• oceanney

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Inanna Li skrev 2010-10-05 15:24:48 följande:
    Hej! Ingen mens i sikte. Molvärk till och från sen ruvardag 2. Genomskinliga flytningar (hoppas det ej är livmoderslemhinnan som börjat brytas ner och läcka). Jag fick på ruvardag 2 natten till lördag en ihållande smärta i magen som varade ca 5 minuter och gick över av sig själv. Jag hoppas att det var känningar från att embryot fäste (men det är ovanligt att man känner av det). 

Inga "riktiga" graviditetssymptom. Jag struntade i att hämta ut vagitorierna och har gjort helt ostimulerat. Så jag har inga symptom av progesteronet heller. Jag är på ruvardag 6 och cykeldag 35. Det känns som om jag lever i min egen lilla "mardröm" just nu. Varje toabesök är ett helvete.
    Vore ju skönt om man kunde få ett "kvitto" på att man lyckats. Ge mig lite illamående och ömma bröstSkrattande! Jag vägrar/vågar inte gravtesta än! Men, jag tröstar mig med att det kanske är för tidigt att känna något och att molvärk faktiskt kan vara ett symptom och inte bara ett tecken på att mensen signalerar sin snara ankomst.
    Spännande! Vilken ruvardag är du på nu?
  • oceanney
    Inanna Li skrev 2010-10-05 18:22:51 följande:
    Ruvardag 6 men den är 5-dagarsodlad så det blir väl som ruvardag 9 med en 2-dagarsodlad.
    Coolt! Då kan du snart testa! Med femdagars embryon går man ju lite fortare fram. Från ÄP och befruktning räknat borde det motsvara dag 11 (5+6)? Min TD var 14 dagar efter ÄP eller 12 dagar efter ET (tvådagarsodlade). 

• oceanney
    Skruttefia skrev 2010-10-05 20:17:00 följande:
    Åh vad spännande inanna! Håller tummarna för att det ska gå vägen den här gången Solig

Jag har talat med läkaren på S:t Göran idag och hon tyckte det var realistiskt att göra nytt försök eftersom vi fick fram fina embryon, även om jag inte blev gravid. Hon betonade att det är få förunnat att lyckas när man passerat 43, men med tanke på att jag svarade bra på behandlingen och fick fina embryon så såg hon ingen anledning att avråda eller neka ytterligare försök. Så vi kör igång igen vid nästa mens. Eh mittemellanlång metod - jag ska spraya för nedreglering, men börja redan dag 1 (direkt vid yttepytteminsta spotting om sådan kommer) istället för dag 21 "som vanligt".
    Stort grattis!! Vad kul! Jag körde ett liknande protokoll där man börjar med med nedreglering dag 1 (i mitt fall sprutor istället för spray) samtidigt som man påbörjar stimuleringen. Kallas "the Flare Protocol" på engelska. Har inget att jämföra med eftersom jag bara gjort en IVF har läst om andra här på FL som fått fler ägg med denna metod än med långa. Själv fick jag ut 11 ägg vilket var förvånande eftersom mina äggstockar normalt ligger "i träda". Jag tror att resultatet hade med protokollet att göra. Ska bli spännande att höra om det gör någon skillnad för dig. 
  • oceanney
    turlid70 skrev 2010-10-06 13:55:16 följande:
    Jag är så arg och less på mig själv Skrikandes Jag måste ha haft ÄL mån-tis, men när jag testade igår kväll så fick jag svagt utslag vilket ju räknas inte  som ÄL enligt specen. Jag måste ha testat för sent helt enkelt. Ingen som helst känning av ÄL just nu. Åh, varför testade jag inte i måndags också, jag missade hemförsök denna månad, är så ledsen Gråter.
    Brukar du få utslag på ÄL-stickor? De första månaderna jag testade fick jag bara svaga utslag så jag trodde att jag hade testat för sent. Sen visade det sig att jag i princip aldrig (endast två gånger på ett år) får fullt utslag. Och de flesta "normala" har inte ägglossningen varje månad, endast cirka 10 gånger per år. Säger inte så för att oroa dig utan tänkte att du kanske inte behöver gräma dig och stressa i onödan. Såg att du ska göra FET snart - när vi väl bestämt att vi skulle göra IVF så struntade jag helt i kalendrar och eventuella ägglossningar och njöt fullt ut av att inte bli stressad över att eventuellt ha missat en högst eventuell ägglossning. Den där känslan och stressen av att man känner att man schabblar och inte försöka sitt yttersta varje månad är hemsk! Hoppas du förstår något av mitt svammel.. :)
  • oceanney
    sushikatten skrev 2010-10-06 18:48:17 följande:

Dallas: Rekommenderar Calanderska. Känner att det lyssnar mer och lägger mer tid på varje besök. Bättre VUL maskiner och bättre uppföljning med vul inför varje försök. IVF kliniken gjorde bara en VUL inför ÄP och då var inte äggen mognad när det togs ut. Endast ett och inget vidare kvalite på den heller. Fick ändå betala fullt pris. Sen lite andra grejer.

