• kattenizze

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Enya: Jag som tänkte på dig idag, och funderade på om du skulle göra KUB etc! Ett stort grattis! Nu kommer det gå hela vägen, du har ju passerat de kritiska veckorna nu. Snart är ert barn här. Det går faktiskt fortare än man tror (försöker jag intala mig).

Inanna: Jag har använt Gonal fem gånger men aldrig f¨ått ryska sprutor. Det där lät ju helfestligt. Men som du säger kan det knappast ha nån betydelse. Tycker det är bra att det blir tidigt UL så man ser vart det håller på att ta vägen. Men lukten av Gonal klarar jag inte av, tycker den luktar så plastigt.

• kattenizze

Fjällis: Ett plus är ett plus! Jag tycker att det är så roligt att ÄD finns. En släkting till mig har ju två mirakel ÄD-pojkar. Efter femtielva IVF:er med egna ägg. Kvinnorna på min släkts ena sida är ju sannerligen infertila, utan IVF och ÄD hade vi dött ut...Men jag minns dopet när mina tårar bara kom när jag såg hennes totala lycka att äntligen lyckas. Då var hon ju närmare 45 också. O min egen IVF-son var med. Nä jag är så tacksam för denna teknik, annars hade jag slutat barnlös som nästan alla mina äldre kvinnliga släktingar. Och du Fjällis, oavsett hur det går med denna ruvning har du ju redan det bästa, även om jag så väl förstår din längtan efter flera barn.

• kattenizze

Fjällis: Men inte kan du lite på din kropp redan på dag 7...Tom jag som får starka symtom tidigt känner ingenting på en vecka bara. Så vi håller tummarna för att det tagit sig!

• kattenizze

Zin: Nä precis man kan inte svara generellt vad som passar. Jag har blivit gravid med sonen på långa och med dessa små har det varit korta metoden. Ibland behöver man några behandlingsomgångar för att se vad som funkar helt enkelt....
    Det enda jag märkt av mitt eget åldrande är huden på t ex handryggen blivit så rynkig. Läskigt!

• kattenizze

Inanna: Deppa inte ihop, jag fick bara två befruktat sist, och ja, nu är jag i v 33. Det är mycket möjligt att det gömmer sig några guldisar därinne!!
    Fjällis: Men jag har aldrig fått plus ¨på dag 10, inte ens denna gång när jag väntar twins! Det är alldeles för tidigt. Så ge inte upp än. Även om jag fattar att du mentalt ställt in dig på det.

• kattenizze

Skytten: Jag har nog aldrig tänkt som du faktiskt, utan jag ville ha ett till barn och då fanns det liksom inga alternativ än till att köra på. Nu blev det visserligen mer än vad jag tänkt mig, men jag har faktiskt inte oroat mig för om nåt av barnen skulle vara sjukt. Jag tänker att det tar vi där och då liksom. Men barn är kloka och hanterar det mesta bättre än vuxna ibland tycker jag. Däremot så tycker jag att du ska ta hänsyn till vad du känner, det kanske inte är rätt väg för dig att gå med dessa behandlingar. Det är ju inte bra heller om du skulle bli gravid och oroa ihjäl dig under dryga 9 månader. Man måste alltid ta hänsyn till vem man är och vilka känslor man har. Det är väldigt viktigt att respektera det, tycker jag. Alla orkar inte göra IVF:er utan går vidare i sina liv på andra sätt. Vi är alla olika, och det är viktigt att komma ihåg. Men hur just du ska göra kan du bara svara på.

• kattenizze

Zin: Läste det där med scan och upptäckte att vi har tre pkt hemma....Inget jag tänker äta nu precis utan det återlämnas till affären. Även om jag vet att listera dör vid 70 grader så känns det inget vidare....Sen tycker jag (obs! bara jag) att längtan efter första barnet var mycket större än vad det är vid andra. Vad jag menar är att när jag fick mitt första och enda barn hittils blev jag ju förälder och var inte ofrivilligt barnlös längre. Mer än så kunde jag inte begära liksom. Det innebär såklart inte att mina barn i magen inte är lika efterlängtade och önskade, ja, ni fattar vad jag menar. Sen tänkte jag orecis som du Zin, att leva utan barn kände jag skulle gå bra, men inte att jag hade gjort allt för att kunna få barn (inom rimliga gränser). Det var faktiskt min största motivationsfaktor.

Söte: Grattis!

Vi4: tack för din berättelse. Jag kan inte föreställa mig vad ni gått igenom, det rörde mig djupt.

• kattenizze

Kalimero: Du är inte alls någon vanvettig galning, jag hade i ditt läge nog gjort samma sak faktiskt. Så länge du får fina ägg så why not? Om du orkar och ekonomin pallar så hade jag nog kört på. Vi har ju Enya här som ett bra exempel!
    Kul att följa er nya ruvare nu, nu ska vi se om inte plussen börjar komma, rent statistiskt så borde det vara så.

• kattenizze

Pssst min släkting som fått en rad MF har nu med hjälp av levaxin fått se ett pickande hjärta....Inga barn sen tidigare och dryga 41 år...nä just det, det finns inga andra faktorer än gamla ägg i Sverige, visst brukar det heta så??

• kattenizze

Jamen det vet du väl Kalimero; det är bara att slaaaappna av. Eller adoptera ett barn och SEN få ett biologiskt "riktigt" barn!! Suck. Vi borde skriva en bok om allt vi hört och varit med om.
    Fast min släktings läkare på KK erkände faktiskt att han trodde att det hade varit deras problem hela tiden...Kors i taket. Men han var ju inte IVF-läkare förstås...Nä vad man blir trött på åldersdiskrimineringen i Sverige, måste vara det mest åldersfixerade samhället i hela världen. Kanske inte så underligt egentligen med tanke på hur illa gamla människor blir behandlade i detta land.

Underverket: Eller så skaffar man två till att springa efter! Men jag fattar vad du menar, även om jag faktiskt inte känt mig tröttare nu än vid 20 faktiskt. Men det där är så indviduellt. Men jag tror att man känner när enough is enough liksom.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?