• oceanney

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

MissCat skrev 2011-12-18 20:39:41 följande:
    Ett gratisförsök är väl en rimlig ersättning eller vad tycker ni tjejer?
    GIVETVIS är det rimligt! Har de erbjudit kompensation eller måste ni själva ta initiativ till att få det?
  • oceanney

Då var man ruvare igen. Två frysta embryon tinades och sattes in igår, 20/12. Testdag 2 januari. Missar preciiiis alla jul- och nyårsfestligheter. Inser precis att jag inte kan tjuvtesta den 31 december, ruvardag 11, eftersom jag ska ta en HCG-booster på ruvardag 10. Damn! :)

Extremt oengagerad denna gång. Knappt kommit ihåg att ta medicinerna i rätt tid, glömde ringa kliniken en gång så att de i panik fick jaga rätt på mig. Igår kväll var det full fart hela dagen efter insättningen. På kvällen hade både jag och sambon glömt bort det, jag kom dock på det när jag bar en tung väska upp för en trappa... Förväntningarna är med andra ord noll och det känns rätt skönt, faktiskt.

Vi har ju bestämt att inte göra fler försök men jag börjar mentalt fundera på kanske en till IVF i maj. Fram tills dess kommer vi att vara på andra sidan Atlanten så före det finns inte möjlighet och i augusti fyller jag 43 så det skulle vara en sista möjlighet i så fall. Jag tror jag kommer att förbereda allt pappersarbete, det är ganska massivt i Frankrike. Det är väldigt smidigt när alla papper är i ordning, inga väntetider och så, men det är blanketter som ska skickas hit och dit och sen tar Försäkringskassan mer än en månad på sig att skicka intyg.

*VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 3 i höst 
    Fruttan, 38 år (i sept), Stockholm. Väntar på att göra syskonförsök nr 3. 
    Zinfandel, 40 år i Skåne, 3 ET & 2 FET 
    mamman0301 39 år Blekinge IVF 3 (IVF 1 -, IVF 2 + men missfall )
    Celin, 39, Stockholm, IVF2 (syskon) väntar på FET 
    AnnaLinn -72, Halland, 3 IVF:er. 
    Victoria71, Göteborg, IVF-centrum, väntar på IVF-försök nr 2 nov.-dec. kanske. 
    Cathy, 38 år, 2 ET, väntar på IVF3. 
    Finfina, 43 år, IVF 3, CFC
    Mammagås, 39 år, 3 IVF:er + 1 FET. IVF 3 pos. MA v. 16, FET - Biokemisk grav. Bor i Örebro, gjort IVF på CvL. Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL,  IVF nr 5 korta behandlingen på CFC, DK - avbröt då det bara var 1 follikel och gjirde insemination 21/10 
    Skytten, 40, Stockholm, IVF1 i aug-sep CvL, mens på RD 14, FET 28/11, mens på RD 11. 
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök, ICSI 30/11 mens RD 9
    Maryhe, 42 år Pozzolo Formigaro väntar på ICSI2  Centro Promea Turin, Italien
    Sunseed. 40 år, IVF 1(misslyckades), FET 1, testdag 21/12 minus. Väntar på FET 2.

***SÄNGHALMSLIGAN***
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, ruvat sexton gånger; fick en son på tionde. Hoppas på hemmamirakel! 
    Linköping68, 43 år, Linköping: Hemmaförsök, ev en IVF till om någon klinik säger ja..... 

***FET*** 

pralinen jessica, 39 år, Göteborg, ICSI 3 (1 FET),SU,  nytt FET v 50
    Oceanney, 42 år,Frankrike, syskonförsök, stimulerad FET2 20/12

***SPRAYAR*** 
    Hönan 39 år, Stockholm, första spraydag 11 okt, ICSI 4 slutet på November i Örebro 
    pp08, 41år, Stockholm, IVF7 (syskon) spraystart 24 okt

