IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
Jag är inte så mycket för att röra upp så folk blir upprörda här vare sej det är för eller emot mej eller läkarna.
Hispan: grattis!!
Kattenizze: kan ni inte göra ett mellanting, vänta till sensommaren? På så vis hinner du vila lite från allt men ändå inte för länge. Sen är det de andra viktiga effekterna som sol (D-vitamin=superviktigt!!) och vila under sommaren. Men vänta inte 1,5 år!!
Jag har 2 väninnor som jag pratar IVF med, den ena har själv gjort IVF och lyckades på första. Min man är tyvärr inte vrålintresserad (intresserad är fel ord men hittar just nu inget bättre...) så jag "ältar" hellre med er här ni är inte ensamma!!
Oj Mia, vilket fantastiskt resultat, grattis!!
Nämen Dallas GRATTIS!!! Härligt!! Tjohooo!!!!
Sunseed: det är likadant här och jag hört att det är fler som har det så. Den enda gemensamma nämnaren jag kan se är återigen just - hormonerna. Jodå, din kropp kommer att komma i fas igen, var inte orolig. Men cykeln sätts ur fas och trots att jag inte tagit hormoner sen i januari så har jag starka hormonkänningar fortfarande. Det som oroar mig är att det inte verkar finnas någon långsiktig forskning av hormonintaget varken på barn eller kvinnan. Jo, du kommer få ÄL igen!! Mitt enda råd är att låt kroppen få återhämta sig och stressa inte med att försöka gå ner i vikt under tiden. Jag vet att det är frustrerande men du får nog låta tiden ha sin gång. Koncentrera dig istället på att försöka må bra trots ev övervikt, svårt kanske men försök ändå. Sen kommer det ena efter det andra att lösa sig av sig själv. Kramar
Sunseed: jag är helt med dig, jag förstår verkligen din tankegång. IVF är oerhört påfrestande och kan aldrig begripas förrän det upplevts. Jag tror att väldigt många överväger att hoppa av då och då och låta naturen ha sin gång men för det mesta överväger längtan efter barnet. Jag tror det är oerhört viktigt att hitta tillbaks till sig själv mellan gångerna, en del kan köra på gång på gång, andra behöver pausa lite. Jag tror att många här inne också känner en press över att "alla andra orkar köra på" och "alla plussar, det är bara jag kvar". Jag tycker att tex Snösport i denna tråd resonerar underbart klokt som har lyckats finna glädjen i livet även mellan försöken och det är ett oerhört viktigt tankesätt. Man får inte glömma att njuta av livet också så det inte rusar iväg under tiden. I vår värld hemma hos oss är inte barn det allra viktigaste hur märkligt det än må låta, hos oss är vår relation, vårt framtida gemensamma liv och vår kärlek det allra viktigaste (jag sa inte att det ena utesluter det andra...). Vi kommer att kämpa med att få ett biologiskt barn til the bitter end och vi är övertygade om att vi kommer att lyckas men vi är samtidigt och helt motsägelsefullt helt på det klara med att det kanske inte funkar pga vår ålder. Vi är helt överens om att vi får ett fantastisk liv ändå. Vi kommer inte att gå vidare med adoption eller ÄD. Det är jätteskönt att vara överens om detta och en lättnad över att förmågan att sätta barn till världen inte är avgörande. Jag vet att många här inne är av raka motsatsen och jag undanber gärna mothugg just nu, detta är till Sunseed. Det jag vill säga till dig Sunseed är bara att det är helt okej att tänka och känna som du gör, jag har full respekt för dem som väljer att pausa, hoppa av eller att faktiskt välja bort barnakämpandet. Jag är helt överens med dig och skulle vilja krama om dig ordentligt. Det här är inte enkla grejor och det sätter igång många tankar och grubblerier. Du måste släppa lite börda från dina axlar vännen. Skriv hur mycket du vill! Kramar
Nu blir jag nästan lite tårögd av allt det fina ni skriver. Sunseed - du fångade precis den fras jag egentligen letade efter - lyckas vi få barn så är det en fantastisk bonus - det är precis så vi resonerar. Och det är underbart att känna att vi tänker leva ihop resten av livet oavsett. Nåja, iaf at jag är viktigare än en ung kvinna med bättre förmåga men det är ju heller ingen garanti Det där med "till vilket pris" har faktiskt ändrat sig här lite med åren, för nåt år sedan svarade jag tveklöst till varje pris. Nu är det inte längre så, pga alla inverkande faktorer men till det pris som känns bäst för oss. Ju mer man läser om fertilitet desto mer inser man vilket otroligt mirakel det än när det lyckas!
Snösport & Inanna - det där formulerade ni strålande bra, härliga ord från vuxna kvinnor med skinn på näsan som tänkt igenom en del! Ni är underbara tjejer, se er i spegeln och beröm er själva . Ja, Sunseed - hälsan kommer alltid först och du är så långt ifrån onormal man kan komma. Kramar
Kolla även B12, det är vanligt att kvinnor har brist på det och behöver ofta tillsätta. Så här års är det även vanligt med D-vitaminbrist för oss här uppe i norr. Båda ger depp.
Ja, man kan ha taskigt TSH trots bra värden. Och du ska kolla T4 i det sammanhanget som är särskilt viktigt för fertiliteten. Här är bra sidor:
www.hypo2.info/samband-andra-sjukdomar/depression
skoldkortel.info/
Så nu har du 3 grejor att kolla direkt på måndag!!
Chichisita; kul att höra ifrån dig igen! Beklagar minuset men skönt att du är på banan igen! Ser fram emot att se om du lyckas leva normalt under nästa ruvning och inte snöa in för mycket, det har jag aldrig lyckats med även om jag intalat mig innan att jag ska det, jag har nog för dålig karaktär
Sunseed: duktig kicka