• Bengalen

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Tuvalina: Jag förstår precis hur tungt det är att bli rekommenderad att gå vidare med ÄD. Jag har varit i samma situation själv och trots att jag var ganska inställd på att det skulle komma blev jag jätteledsen.
    Tycker i och för sig att det är lite märkligt att de föreslår ÄD för er nu när ni är på gång med att göra ett nytt IVF-försök. Snacka om att tappa hoppet helt!

Själv väntar jag nu bara på att mensen ska dra igång så att vi kan komma igång med nästa försök.
    Jag har en fråga till er som går på CFC och brukar göra de första VUL:en här hemma. Jag har fått min svenska gyn att göra det första VUL:et på CD 2 och undrar om CFC brukar vilja ha något skriftligt från läkaren eller om det räcker med att man ringer dit och meddelar hur det såg ut?

• Bengalen
    MissBoring skrev 2012-09-25 21:32:21 följande:
    När jag gjorde så hade min hemgyn inte kontakt med CFC utan det fixade jag. När jag va hos gyn skrev jag ned vad hon sa och sen mailade jag bara iväg det till CFC med överskrivt dagens ultraljud Glad 
    Tack för ditt svar!

Tänkte väl att det räcker med att man själv informerar dem. Annat var det i Riga när jag gjorde ÄD där. De skulle ha ett skriftligt brev från Dr här hemma med all information de ville ha.

• Bengalen

Vi 4: Åååh vad du har det jobbigt med alla dina tankar, stackare! Rynkar på näsan
    Jag kan bara hålla med i dina tankar om när det är optimalt för äggplock. Man är ju helt utlämnad till läkarna och frågan är ju om det endast är en dag som är den bästa eller om det går att rucka på. På min förra klinik gjorde de inga äggplock på torsdagar för i så fall blev insättningen på helgen och det gick ju inte, så av veckans 7 dagar kunde man bara bli plockad under 4 dagar och då kan man ju verkligen undra om man har de bästa förutsättningarna med sådana begränsningar.

Jag förstår att du känner dig lite ledsen över att "bara" ha 4 folliklar denna gång men det kan ju faktiskt vara betydligt bättre kvalité på äggen så ta inte ut något i förskott. Jag vet, hur lätt är det... 

Jag håller i alla fall mina tummar på att det är riktigt fina ägg du har du har därinne!

Varma kramar

• Bengalen

TyckOmMig och Lillan: Vad tråkigt att höra att det inte har gått vägen för er. Gråter

Det är nog bara att inse att DHEA inte passar alla, precis som inget annat läkemedel heller gör. Vi har ju alla olika anledningar till vår infertilitet. 

• Bengalen

Katt12: Jag har legat på ett AMH på 1,6 och aldrig fått ut mer än 3 ägg så ett förhållandevis bra AMH spelar definitivt ingen större roll för alla. Dessutom tog jag först AMH-prov ett par år efter jag gjorde mina IVF:er så då hade jag antagligen haft ett bättre värde.
    Har du kollat FSH? Det säger ju lite mer om hur hög dos du behöver vid stimulering. Man kan ha ett högt FSH men ett bra AMH och då är man oftast ganska svårstimulerad.  

• Bengalen
    Katt12 skrev 2012-09-27 15:12:18 följande:
    Intressant. Då är det alltså därför CFC vill ha både AMH, FSH och LH. I Sverige är det vad jag vet ingen som efterfrågar FSH, det verkar bara vara AMH + ålder som gäller. Ska kolla FSH, men innan IVF:en hade jag tagit progesteronvagitorier mellan ÄL och mens, och då ska man tydligen inte mäta FSH direkt efter, så jag får ta det så fort tillfälle ges. Kanske blir det ingen ET denna gångRynkar på näsanoch i så fall får jag väl gå och mäta FSH och LH när mensen kommer. Hur har ditt FSH legat och vilken dosering har du fått när du fått dina 3 ägg?
    Mitt FSH har legat kring 18 då när vi gjorde vanliga IVF:er. Nu vet jag inte riktigt vad det ligger på då det varierar väldig beroende på vilken örtmedicin jag tar, men inför IVF-behandlingar försöker vi pressa ner det så mycket som möjligt.
  • Bengalen

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Finafina 43 år, gjort I 3 VF, korta metoden, CFC , ska ner i vikt (8kg) inför nästa försök
    Cathy, 38 år, Stockholm
    Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL, IVF nr 5
    Thuleslapper, 39 år, Värmland (men går på USÖ), 3 IVF samt 1 FET
    Sushi, 42 år. IVF 6
    Maryhe, 42 år Pozzolo Formigaro ICSI1 MF ICSI2 (frusna ägg) - ICSI3- FET - Promea Turin
    Ypke/Victoria71, 40 år, Göteborg, Carlanderska
    Pralinen jessica, 39 år, Göteborg, ICSI 3 (2 FET),SU,  FET 12/5 TD26/5
    Mamman0301 39 år, fet i juni har börjat med  progynon den 10/6
    Nu Syskon, 42 år, IVF Kliniken Sthlm, 13 ruvningar 1 barn, Syskonförsök 9
    Zinfandel, 40 år i Skåne, nästa försök i september
    TyckOmMig, 45 år Småland  IVF2
    Tuvalina, 41, Ska ev göra crash IVF i slutet på oktober. IVF 4. Om det inte blir så blir det vanligt IVF.

