IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
Söte: Finns det någon särskild anledning till att du inte vill ha kateteter? Jag tycker att det hur bekvämt som helst. Hoppas du mår bättre snart!!
Söte: Finns det någon särskild anledning till att du inte vill ha kateteter? Jag tycker att det hur bekvämt som helst. Hoppas du mår bättre snart!!
Söte: Men du kan ju inte ge upp redan! Du vet ju ff inte svaret på dina prover. Min erfarenhet är att om man får en sån kraftig ÖS som du fått brukar det betyda en stark graviditet. Åtminstone om jag fattat det hela rätt. Så försök att inte oroa dig, (lätt jag vet!).
Alltså, jag tycker det är så vanligt med IVF så jag har nästan glömt bort att det faktiskt funkar att göra det naturligt också. För de allra flesta behöver ju inte IVF! Alltid hör man talas om nån som känner nån som håller på i detta träsk. Vi har alltid varit öppna med att vi gör IVF, och fått väldigt mycket stöd på vägen. Helt ovärderligt! Det är faktiskt ingen som tyckt att vi är för gamla, men så har jag ju inte heller passerat det där magiska 40-blecket som verkar vara domedagen inom detta område.
Ego: Suck,. jag har gått och blivit råförkyld. Men jag har fått en tid för snitt nu om några veckor! Båda barnen ligger i säte. Kan inte fatta att detta snart är över. Nu hoppas jag bara på att de sista veckorna går i raketfart eftersom jag i det närmaste är helt sängbunden.
Veronica: Är det kliniken som rekommenderat er att gå vidare med ED? Hoppas dina provsvar visar sig vara ok!
Veronica: Tack! Vilken läkare var det S eller T? Ja, att genomgå en tvillinggrav rekommenderar jag inte någon.. ! Fast jag absolut inte ångrar att vi satte in två embryon såklart.
Marakai: Jag har varit gravid 4 gånger och aldrig fått någon nidblödning. Ge inte upp än ! det ser olika ut för alla.
Zin: Håller med dig om medicinerna. Dessutom är det så att vi i Sverige generellt ger för lite mediciner tycker jag, ta t ex smärtlindring, knappt att människor får annan smärtlindring än alvedon...Kostnaderna för mediciner är ju som bekant en stor utgiftspost för landstingen. Visst är det så att kortison på lång sikt är skit för mamman, men jag kan bara inte föreställa mig att det ska vara skadligt för fostren under en begränsad tids användning. Då finns det nog värre grejer. Sen är jag hur skeptisk som helst till att det bara skrivs ut t ex Gonal utan att ens kolla om man har anlag för proppar. Det kollas ju inte ens under en graviditet....På sin höjd kan BM undra om man har anlag för det i släkten...!Jag undrar hur många kvinnoliv som kunnat räddas om man hade kollat allt sånt innan., bara häromdagen läste jag om ett fall där mor och foster dött pga en blodpropp sent i gravideten (sådant som jag inte bör läsa just nu!). Det är den allvarliga risken här, för blodproppar.
Sen kan jag tycka att det också är läskigt att det inte finns några långtidsstudier/uppföljningar av hur alla dessa hormoner vi som gjort IVF kommer att påverka oss längre framöver.
Zin: klinikerna missar det inte (att gonalen är proppbildande), dom skiter i det. Så enkelt är det.
Linköping: Oj vad ska man säga, grattis eller nåt! Men så överviktig är du väl inte? Jag hade (innan grav alltså!) BMI 29 och det var ingen som ifrågasatte det på min klinik. Så jag ligger precis på gränsen. Däremot så håller jag med om att det optimala för mig vore att gå ned till åtminstone BMI 25, vilket jag också planerar att göra. Men BMI är ett lurigt mått, som gammal idrottare lägger jag mycket snabbt på mig muskler som väger mycket. Så under denna grav har vikten inte alls varit några problem egentligen eftersom jag tränat mycket i början av graviditeten. Man kan ju inte bara stirra sig blind på en siffra på vågen, man måste ju kolla hur vältränad man är också och hur ens allmäntillstånd är.
Sushi: Skulle bli galen om jag inte fick träna....Det är bara bra att röra på sig, däremot skulle jag undvika de hårdaste styrkepassen på ffa magmuskulaturen. Jag kunde köra pilatesboll, hantlar, stavgång ända in i september faktiskt. Gjorde också en hel övningar med bara kroppen som belastning. Man känner ju rätt fort vad som funkar och inte funkar, men träna är bara bra. Dock inte i början men efter v12 är det väl som det bara är att träna på. Min tanke var att jag inte skulle dega ner mig till förlossningen, men men de senaste månaderna har jag ju haft restriktioner så numera kommer jag inte många meter dessvärre. Innan man får klartecken för träning av kliniken i början så tog jag lugna långpromenader, det var jätteskönt att rensa tankarna. Pilatesboll kan jag verkligen rekommendera, inte så bra om man har tendens till foglossning, men det brukar ju komma på slutet om det öht kommer. Det blir en jättefin moderkaka inbillar jag mig om man tränar, mycket syre till fostret! (helt ovetenskaplig egen teori).
Vi4: Ja, och det eländiga med foglossningarna är att det inte går att göra så mycket åt. Det beror ju på hormonerna. Jag fattar bara inte hur kvinnor förr i tiden pallade att jobba tungt med dessa smärtor som flera av dem ändå måste ha haft....Undrar hur klena vi är idag egentligen haha.