• oceanney

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

MissBoring skrev 2011-12-29 13:22:41 följande:
    Hej på er tjejer. Nu är jag tillbaka. Det blev lite för mycket med ett misslyckat IVF försök samtidigt som mamma fått stroken! Nu är mamma på bättringsvägen och hon får bra uppföljning med hemrehab så att hon ska kunna gå själv snart igen. Armen går det väl sämre med men vi hoppas!! Nu har jag också åkt hem efter nästan 5 veckor hos mamma så jag håller på att vila upp mig och samla krafter. Känner också att jag är redo att ta tag i den här tråden och att samla info till mitt återbesök hos gyn den 20:e. Då hoppas jag han själv har lite förslag hur vi ska gå vidare och jag har läst på lite på fertilitesguiden.se

Oceanney: hur går det för dig??

Beklagar verkligen. Tufft att behöva gå igenom allt detta samtidigt. Skönt att du orkar blicka framåt lite. Vad ska du göra på återbesöket? Diskutera ny IVF? 

Här går det sådär. Fick värsta mensvärken och pms-symptomen igår. Tror inte det är progesteronbiverkning för jag har varit helt symptomfri fram tills nu och värken började på cykeldag 28. Känner mig väldigt ogravid, tyvärr. 
  • oceanney

Så där ja. Nu kom mensen redan på ruvardag 10 trots progesteron. Eftersom jag tagit en hcg-booster kan jag inte ta gravtest för att dubbelkolla om jag kan fira ordentlgt imorgon... {#emotions_dlg.djavulsk}

• oceanney
    Bengalen skrev 2011-12-30 18:25:39 följande:
    När man gör IVF i Sverige räknar man alltid äggplockningsdagen som ägglossningsdag 2+0. Det är ju bara då man verkligen vet till 100% när "ägglossningen" har skett.

Ledsen att höra att du har börjat blöda. Mina varmaste styrkekramar till dig!
    Tack!

Ja det stämmer bra ang äggplock och ägglossning men det har ingenting att göra med hur man räknar graviditetsveckor. Det är fortfarande mensens första dag som gäller.

Skrattande 
  • oceanney
    Maryhe skrev 2011-12-30 19:00:42 följande:
    Vet ej än om det blir IVF i januari pga det upptäckta blåsljuden på aorta. Har en tid 23:e januari för ultraljud av hjärtat och ekodoppler för att kontrollera aortan vid magen. Kanske har vår IVF resa tagit slut här. Det är ett större problem än taskig tarmfunktion. Läkaren jag pratade med idag avrådde från IVF just nu, är resultatet av undersökningen inte bra så riskerar jag livet vid en ev. graviditet. Jag vill nog ändå göra en behandling för att åtminstone få ut ägg och ev. frysa ner, i nödfall kan de även frysa ner embryon. Känner mig jäkligt låg. Ska ringa till kliniken på måndag morgon för att få råd.
    Jävla skit! Men tur att någon upptäckte detta nu och inte när du var gravid. Tycker absolut att du ska frysa fler ägg eller embryon nu om det inte innebär en risk för hjärtat.
  • oceanney
    Maryhe skrev 2011-12-30 19:00:42 följande:
    Vet ej än om det blir IVF i januari pga det upptäckta blåsljuden på aorta. Har en tid 23:e januari för ultraljud av hjärtat och ekodoppler för att kontrollera aortan vid magen. Kanske har vår IVF resa tagit slut här. Det är ett större problem än taskig tarmfunktion. Läkaren jag pratade med idag avrådde från IVF just nu, är resultatet av undersökningen inte bra så riskerar jag livet vid en ev. graviditet. Jag vill nog ändå göra en behandling för att åtminstone få ut ägg och ev. frysa ner, i nödfall kan de även frysa ner embryon. Känner mig jäkligt låg. Ska ringa till kliniken på måndag morgon för att få råd.
    Hur går det förresten att som *italienare" att få vård i Sverige? Räcker det att visa sin plastbricka och så betalar man samma som alla andra? Min enda erfarenhet var att jag fick smugglas in på labbet för provtagning, den gången kärringen på USÖs fertilitetsklinik vägrade hjälpa till.

