-
Om ni ökar dosen nu så sätter det ju fart på produktionen! Då har vi nog ÄP samtidigt ;) De låter inte äggen ligga i "onödan", om de inte ska långtidsodlas. Det förvånar mig om inte en så stor klinik som CvL sätter in på helgerna?! Jag har ÄP på onsdag och ET på fredag. Av någon märklig, ovanlig anledning långtidsodlar man inte gärna på vår klinik, det gör man bara om man inte redan har ett perfekt ägg efter 2 dagar, då låter man dem ligga längre, alltså är det lite negativt... Konstigt, men så säger de, anledningen är man är övertygad om att bästa platsen är i livmodern. Låter ju klokt men alla andra blastocystodlar ju som en fördel men hos oss är allt lite annorlundaHönan skrev 2011-05-06 12:26:39 följande:Zinfandel: Grattis!! Själv var jag på UL igår o hade sådär resultat m Menopur. Hade 1300 i östradiolvärde o 8 blåsor varav den största var 11 mm har jag för mig. Så igår ökades dosen Menopur t 300 o ikväll ska jag även ta Orgalutran för första gången. Magen ser ju redan ut som en nåldyna så det är väl bara att fortsätta med 2 sprutor så den ser ännu värre ut ;) Ska tillbaka på måndag på UL. Han trodde ÄP skulle bli på onsdag eller torsdag, undrar hur de gör insättningen om de plockar först på torsdag? Antar att CvL har stängt på helgen. Låter de äggen ligga 2 dagar till då tro? Nån med erfarenhet?
-
På vår klinik resonerar man helt annorlunda jämfört med alla andra kliniker gällande långtidsodling... Här tycker man att om man redan efter 2 dagar kan välja ut det bästa ägget så finns det ingen anledning att långtidsodla, då är bästa miljön i livmodern. De långtidsodlar alltså enbart när inget ägg är tillräckligt bra på dag 2, det är kan därmed tolkas som negativt, det är i vart fall inte det mest optimala. Så senast idag när jag frågade så sa läkaren att vi hoppas vi slipper långtidsodla eftersom de då är sämre!! Har inte hört någon annan som resonerar så men det är ju bara att köpa. Alla mina 2-dagars har överlevt. Återigen - jösses vad den kan skilja..! Men sen har man ju märkt att de säger det som passar situationen bäst... Nej, vi lämnar inte blodprov här.
Javisst undanber de sig gärna diskussioner, då hinner de ju med mer.....
-
Har jag inte skrivit detta tidigare idag förresten?! Haha, lätt förvirrad
Grattis Turild, stråååålande!! -
Sorry, vet ej exakt antal blåsor eftersom det sen visat något annat IRL vid ÄP men det var fler än 10 iaf
-
Kul att höra ifrån dig Sunseed
-
Välkommen Lenafena! Med allt som oroar mig lite, tänker jag alltid att det blir fruktansvärt så när det inte blir det så känns det ju inte så farligt ;) Ställer sig in på det värsta haha Lite skräckblandad förtjusning kan man väl säga, det är mer obekvämt än det gör ont men fascinationen över det hela tar över Det är fantastiskt häftigt!!
Varför vågade du inte Inanna...? -
Ha! Där ser manLenafena skrev 2011-05-06 18:52:41 följande:När jag var på Carlanderska i onsdags så frågade jag barnmorskan just om avhållsamheten före ÄP, men hon sa att det är inte avhållsamhet som gäller - det är att han SKA helst skjuta skarpt 2-5 dagar innan ÄP för att byta ut de gamla spermierna.
-
Okej, här kommer en ny tanke!
Vi pratade idag om vi ska sätta tillbaks 1 eller 2 embryon, de andra gångerna har vi fått 2. Med två ska man självklart vara medveten om tvillingrisken även om den är liten och vi känner att den uppgiften vore oss övermäktig. Nu kan ju såklart 1 ägg också dela sig till 2. Men sannolikheten att 1 fastnar ökar ju betydligt. Syftet med att återföra två embryon är oftast inte att åstadkomma en tvillinggraviditet, utan att öka chansen till graviditet överhuvudtaget.
Nåväl, allt detta vet alla.
Nu lanserade min man från jordbrukssläkten en inte helt ny tanke med jämförelse med växtriket, att 1 har större chans att överleva och växa eftersom två måste dela på allt, näring, plats osv. (ja, jag begriper att det inte gäller alla eftersom det föds friska tvillingar, här inne tex väntas det ju tvillingar...) Men det kanske faktiskt ligger något i det redan på embryo/blastocyststadiet...? Och i vår ålder när man möjligen inte är fullt på topp så kanske det påverkar än mer, det är ju ingen nyhet att risken för komplikationer ökar. Förlåt Kattenizze att jag tar upp detta men jag behöver veta lite hur ni resonerar. 2 kanske "slår ut" varandra?! Annars säger man ju inom IVF att 2 ökar chansen men det kanske inte alls är så?! Ett embryo kanske behöver allt istället för att 2 får 50% var för att lyckas? Förstår ni vad jag menar..? Jag menar alltså främst redan när man återför dem. Tänker ni sen på riskerna också eller är den så liten att man är beredd att ta den för att överhuvudtaget få barn? -
Tack för ditt svar Lenafena! Det lutar nog mot att vi bara tar ett denna gång men vi får väl vänta och se resultatet först
-
Hmmmm altså särskilt denna mening gillar man ju "I Finland har man alltså inte en antalsbegränsning som säger att man inte får göra mer än ett visst antal försök, utan man går på chansen att lyckas. Det bör därför vara ett alternativ för par som uppnått gränsen för antal försök i sitt landsting, kvinnor som är för gamla för landstingsreglerna men fortfarande har goda chanser och par som vill ha två barn." Där fann du nåt
Jag brukar följa Beer-tråden men har aldrig skrivit i den. INtressant, det också, dock.