• Inanna Li

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Turlid - Grattis Glad! Nu hoppas vi allt vi kan att det ska lyckas!

• Inanna Li
    turlid70 skrev 2011-01-11 15:29:31 följande:
    Allting gick bra imorse med upptiningen, men eftersom gubben inte var med så tvekade dem göra FET överhuvudtaget. Han skulle vara med och identifiera sig tydligen eller skriva på något papper där han godkänner faderskapet som jag skulle haft med mig. Jag hade förstås inget sådant papper med mig och blev skräckslagen att dem skulle vägra göra insättningen. Sen ringde dem till den ev fadenr och fick bekräftad att han frivilligt fick med på det. Nu ruvar jag på "lille plut den II". Känns underbart Solig
    Vad bra att det gick att ringa och låta honom godkänna det via telefon. Tur att han svarade! Jag har också funderat på vad som skulle hända om man glömde godkännandepapperet. Det skulle ju vara hemskt att behöva avbryta FET bara pga det.

Det är en härlig känsla när det äntligen är gjort! Även om väntan fram till TD känns olidlig. Nu ligger du ett försök före mig. Vi hade ju kunnat bli ruvarkompisar om min ÄL kommit lite senare!

Hoppas det är FET 2 som gäller för oss båda!
  • Inanna Li
    Zinfandel skrev 2011-01-11 16:33:59 följande:
    Min man har aldrig behövt godkänna något förutom allra första gången, nog slog det mig vid andra försöket att de vet ju inte ens om vi är tillsammans längre.... Flört
    På min klinik är de väldigt noga med att man inför varje FET lämnar in ett nytt intyg på partnerns godkännande. Antagligen för att slippa rättsliga processer Skrattande!
  • Inanna Li

pp08 - Spännande att det snart är dags för sprutstart!

Jag har också fått rabbla mitt eget och min  killes personnummer vid ET och FET men jag antar att det är rutin på klinikerna!

• Inanna Li
    Eviglängtan skrev 2011-01-13 20:56:54 följande:
    Innan68: tack så mycket. Det värmde. Hur går det för er?
    Jag väntar på mensen (som jag hoppas inte kommer Drömmer). Sen blir det FET 2 i februari.  Jag väljer att testa med en fryst femdagarsodlad blastocyst till så får vi se vad som händer. Om jag misslyckas med nästa FET kanske jag gör ICSI 2 och försöker få mer till frysen innan sommaren och 43-årsdagen. Är lite orolig för att mina värden ska börja sjunka. Det är svårt att veta hur snabbt eller långsamt det kan gå.

Du väljer väl att göra en ny behandling och spara dina frysisar ett tag? Om jag minns rätt så är det ett bra antal du har i säkert förvar!
  • Inanna Li

Mary73 - Tack, chansen med hemmaförsök är ju inte så stor (kanske 1-2 procent)men drömma går ju ...

Min mens kommer troligtvis till helgen så jag är ju inte ens försenad än.

Jag hoppas på mirakel för oss båda två Glad!

• Inanna Li

Min mens kom idag. Inte precis oväntat men drömmen om att lyckas finns ju där varje månad så jag känner mig lite deppig . Detta var försök 13 sen vi började. 2 av dessa IVF, 11 hemmaförsök. Men hemmaplan är ju ändå nästan chanslös. Så nu försöker jag se fram emot FET 2 i februari. Nu hopaps jag allt jag kan att jag inte får omslag på ÄL-stickan en måndag. Jag ska sätta in embryot sex dagar senare och kliniken har stängt på söndagar.

• Inanna Li
    Fahlvik skrev 2011-01-14 21:13:21 följande:
    Inanna68: Då håller vi tummarna för FET nr.2!

Jag har sagt det förut men jag kanske missat någon: Har ni kollat upp sköldkörtelvärdet? Med för höga eller för låga värden är det svårt att bli gravid eller behålla fostret (varför vet man inte riktigt) så det är värt att kolla upp.
    Det finns dessutom en hel del läkare som inte är uppdaterade med de senaste rekommenderade värdena, som är tex. ett TSH-värde på under 2, så lita inte bara på att man sagt att värdet är normalt...

Har ni inte tagit blodprov så googla på symptom på Hyoptyreos (för högt TSH) eller Hypertyreos (inte lika insatt i ämnet). Värdena indikerar olika hormonfunktioner så det är uppenbart att de spelar roll för fertilitet. Vid en utredning bör man alltid kolla sköldkörteln för det är inte säkert att man har andra symptom än infertilitet (hos kvinnan i alla fall). I mitt fall var det på mitt initiativ det kollades upp och jag hade inga markanta symptom.

I december hade jag ett TSH på 0.29 vilket är för lågt (fick minska på medicinen) och förra veckan vid nytt blodprov var det uppe i 3.5 så nu ska jag öka dosen igen. Känns lite oroväckande...

För övrigt har vi köpt vagn och jag har berättat på jobbet. Det kom som en överraskning för alla även om några undrat lite varför jag småäter smörgåsar både fm och em. (Det gjorde jag visserligen tidigare också men då cyklade jag till jobbet och tränade.)
    Att de inte märkt har jag nog modet med tunikor att tacka för. När jag väl hade på mig en vanlig tröja gick det inte obemärkt längre Oskyldig
    Jag vet inte vad jag har för TSH-värde. Min läkare sa bara att det var normalt. Men det behöver ju förstås inte betyda att det är jättebra. Tänk om jag har över 2! Ska fråga henne igen om det har någon betydelse. Vårt största problem är min sambos spermier som inte klarar av att befrukta mina ägg på naturlig väg då de är för få till antalet samt att flera är döda eller rör sig för långsamt.  Jag tror att han har ungefär 25 % av en "normal" kapacitet. Detta innebär att vi förmodligen bara har 1-3 % chans per månad att bli gravida naturligt (om jag har 5-10 % med mina ägg). Tack alla gudar för att mikroinjektion finns.

Jag hade lite större hopp denna månad då det var första hemmaförsöket utan 2 cm polyper i livmodern (gjorde en operation i augusti) så jag tänkte att det kanske kunde lyckas även om det skulle vara närmast ett mirakel!

Grattis till vagnköp! Vad blev det för modell? Skönt att äntligen kunna berätta på jobbet!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?