IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
Enya: Ska ni göra KUB snart?
Enya: Ska ni göra KUB snart?
´Pralinen Jessica: jag har också haft 30 blåsor och fått ut ca 11 ägg. Det är ingen kul känsla. Däremot hade kontaktat 1177 om jag hade haft svårt att andas, ÖS är inget att leka med! (känns som jag tjatar om det i varje tråd jag är med i...) Men faktum är att det är ett farligt tillstånd. Och bättre att kolla en gång för mycket en en gång för lite!
Ja, det undrar jag med över KUB alltså...jag hade ingen aning om att det var missvisande för oss, då hade jag nog funderat lite till. Ja, fick 1: 17000 ungefär vilket ju är helt super. Enya, har inte moderkaksprov någon MF-risk?
Ja, infon man får är ju inte så vidare bra som vanligt...Nåja, vi fick ju jättebra siffror, så jag ska inte klaga egentligen.
Turlid: Ja, KUB är ett lurigt test. Det är ju bara en sannolikhetsbedömning. I mitt landsting måste man tydligen göra KUB alltid innan FVP, det var inte tal om annat för mig iaf. Tur att det gick bra för er!
Boombaby: Det brukar släppa på 2-3 dagar, är min erfarenhet. Men ett helvete är det. Jag har mått likadant efter varje ÄP, inget roligt alls. Men det släpper snart! Och då kan du glädjas åt dina 9 befruktade ägg, det var ju ett kanonresultat!
Kalimero: Du har säkert skrivit det förut, men ÄD är inget alternativ för er? Otroligt ledsamt att höra din historia. Kan bara hoppas det går vägen nångång!
Underverket: Så tidigt i grav är det ingen fara att flyga. Det är väl först mot v 32 som man inte ska flyga och då främst pga risken för blodproppar, som Enya skriver. Kan ju dock vara bra att ta sig en liten promenad i kabinen då och då. Jag har åkt bil långa sträckor denna sommaren och använt stödstrumpor och stannat ofta och tagit mig en bensträckare samt rört på benen även när jag sitter stilla. Det har fungerat utmärkt!
Pralinen Jessica: Men det var ju jättebra att ha fyra i frysen! Tycker det var klokt att inte sätta in två om du är överstimulerad, risken för att det blir värre om båda fäster är ju också stor! Kul ändå att få ett sånt toppembryo som ni ska sätta in.
Turlid: Intressant att läsa om hur de graderar embryona! Jag är faktiskt lite sur på min klinik (jag vet att ni kommer att hata att läsa det jag skriver nu) för jag tror nämligen att mina embryon var av bra kvalitet båda två och då tyckter jag att de skulle ha avrått mig från att sätta in två. Men det gjrode de ju inte, utan tvärtom faktiskt. Hm kanske de inte var av så bra kvalité som jag inbillar mig. Jag ska faktiskt ta reda på fakta hur det egentligen låg till med det där. Ni får ursäkta att jag skriver om det, men jag ville verkligen inte gå igenom en tvillinggraviditet. Nåja, som tur är har jag en bra psykolog som hjälper mig att hantera mina känslor kring detta.Det är nog för övrigt nåt som alla borde erbjudas inom fertilitetssvängen, samtalsstöd för klara av de jobbiga känslorna.
Dom är alltså inte bara billigare i Köpenhamn utan bättre än i Sverige också...Hm. Bodde jag i Skåne skulle jag välja dom, lätt val.