• linköping68

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej alla igen
    Varit ifrån FL ett tag, men är tillbaka och har nu läst igen allt....

Ett litet svar ang finansiering av IVF. Första tog vi från sparpengar och sen inför de kommande (som vi då trodde att vi skulle få göra)  tog jag ett lån via banken. Lånet var väldigt förmånligt om man var medlem i något Sacoförbund (låg ränta och man fick låna mycket om man ville). De pengarna får ligga och vänta tills vi förhoppningsvis får göra fler IVF.

Vad roligt att läsa om alla som ruvar och det går bra för, samtidigt är det synd att läsa om alla som det går mindre bra för
    Känner dock en styrka i att få läsa om alla er andra och vad alla går igenom, det ger mig mer kraft att orka kämpa för syskon. Trots att man så många gånger får höra att man har oddsen emot sig och att det inte är någon idé för oss att tro på fler barn.

Kram på er

• linköping68
    turlid70 skrev 2010-10-11 13:56:03 följande:
    Har ni hört om kinesiska örter som sägs underlätta att bli gravid vid just IVF. Har någon provat?

Ännu bättre effeks blir det ihop med akupunktur sägs det, jag ska börja med det mot stress via företagshälsovård, men jag kan ju inte nämna något om IVF och kinesiska örter, men dem kan jag kanske köpa själv någonstans som komtliment. Någon som vet var kan man köpa dem och vilka?
    Har provat akupunktur och en massa örter i form av the för att underlätta graviditet. Theerna smakade riktigt illa. Tyvärr hade det ingen effekt på spontan graviditet. Började med akupunkturen 2 ggr/v och sen efter några veckor blev det 1 ggr/v. Det var skönt och avkopplande, men funkade inte på mig vid det tillfället. Ska kanske gå igen för att se om det fungerar nu.

Lycka till!
  • linköping68

Säger också välkommen hit Kryddan71.

Har haft och har också en period av nedstämdhet och deppighet nu. Allt bara känns så nattsvart och kämpigt.
    Flera i "min" föräldragrupp har fått och ska få barn nr 2, och då var det ändå min man och jag som började försöka först. Redan 6 månader efter dottern föddes började vi, men alla andra bara lyckas före oss nu.

"Får inte" fortsätta IVF pga ålder, vikt och dåliga värden, men ska ringa runt 1 varv till och tjata. Mannen har fortfarande probelm med erektionen ibland, efter att cyklat Vättern runt i somras. Jävla cykelsadel! Jag har haft flera cykler utan ÄL och nu till råga på allt har jag haft en helvetesförkylning och är inne på andra veckan med feber! Orkar inte mer!

Men en liten ljusglimt i allt elände är att denna gång hade jag iallafall ÄL. Men orkar inte ens hoppas på att det funkar denna gång. Har nog stängt av allt tänkande runt syskonförsök och insett att min lilla inte kommer att få syskon Gråter

Trist är tillvaron minst sagt nu. Men jag gläds åt er här som lyckas och kämpar vidare. Kanske kommer min kämparglöd tillbaka, eller inte..... vi får se.

Kramar om alla!

• linköping68

Vad roligt Skruttefia06! Många grattis!!!!

Vi kämpar på i hemmaverkstaen och hoppas att du smittar oss  Glad

• linköping68
    underverket 06 skrev 2010-11-19 22:01:01 följande:
    Känner mig så GLAD. Vi var på återbesök på kliniken, CvL, igår för att prata om hur vi ska gå vidare efter det senaste IVF som ju blev minus. Jag trodde läkaren skull ge oss jättedåliga odds för ett ev nytt IVF. Jag var ju hos en gynekolog för några veckor sedan o hon gjorde vul på mig o gav mig o stort sett ingen chans alls att lyckas med IVF o föreslog som enda chans ÄD- äggdonation. Men hos läkaren Oddvar på CvL lät det helt annorlunda, Han gav oss stora chanser att lyckas med ett nytt IVF. Det senaste IVF när jag bara fick ut 5 ägg från 8 äggblåsor o där bara 1 blev befruktat, ansåg han bara att vi hade extrem otur med o att vi inte hade naturen med oss denna gång. Han menade att för det första var det otur att vi inte fick ut ägg ur alla äggblåsor o sedan otur igen att av de 5 äggen var 2 omogna. Sedan extrem otur att av de 3 ägg som gick att befrukta så gick 2 sönder vid microinjektionen. Jag svarade bra på hormonbehandligen, men det var otur att det blev som det blev. Nästa gång kan jag lika gärna få ut säg 8 ägg o sedan få 4 befruktade menade han.Jag tycker absolut vi ska göra ett till IVF försök. ÄD var inte alls något vi skulle fundera på i detta läge tyckte han. Han gav oss 30- 45% chans att lyckas o det är jättebra odds för min ålder.  De räknar ut en prognosmodell baserat på vul, hur man svarar på hormonbehandlingen o min ålder o AMH värdet tror jag. Så nu blir det nytt försök i jan. Vi hinner inget innan jul. Denna läkaren är alltid så positiv o jag litar faktisk mer på honom än den gynekolog jag var hos. Konstigt nog är hon deras samarbetsläkare o det är ju konstigt att hon har en helt annan åsikt om våra chanser att lyckas.Men hon håller inte på med provrörsbefruktningar dagar i ända, så hon borde ju rimligen inte ha samma kunskaper som läkaren på kliniken.