***SPRUTAR*** 
    Sushi. 42år. IVF 6 på Calanderska, korta metoden med Fostimon. 

***JAPANSKA METODEN***

***ÄP/ET*** 
    SyskonETT, 40 år, Sthlm, syskonförsök IVF nr 1, sprutstart 26/10 (långa metiden), ÄP 10/11.

***RUVARE OCH TESTDAG*** 
    bellami01, 38år, Försök #4, FET 25/8, TD 5/9 
    Boombabymamman, 39 år, Malmö, syskonförsök 1 med ICSI på Cura i Malmö, TD 7/11.
    Inanna 43 år, Nordic IVF-Center Göteborg, (3 ICSI + 3 FET och 2 MA) . ICSI 4, ÄP 14/11, ET 16/11, TD 4/12 Mia, 42 år, Göteborg, (2 IVF, FET x 2) nu FET 3, TD 14/12 
    Syskon Nu, 41 år, IVF Kliniken Sthlm, Syskonförsök 5 MA, FET 5/12 TD 23/12
    Vi 4, 40 år, Carlanderska Gbg, IVF nr 1 (syskonförsök), ET 10/12, TD 24/12. 
    Thuleslapper, 38 år, Värmland (men går på USÖ),  FET 8/12, TD 24/12
    Oceanney, 42 år, Frankrike, syskonförsök, stimulerad ICSI/FET 20/12, TD 2/1

***GRAVIDA*** 
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg 
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12 
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1 
    Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1. Tvillingar 
    Turlid, 41 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF27/1 
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan. 
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan 
    Lumix, 40 år, BF mars 2012 
    Märtaros, 40 år, hemmaförsök, BF 25 april 2012 
    Enya70, 41 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, TD 9/9, BF 15 maj 2012
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, TD 18/9 BF maj 2012
    Maraki73, 38 , Nordic IVF-Center Göteborg (2 IVF+ 1 FET och 1 MF ) ÄP 16/11, ET 18/11, Plus 27/11 TD 6/12

***FÖDDA*** 
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011 (KS i vecka 42)
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, son född 17/7 2011, bor i Göteborg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12, son och dotter födda 12/12 genom KS

• oceanney
    Inanna Li skrev 2011-12-21 11:43:20 följande:
    Domedagen är imorgon vid klockslaget 10:45. Efter det så kommer inget vara sig likt oavsett utfall! Tack snälla rara Enya att du hoppas för mig Hjärta!
    Vi är nog många som tänker på dig imorgon och blåhåller alla tummar och tår! Hjärta

Nu tänker vi positiva tankar! GravidPlusNalle
  • oceanney
    selmv skrev 2011-12-21 16:09:35 följande:
    Hej idag har jag satt in ett ägg så nu är det en lång väntan!!! Testdag den 5 jan.
    Kul att vi ruvar samtidigt! Din är också tvådagars, eller hur? Vad gjorde de med övriga 17? Ligger de i frysen nu?
  • oceanney
    Inanna Li skrev 2011-12-22 14:04:59 följande:
    Tack alla rara tjejer för att ni hoppats för mig Hjärta! Jag var på VUL kl 10:45, mitt livs mest nervösa stund. Som tur var så var min sambo med som stöd! Det gick att se ett embryo på ca 8 mm med ett tickande hjärta. Jag är i vecka 7 + 3. Hon  sa att embryot hade rätt storlek men nu börjar jag oroa mig för om det inte är något för litet  för vecka 8. På skärmen gick också att se ev. en gulsäck till och kanske ytterligare ett embryo som var alldeles för litet. Jag ska tillbaka till kliniken 9/1 för ett extra VUL för att se vad som kommer hända med den ev. tvillingen. Det kan vara ett vanishing twin syndrome.
    Just landat efter en långflygning där jag varit offline i mer än ett dygn. Bland det första jag gjorde var att gå in och kolla hur det gått för dig på torsdag. Så lättad och glad att höra att allt gått bra! Oroa dig inte för storleken. Bebisar växer tydligen olika redan från början. Var bara glad om det är en liten bebis. 

Passa på och njut nu fram till KUB men läs på så mycket du kan innan och fundera igenom hur du och din sambo ställer dig till FVP om det blir aktuellt. Det står så otroligt mycket på spel när man är över 40 och det handlar om ens första och kanske enda chans till barn. För mig blev det en fruktansvärt jobbig tid när jag fick såpass dåligt resultat att fostervattenprov var aktuellt (vilket vi sen valde att inte göra).
  • oceanney
    selmv skrev 2011-12-23 14:54:16 följande:
    Hej tjejer jag har en fråga:
    Alltså jag har mycket molande värk o kramper i nedre magen fast det bara är två dagar sedan jag satte tillbaka ett ägg. Har känt mig svullen o öm innan
    Men nu mer molande o kramper, varför ngn som vet?
    Jag hade också mycket mera känningar efter äggplock och insättning än under själva stimuleringen. Magen svullnade upp efter äggplocket och jag fick ont och svårt att gå.

Man ska vara vaksam på tecken på överstimulering, som kommer efteråt, inte under själva stimuleringen om jag fattat det rätt. Sen kan man få molande och kramper av progesteronet också.
  • oceanney
    Maryhe skrev 2011-12-23 21:47:25 följande:
    Bra att du skickat iväg proverna myran!

