• Zinfandel

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Stor kram Snorpan Hjärta

Stort grattis Hemulen, äntligen!! Solig

• Zinfandel
    Vi 4 skrev 2012-09-24 10:06:43 följande:
    Håller för övrigt med An onym och Hemulen om att liknelsen m att det föds barn i krig inte håller, dels är det ofta yngre par, dels vet ingen hur många som skulle fötts om det inte var krig, dvs ingen kontrollgrupp, sedan verkar det som att fler barn föds efter att krig slutat vilket skulle kunna tala för att mindre stress är bra, MEN det kan ju helt enkelt bero på att mannen kommit hem från kriget först då, dvs det är först då det kan tillverkas några.
    Sedan finns det olika typer av stress i början får man högt påslag av stresshormoner tex kortisol men om man haft mkt högt påslag under lång tid orkar kroppen inte producera mer kortisol. Utan att veta misstänker jag att det i så fall är värre. Kanske också kan förklara studien där man kollade stress inför IVF och såg att stress inte påverkade utfallet, tänker att det kanske är mer "normal" stress med mer kortvarigt påslag av stresshormoner, sedan kan det ju förstås bli en kronisk stresskälla detta med upprepade IVF, men vi kan nog vara olika känsliga i hur våra kroppar reagerar, hoppas ingen feltolkar mig nu. Men kanske skulle det bli annat resultat om man undersökte vilka som har fått förändrade stresshormonvärden, eller inte -men bättre studier behövs iaf.
    Helt klart! Det är lite naivt att jämföra med krig som det ofta görs här på FL, ett land kan liksom inte dö ut för att inga kvinnor inte blir gravida längre... Som du säger är de dessutom ofta betydligt yngre än vad vi är. Och det är ju ingen som vet om de faktiskt får svårare att bli gravida heller Flört för så är det säkert! Javisst, har man läst lite hormonlära så vet man att/hur stress påverkar.

Linköping: en del anser ju att citronsyra bara är bra!!

Hemulen: det gör du helt rätt i!! Hoppas det går bra, återkom gärna med resultat! 
  • Zinfandel

Anne goa Anne: MÅNGA har blivit utdömda av svenska kliniker och sedan fått barn. Lully vet jag, ett par i Atentråden och undrar om inte Enya (var är du kära vän?) heller fick så mycket hopp. Sverige är begränsat i sina behandlingar men det finns kompetens, ge inte upp!!! Deppa absolut inte ihop förrän du har mer fakta och pratat med fler. Du blev ju mamma (utan IVF!)  för 1,5 år sedan, sån stor skillnad kan det inte vara redan. Klart du ska göra gratisförsöket först. You go girl!!!

Hemulen: hur gick det med hcg igår?

Mamma Gås: Grattis till RUL!! 

Bengalen: tror som MB säger, det är bara att maila status till CFC.  Vad kul att du är på gång igen!!

Linköping: hur går ruvandet..?

• Zinfandel

Ypke: Jag tycker det är så synd att svenska kliniker ger upp så lätt. Jag antar att det beror på att det varken finns resurser eller kompetens. Om ni är helt bekväma med ÄD (vilket jag också är!) så är det underbart men för alla andra som läser och inte är det och tar beskedet som en mörk avgrund så finns det massor med alternativ att prova och jag känner vid det här laget mååånga som blivit utdömda hemma men som idag har biologiska barn. Det kan dock vara en slingrig väg att gå och att satsa på ÄD istället kan absolut vara att välja lycka framför misslyckanden {#emotions_dlg.flower}. Lycka till!  

• Zinfandel

Grattis Vi4 till bra resultat! Hellre 3 av bra kvalité är hundrasjuttioelva som det inte blir nåt av Skrattande

• Zinfandel
    Vi 4 skrev 2012-10-02 08:16:22 följande:
    Tack,tack jag håller helt med, hellre färre med bra kvalitet än många. Det är ju bara den detaljen att jag inte vet kvaliteten än ; -)
    Det vet du inte förrän om 9 mån men vi kan ju hoppas så länge FlörtTungan uteSolig
  • Zinfandel
    hemulen skrev 2012-10-15 12:32:40 följande:
    Stor kram även här Vi4, hoppas du och mannen kan komma fram till något som känns bra för er båda vad gäller fortsättningen.

Jag är i chock! Efter en ångestattack imorse tog vi oss iväg till vul. Det gick fint Där inne fanns två hjärtan Hjärta  som pickade och embryona var ungefär lika stora. Helt galet! Jag var verkligen inte beredd på det resultatet efter blödning och allt skit som hänt i tidigare graviditeter. Som sagt, chock...
    Underbart!! Stort grattis!! Fler twins här, vad härlligt!! BabyBabySolig

Vi4: håll ut...... Hjärta

Bengalen: svårt men förståndigt beslut. Du är tapper!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?