• Inanna Li

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Eviglängtan - Hoppas att vi alla blir gravida i år trots att vi är runt 40. Lycka till med nästa behandling!

Själv har jag aldrig provat några alternativa metoder eller mediciner så jag kan inte säga något om detta. Jag har fått bra resultat på min första ICSI och vet att vår barnlöshet till stor del beror på min sambos spermier och att vi därför har oerhört svårt att bli gravida på egen hand. Nu har jag haft otur och bara hunnit med 2 insättningar sen i maj och känner mig oerhört stressad då klockan tickar på. Det känns som om jag bara har det här året på mig att bli gravid då åldersgränsen kan stoppa mig nästa år. Nästa skitgrej som skulle kunna hända är att jag  i slutet av januari får ÄL på en måndag och måste skjuta på FET 2 till mars. Men så borde jag inte ens tänka just nu!

Jag behöver en positiv ego-boost! Måste fokusera på att jag lyckats bli gravid hemma i sänghalmen förra ÄL och inom ett par veckor kan ta ett positvit gravtest! Mirakel kan ju ske!

• Inanna Li

Underverket06 - Grattis till att ha blivit faster! Själv är jag "ingift" faster sen augusti då min sambos bror och tjej fick sitt första barn. Jag och min sambo kommer bli gudföräldrar till den lille killen på dopet den 23 januari. Det känns ganska bra att ha en liten i släkten att skämma bort  i alla fall om vi skulle ha oturen att aldrig lyckas bli föräldrar!

• Inanna Li

Rent spontant kan jag nog inte tänka mig ÄD eller embryoadoption. Det känns som om jag skulle sätta stopp där. Dels är det en ekonomisk fråga och sen är det ju drömmen om att få ett biologiskt barn som ett levande bevis på vår kärlek. Det är absolut helt OK att göra ÄD eller adoptera ett barn. Jag förstår att barnlängtan är så stor och det finns många barn i världen att älska. Jag är inte riktigt där än då det skulle vara enda alternativet så jag skulle ju kunna ändra mig om jag får fler misslyckade försök bakom mig och på något sätt kom över en stor summa pengar!

• Inanna Li

Jag skulle ju inte få adoptera ett litet barn då jag precis passerat åldersgänsen. Min kille som "bara" är 38 får ju fortfarande adoptera men då får det bli med en yngre donna Skrattande och det hoppas jag aldrig händer.  Vårt enda alternativ till ICSI skulle ju vara ÄD utomlands och det blir svindyrt. Jag tänker att jag fortsätter göra FET med de två blastocyster jag har i frysen. Lyckas inget av dessa FET gör vi en full ICSI till och försöker med de embryon denna resulterar i också. Skulle jag inte lyckas bli gravid efter det skulle jag nog börja fundera över våra chanser med egna ägg och spermier. Jag hoppas förstås aldrig hamna i den situationen. Än lever hoppet kvar men så ser framtidsplanen ut!

• Inanna Li
    turlid70 skrev 2011-01-09 16:05:12 följande:
    Hur gammal får man resp kvinna vara för att få adoptera?
    Kvinna är 42. Tror jag! I alla fall om man villa ha ett barn under ett år. Mannens ålder vet jag inte. Jag har ännu aldrig funderat på adoption så jag har inte kollat upp reglerna så noga.
  • Inanna Li

42 vid själva ansökningen! Då kan man ju tolka det som att man har tid på sig efter det! Och det verkar ju som om båda inte får vara äldre än 42 enligt texten. Men om det inte finns en övre åldergräns enligt lagen så är ju alla kommunala gränser bara rekommendationer.

• Inanna Li

I så fall skulle ju till och med jag ha nästan ett år på mig men det är ändå inte aktuellt!

• Inanna Li

Turlid - Lycka till imorgon! Ska tänka på dig runt 11.30. Hoppas allt går bra Glad!

• Inanna Li
    Fylgja skrev 2011-01-10 21:46:25 följande:
    Hej på er! Jag var inne i den här tråden en sväng men tappade bort den igen. Ville bara kika in och säga att vårt femte FET funkade - är i vecka 8+6 nu Glad

Alldeles för tidigt att slappna av ännu, men jag försöker njuta och vara glad för det här miraklet!
    Grattis Kryddan71! Håll oss gärna uppdaterade Solig! Spännande att få rapporter från någon som lyckats!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?