Själv fick jag svar från Italien idag, jag har Bakteriell Vaginos. Tog två tester i april och juni då det första visade på svamp, annars allt bra. Min läkare sa just också att BV kan dyka upp närsomhelst och de rekommenderar att testa efter vart annat misslyckat försök. Även om man blivit behandlad så måste man kolla regelbunde då det kan komma tillbaka. Jag måste behandlas nu och sedan ta ett nytt prov för att se att det verkligen är borta innan jag får göra en ny IVF 

Men det är inte lätt att få hjälp i Sverige. Har ringt till fertilietskliniken på Örerbo Universitetssjukhus. Men de kunde inte hjälpa mig för jag var för gammal för att vara patient hos dem... Vårdcentralen hade inga telefontider. Hur sjutton ska jag få tag på medicin nu då när det är jul och mellandagar? Måste ju behandlas snabbt så att jag kan ta det där nya provet och hinna få svar innan jag ska till Promea igen.
    Det är inte lätt att få hjälp i Örebro och fertilitetskliniken är extremt ohjälpsam, speciellt pitbullen som svarar i telefon. Det finns dock någonting som heter Vårdslussen som har till uppgift att hjälpa till när man inte vet vad man ska göra. Jag fick hjälp efter min IVF i maj 2010 då vi befann oss i Sverige och jag behövde ett estradiolprov. Jag hade ringt runt vårdcentraler, USÖ etc i två dars tid. RIngde Vårdslussen, förklarade problemet och bad dem lösa det.

En halv dag senare har de fixat så att jag får ta mitt prov på USÖ, via en hög chefs försorg. Löjligt nog fick jag nästan smugglas in under hysh-hysh. Det ska inte behöva vara så. EU-medborgare har rätt till vård i varandras länder. En svens får hjälp i Italien och Frankrike utan detta krångel. Hursom var de väldigt bra på Vårdslussen. Telefon 019-602 66 00.

BV är väl eventuellt en obalans mellan bakteriesorterna. Tror jag fick en släng efter FET i september. Gissar att det kan vara progesteronet som stökar till i balansen. Har du provat med Lactal? Finns receptfritt på apoteket. Jag var återigen i Sverige inför mitt FET i december och hade inte energin med det trassel det innebär att få hjälp. Som tur var kanske fick jag maginfluensa precis när vi åkte till Frankrike för att göra FET nu i december. När den var över var också symptomen på BV borta. Kroppen kanske tog hand om det också när den kämpade mot magsjukan?
  • oceanney
    Zinfandel skrev 2011-12-24 14:08:11 följande:
    Oceanney: BV är anaeroba bakterier/Gardnerella och måste tas bort med anitbiotika, det hjälper inte med receptfritt. Du tänker nog på svamp. Man måste inte ha symptom för att ha BV, man kan ha det ändå och det påverkar dessvärre fertiliteten.
    Svamp är jag dessvärre familiär med. Jag syftade på BV och det är som du säger antibiotika som gäller. Eller som sagt maginfluensa verkar funka också. Tyvärr har jag nog säkert kvar den, det är nog bara symptomen som minskat. Lästa lite om BV och att få det efter en graviditet är dessvärre inte så ovanligt. Får ta tag i det efter julhelgen. Önskar att jag hade haft energi innan ruvningen. :(

Vad jag förstår har man BV i slidan medan embryona förs in i livmodern så det borde väl inte påverka men klart det är bättre utan BV än med. 

www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp

• oceanney
    selmv skrev 2011-12-25 11:53:25 följande:
    Hej en fråga : idag när jag vaknade o skulle gå ut en runda med hunden så fick jag jätteont i magen, typ från mitten o ut i höger sida. Det gör jätteont i gör det svårt för mig att gå. Igår kunde jag inte äta så mycket det fanns liksom ingen plats o när jag åt blev jag jättesvullen om magen o andfådd. Är det tecken på överstimulering eller? Är det fler som känt så efter et? Kan man få ont ut i sidan?
    Hade också ont efter IVF så det är svårt att säga var gränsen går mellan normalt och överstimulerad. Mår du jättedåligt tycker jag du ska ta det säkra för det osäkra och kolla upp det. 
  • oceanney
    selmv skrev 2011-12-25 13:07:13 följande:
    En fråga till: hade et i onsdags den 21 dec. Är jag på ruvardag 4 el 5 då?
    Undrar också när man kan börja känna ngt som inte bara är från progesteronet?
    Dagen för ET är dag noll. Så då borde vara på ruvardag 4.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?