Jag var gravid i Sverige till vecka 14 utan en enda kontroll därför att ingen mödravårdcentral ville ta emot. Jag var ju korkad nog att säga i telefon att jag var bosatt i Frankrike. Fick en akuttid direkt när jag kom tillbaka till Frankrike...
  • oceanney
    Maryhe skrev 2011-12-30 19:18:41 följande:
    Jag är fortfarande skriven i Sverige, har lägenhet och mina söner här samt att jag pluggar på Örebro Universitet så för min del går det utan problem.
    OK. Vänder på frågan då. Funkar det bra som svensk att få vård i Italien, framför allt med IVF och så? Har aldrig använt den där plastbrickan så jag är nyfiken. I Frankrike tror jag man som svensk skulle få lägga ut 100%, undantaget akutvård, och sedan få kräva tillbaka pengarna av Försäkringskassan så det kan bli rätt stora utlägg.
  • oceanney
    Vi 4 skrev 2011-12-30 20:12:50 följande:
    Oceanny, nej så tråkigt   Varm kram! Det verkar ju inget vidare om de räknar det från mensens första dag, om man då går över tiden blir man ju igångsatt "för tidigt" tex. Fast de korrigerar väl vid ul sedan, så då borde det väl bli mer "rätt".
    Tack!

Inte oroa sig. En fullgången graviditet är 40 veckor är räknat från sista mensens första dag. Inga korrigeringar behövs. 

Skrattande
  • oceanney
    Vi 4 skrev 2011-12-30 20:12:50 följande:
    Oceanny, nej så tråkigt   Varm kram! Det verkar ju inget vidare om de räknar det från mensens första dag, om man då går över tiden blir man ju igångsatt "för tidigt" tex. Fast de korrigerar väl vid ul sedan, så då borde det väl bli mer "rätt".
    Ah, nu förstår jag vad du menar. Har du gjort långa metoden? Då kan man ju inte räkna sista mensens första dag.

Äggplock är ju dagen då embryona befruktas så det motsvarar ju ÄL och ÄL sker ju "normalt" två veckor in i cykeln så gravidvecka borde fortfarande vara 7+1, inte 5+1, eller...? Om man räknar från ÄL för IVF med långa metoden hamnar du ju två veckor fel på KUB och sånt...
  • oceanney

För att förtydliga. Vid långa metoden är ÄP= v2+0 

Rätt viktigt att förklara sånt för mödravården. Många vanliga barnmorskor har rätt dålig koll på IVF och NUPP är ju väldigt beroende av datum.

Solig 

• oceanney
    Tuvalina skrev 2011-12-30 23:24:03 följande:
    Man får inte gå över en vecka om man blivit spontant gravid heller om man är över 39. Personligen tycker jag inte man borde gå över tiden över huvudtaget, då moderkakan blir gammal med tiden. Min moderkaka med Tusse fick förkalkningar och det hade förmodligen att göra med min ålder även om det sker med yngre mammor med. Egentligen borde alla förlösas i vecka 37. Det sa jag till min läkare och hon var väl beredd att hålla med fast det är ju så att många får problem med moderkakan redan i vecka 32 så frekventa UL är väl det bästa!
    Kan inte annat än hålla med. Själv fick jag akut kejsarsnitt i vecka 42 - som förstföderska vid 41 års ålder! Och då var det bara för att vattnet gått och det inte såg så bra ut (fetal distress). Annars var en långsam igångsättning planerad som skulle ha gjort att jag hade fött i vecka 42+3.

Jag hade en helt problemfri graviditet fram till vecka 40 men de två sista veckorna var hemska. Och därtill oron över bebisen. När jag läste om din historia blev jag arg på mig själv att jag inte insisterade mer, trots att allt gick bra. Men det känns som att varje dag över 40 veckor är en onödig risk.

Det här tycker jag är helt vrickat i Frankrike (fullgånget är 41 veckor, mot 40 veckor i Sverige), annars tycker jag att de är mycket mer noga med allt. UL varje månad, minst. Moderkakans funktion kollas i vecka 32 och vid överburenhet. Men att gå så länge över tiden känns helt vansinnigt. 
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?