Låter inte klokt! Skriv gärna om de andra grejerna. Det kan ju vara bra konsumentupplysning för andra.
  • oceanney
    turlid70 skrev 2010-10-07 12:47:48 följande:
    Bra att ni är på gång!

Vi fick då inte göra ett färskt försök innan vi använder klart vår frysta embryon. Efter det är jag 40+ och då är det kört för fler gratis färska försök. Känns jobbigt, men jag ändå är glad att vi fick chansen att göra ett försök överhuvudtaget. I Finland och Frankreke tror jag får man göra subventionerade färska försök tills man fyllt 42 år. Varför kan inte Sverige, med sin teknologi som är bäst i världe, ha samma åldergräns som grannländerna är obegripligt och ledsamt.
    Både Frankrike och Finland har subventionerade försök upp till 43-årsdagen.
  • oceanney
    dallas skrev 2010-10-07 16:25:41 följande:
    Ja, precis vad jag skulle skriva, iaf ang Frankrike, har en väninna som bor där..Kan man inte flytta dit ett litet tag , tror dom har ganska många sub.försök oxå...EU tänkte jag på....
    Frankrike har tre fulla IVF-cykler, tror inte FET räknas. Det ända "kruxet" är att man måste göra FET först om man har embryon kvar innan man fortsätter med nästa IVF. Dessutom, jag kan ha fel, men jag tror inte det heller spelar roll om man har barn sedan tidigare. Det bästa, för att skryta lite till, är att man kan välja vilken flott privatklinik som helst, subventionerade IVF:er gäller inte bara i offentliga sjukvårdsinrättningar. 
  • oceanney
    underverket 06 skrev 2010-10-09 16:34:13 följande:
    Vad har ni andra fått för restriktioner angående sex under ruvningstiden? Någon ve efter ÄP ska man väl inte ha samlag pga av infektionsrisken, men sedan då. På vår klinik, CvL i Uppsala säger de att det är ingen fara med samlag, men jag är helnojig. Blir lite sur på sambon som börjar "tjata" om sex. Vi hade det några dgar innan ÄP om nu tycker han det börjar gå för lång tid. Jag vill dock inte ha samag innan testdag o förhoppninsvis blir det ett + o då vill jag inte ha innan ve 7. Är jag tokigt som tänker så?
    Absolut inte tokig som tänker så! Sex (i form av penetration) i mitt fall kändes helt fel under ruvningsperioden och man måste ju gå lite på hur man känner också. Om man väl blir gravid får många obehagliga sammandragningar efter sex och även blödningar. Även om de är helt ofarliga (sammandragningarna iallafall) skapar det onödig oro. Men det går ju att göra annat med tjatiga sambos. ;)

• oceanney
    Inanna Li skrev 2010-10-17 11:30:47 följande:
    Tack kära vän! Det är nästan ofattbart! Min sambo är lika lycklig som jag! Han trodde också liksom ni andra här på tråden att jag var gravid innan jag vågade testa mig men jag var mera skeptiskFörvånad! Dumt att inte våga tro på sin egen kropp! Nu hoppas jag allt går fortsatt bra men inser att jag kommer vara orolig fram till vecka 12.

Hoppas du snart kan börja räkna ner till din FET i november!
    Stort grattis i den här tråden också!! {#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}
  • oceanney
    Inanna Li skrev 2010-10-19 12:13:25 följande:
    Hoppas du har rätt Glad!
    Jag hade också värsta molvärken/växtvärken som kändes väldigt mycket som mensvärk. Det i kombination med ökade flytningar gör ju att man tror att man fått mens/missfall precis hela tiden. Kunde vakna på nätterna av att jag hade jätteont. Höll nog på åtminstone till vecka 7-8. Så det är ingenting att oroa sig över. 
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?