***SÄNGHALMSLIGAN***
    Cice, 42 år, IVF1 -, sedan hysteroskopi och immunobehandling i Aten, hoppas på mirakel i sommar

***SPRUTAR/SPRAYAR/ÄP/ET/FET***
    Chichisita 42 år,korta metoden, ÄP 21/8. 

Vi 4, 41år, (syskonförsök), IVFnr1 =mf, IVF nr2=minus, nu sprutstart IVF nr3 19/9 (menopur 375IE, korta metoden). 

Bengalen 39 år: 7 IVF:er varav 2 ET Cura. 1 ÄD Ava, Riga, 1 ÄD RMC, 3 IVF/japanen på CFC varav 1 ET, ny japan med sprutstart 29/9

***RUVARE OCH TESTDAG***
    pp08, 41 Stockholm;  FET (4celligt + 2celligt) , (syskonförsök 7) TD 3 sept.
    Hemulen 39 år, RPC Uppsala, 2 IVF,  4FET (2 MA, maj-11 och maj-12). Nu IVF 3 TD 30/9.
    Snorpan 42 år, 5 st ivf , 1a FET CvL TD 24/9
    Linköping68, 43 år. CFC. Gjort 2 IVF,  negativt. 3 avbrutna IVF -ägglossat spontant innan ÄP. TD 3/10 

***GRAVIDA***
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan
    Ciara, 41 år, Stockholm, IVF nr 1  hos CFC. ÄP 14/3 + ET 16/3, TD 29/3. BF dec 2012.
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök, ICSI försök 2, bf ca 8/1 2013
    Mammagås, 40 år, 3 IVF:er + 1 FET. IVF 3 pos. MA v. 16, IVF på CvL. IVF 4 - Falun, BF 17/2-13
    Ania Kasia 38 år, Uppsala, RPC. Första IVF, första FET med blasto. TD 8/9 VUL 27/9 BF ca 8 maj 2013 Sunseed 41 år, FET 30/8-12, insättning av blasto nr 6 med AHA. TD 13/9. VUL 9/10

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011 (KS i vecka 42)
    Fahlvik, 40 år, son född 17/7 2011, bor i Göteborg
    Kattenizze/Raffebo,  38 år, korta metoden, BF 26/12, son och dotter födda 12/12 genom KS.
    Chichisita, född 70, son född 14/12 2011 efter IVF 2, korta metoden.
    Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1.Tvillingar
    Turlid, 41 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF 27/1, son 11/1 genom KS
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1, son född 25/1 genom KS
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan. Son född 29/1.
    Enya70, 41 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, BF 15 maj,Enya född 13/5 3640g 51cm
    Boe, född 72, Stockholm, syskonf örsök 2, FET CvL, TD 18/9, dotter född i maj 2012
    Maraki73,  38 , Nordic IVF-Center Göteborg (2 IVF+ 1 FET och 1 MF ) dotter född 31/7
    Inanna  43 år, Gbg, 4 ICSI + 3 FET, ÄP  14/11, ET 16/11, TD 4/12, Inanna Li född 8/8-2012, 3125 g, 48 cm.

• Bengalen

Stort tack Susmar och Vi 4! {#emotions_dlg.flower}

Lycka nu till imorgon Vi 4. Jobbigt att du inte mår riktigt bra. Har huvudvärken gått över?
    Du har mina tankar imorgon! Hjärta

Jag håller tummarna även för dig Susmar på onsdag.

• Bengalen

Vi 4: Grattis till dina 3 ägg!
    Nu ska du inte jämföra med tidigare gånger. Dessa är kanske av mycket bättre kvalité. Får du reda på befruktningsgraden imorgon? 

Tack för sparkarna Hemulen och MissBoring! Spruta nr 2 är nu tagen. Jag kör ju bara varannan dag.

• Bengalen

Vad roligt att höra att det blev ET ändå Vi 4! Ruva nu lugnt och försök släppa alla tankar.

Susmar. Jag hoppas att ditt lilla ägg hänger med så att du också kan få bli ruvare imorgon. Förstår att väntan är olidligt.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?