ChippiChoppi: Lycka till på ÄP. HÅller tummarna för dig.

Turlid70: Hoppas du har det riktigt trevlig på företagsfesten. Jag skulle nog tagit ett par glas vin iallafall .Sitter själv med ett glas vin just nu.
    Vilken tur att läkaren på CvL var så positiv! Ska nog banne mig ringa dit själv då vi råkade ut för något liknande....
    Hemortsläkaren som jag gick till tyckte inte det var någon idé med IVF på någon ac klinikerna de samarbetar med, då jag är för gammal, har för dåliga värden och är för tjock. Har fått en känsla av att läkaren inte ens pratat med kilinkerna på riktigt och berättat min historia för dem. Fick känslan redan då vi gick från läkaren att de hade bestämt sig för att inte låtas mig gå vidare. Detta pga kommentaren "blir du mycket ledsen om du får ett nej?"
    Nä, blir mer  och mer förbannad då jag tänker på det! Ringer på måndag och pratar med klinikerna på egen hand. Skiter i alla samarbetsläkare!
    Lite ilsken idag... kanske för att ÄL dröjer och jag mistänker att det inget blir denna månad Gråter
  • linköping68
    påfågeln skrev 2010-11-21 13:08:58 följande:

Hej! Vi har gjort 6 syskonförsök, fem fulla IVF och ett FET. Har sedan tidigare två barn som kommit till på naturligt sett på första försöket, dotter 15 år och son 6 år. Men har haft två utomkvedshavandeskap och varit tvungen att operera bort båda äggledarna, så vi har noll procents chans att lyckas hemma. Har redan fått pengar till ett försök av svärmor, och tagit ett banklån till ett, de andra tre + FET har vi lyckats skrapa ihop själva. NU vet jag inte vad vi ska göra, innerst inne vill jag göra ett försök till men jag vet inte hur vi ska lösa det ekonomiskt. Någon som har något mirakel tips? Väntar mens vilken dag som helst så skulle i teorin hinna med ett försök till innan jul.

Hej
    Jobbigt att inte kunna fortsätta pga ekonomi! Visst borde de kunna vara flexibla och tillåta 3-pack om man har bra värden och svarat bra på tidigare behandlingar!

Ser att du tagit banklån till IVF. Det var det jag skulle föreslå.... Jag tog ett banklån och var man medlem i ett SACO förbund så fick man superbra ränta (låg) jämfört med ett annat lån. Kunde i stort sett låna upp till 200 000 me denna låga ränta. Då, typ 3,5 %. Kolla om ev ditt fackförbund har något liknande avtal.  Visst ska det betalas tillbaka men man behöver inte hosta upp alla IVF pengarna på engång. Ett litet tips kanske.
    Lycka till 
  • linköping68

Har någon erfarenhet av StGörans? Eller IVF kliniken som de kanske heter.... Eller är de olika? Har inte hittat någon adress till St Göran utan bara att de samarbetar med IVF kliniken. Någon som vet?

• linköping68
    Skruttefia skrev 2010-11-22 15:00:15 följande:

Det är  samma

Jag och påfågeln går där

Ok, då vet jag att det är samma. Är ni nöjda, ChippiChoppi och påfågeln? Funderar på att kontakta dem och se om de förbarmar sig med oss..... och låter oss göra IVF.
  • linköping68

Hej alla
    Har varit borta lite....  Börjar med att beklaga att det inte har gått så bra för en del och grattis till er som det gått bra för.

Våra hemmaförsök lyckades efter 1,5 år och stickan visade gravid! Men 2 veckors glädje böts mot sorg idag då jag börjat blöda. Troligt är väl att det lilla/e därinne inte finns kvar. Orken tryter och känslorna svämmar över. Att det inte går......

Ledsen Gråter

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?