• Enya70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

kattenizze skrev 2011-04-16 09:32:06 följande:
    Enya: Hur många försök kan ni tänka er? Jag läste om nån som fick tvillingar på 12:e försöket! Det som bekymrar mig litegrann är hur nyttigt det är att proppa i sig alla dessa hormoner, några långtidsstudier finns väl knappast. Nå jag hoppas detta blir ert sista!!
    tja, vi har inte ännu satt ngn definitiv gräns utan tar ett försök i taget. När vi pratade med vår läkare för någon vecka sedan efter senaste misslyckandet tyckte han definitivt att det är en god idé att prova 1-2 ggr till.
    Låter ju fantastiskt med tvillingar på 12e försöket Glad.

Har också funderat på effekterna av alla hormoner osv. Men jag tänker nog att så länge kroppen inte säger ifrån och inte läkarna heller så. Men jag hoppas också att det försök vi just börjat ska bli det sista.

Vi gjorde två försök med korta protokollet och då blev det ungefär lika många ägg men fler omogna. Verkar vara individuellt det där
  • Enya70
    chichisita skrev 2011-04-16 19:18:41 följande:
    Här i Guatemala ger de inga begränsingar under sprutperioden. Det är fritt fram att dricka vin och kaffe som man vill. Jag har dock slutat med både vin (dricker egentligen inte varken vin eller öl så ofta) och kaffe några dagar innan ET, för säkerhets skull. Jag har fått för mig att både alkohol och kaffe kan ha en negativ effekt för inplanteringen.
    Även jag brukar ta mig ett glas vin vid ngt tillfälle under sprutperioden men från ngn dag innan ET så slutar jag med det och drar ner på kaffet till max 2 koppar om dagen
  • Enya70
    Inanna Li skrev 2011-04-17 10:24:25 följande:
    Jag har bestämt mig den här gången för att sluta dricka alkohol helt långt innan behandlingsstart. Vet egentligen inte om det gör någon skillnad men så här i sista minuten vågar jag inte riskera någonting. Kaffet kommer jag också sluta med i god tid innan. Jag är vansinnigt orolig för vad läkaren kommer säga den 28 april men jag kommer absolut insistera på att få göra ett försök till.
    Jag hoppas så att du får göra ett försök till. Om inte kanske du kan kolla med en annan klinik. Men ett till ska det bli! Kram

Turlid - Jo, det är förstås besvikelserna som är jobbigast. Jag blev ju gravid i somras men som tyvärr slutade i MA men ändå, jag vet ju nu att jag kan bli gravid så då är det svårt att sluta försöka känner jag 
  • Enya70
    Fjällsippan skrev 2011-04-17 13:04:03 följande:
    Häromdagen hämtade jag ut Puregon och Orgalutran inför vårt förmodligen sista försök. Det känns en aningen riskabelt att, på eget initiativ, prova korta metoden för första gången. Men efter 8 långa IVF-omgångar så vill jag prova något nytt. Och även om min läkare tror mer på den långa för mig; så instämde han med mig att det kan vara "psykologiskt riktigt" att prova den korta. Vi får se. 
    Jag tror att du ska köra som du känner. Om det skulle gå helt åt skogen, vilket det inte ska!, så kan du ju alltid köra ett försök till med den långa metoden om du orkar.
    När ska du börja spruta? Jag började spraya för långa metoden i torsdags och brukar spraya ungefär 2-2.5 veckor. Vi kommer ju möjligen att köra ganska samtidigt med sprutandet då.
    Vi får heja på varandra!
  • Enya70

Hej igen,

Ja jag räknar med att starta spurta om drygt 14 dagar. I Svergie testade jag alla olika preparat Puregon, Menopur och Fostimon med ökande dos. I Danmark har jag kört med Gonal-F 375 IE varje gång. Just den dosen verkar passa mig och ge fina ägg (om än lite få).

Sista försöket jag gjorde i Sverige körde jag 450 IE Fostimon men då blev det inte ens någon ET så det vill jag inte prova igen

Turlid - jag tror inte det är ngn fara att flyga under ruvning eller tidig graviditet

• Enya70
    Zinfandel1 skrev 2011-04-17 18:03:35 följande:
    Fjällsippan: måtte det vara din tur denna gång!!

Turlid: jag kollade faktiskt det där med flygning tidigt eftersom jag behövde göra en kortare flygresa men jag blev avrådd. Det finns självklart lika många som skulle hävda motsatsen men jag kände, vad det än gällde, att finns det bara en enda som avråder som väljer jag att avstå, hur nojjigt det än må låta. I andra trådar finns det flera som testat positivt under just semester efter flygning, så återigen - gör det som känns bäst för dig!

Jag håller med, du måste göra det som känns bäst för dig.
    Vi flyger ju ner till Skåne då vi gör ÄP och ET i Köpenhamn och flyger också tillbaka hem igen direkt efter ET. Ska inte vara ngn fara alls säger läkarna på CFC men samtidigt om man känner sig orolig så är det säkert bättre att avstå om man kan.
  • Enya70

Hur går det för våra ruvare Chicisita och underverket idag då?
    Hur mår ni och hur känns det?

• Enya70
    Snösport skrev 2011-04-17 22:34:44 följande:
    Hej å hå, läst att det fortfarande diskuteras och funderas och stöttas mm i tråden ..härligt att lä'sa.
    Själv är jag ganska avslappnad, var i fjällen åkt puder, gått på topptur och idan blev det bara 1,5 timme i intensivt snöfall och blåst i "backen" men när man såg lite blev det härlig puderåkning= mycket snö!
    Just kommit hem och imorgon är det tid hos gyn för att se om cystan gått ner--hoppas för då kasnke det "bara"är en gulkroppscysta så vi kan göra en sista IVF.

Nä daxs att packa för ska ju iväg med jobbet i veckan, sedan till fjälls igen :) gäller att unna sej roligheter! 
    Låter superhärligt Solig
    Lycka till med cyst-kontrollen imorgon!
  • Enya70
    Snösport skrev 2011-04-18 12:48:24 följande:
    Jo men visst!! Här syntes det ingen cysta alls...undrar ju då hon inte såg den 15 dgr innan den var stor och en annan såg den men den kan pulsera och den kan försvinna efter en gång också. Härligt!!

tror ändå jag ska välja att göra IVF i juni om IVFläkaren inte säger emot för mitt TSH har ju varit så lågt nu sedan slutat på februari så jag vill kolla riktigt hur det står till i början på maj också. har ju bara 0,1 sedan ett tag fast jag bytt från dos 125 mg Levaxin till 75 mg...får se 2 maj om vi kan köra på i juni.
    Ska försöka få telefonmöte med IVFläkaren igen i nästa vecka eller när han kan.
    Härligt snösport! Solig

Hoppas ni mår lite bättre idag Chicisita och underverket. Möjligen beror lite på temperaturhöjningen på en graviditet??? Hoppas!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?