• kattenizze

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Zinis: Ja, precis flera borde verkligen ifrågasätta....Innan båda mina äggledare var borta fick jag ett MF, men sen fäste ju två embryon....Det roliga är att läkaren som tog bort den sista inte ens nämnde att det kunde hjälpa mig att bli gravid med IVF, märkligt hur lite info de är villiga att dela med sig av. Håller helt med dig om doftljusen, jag vill ha mindre doftljus och mer skräddarsydda behandlingar. Se bara på Maryhes behandlngar!! Då hade det kanske räckte med två IVF för mig. (ja, jag vet att jag inte ska klaga men jag tänker på er alla andra och alla andra kvnnor som kommer efter oss).

• kattenizze

Jag är bara så hemskt tacksam att jag ändå visade mig vara fertil med standardbehandling, annars skulle jag aldrig kunna ha min snart två-månaders dotter bredvid mig just nu...

• kattenizze

Zin: Grattis till tiden!
    Thule: Såg också det programmet, var hur intressant som helst. Speciellt hon som var hur fertil som helst, 16 barn med ett 17 i kaggen....Kul eller nåt att påminnas om att människor faktiskt kan få barn på naturlig väg, för oss känns ju det helt absurt.  Skulle bara önska ett lika intressant program om IVF, jag vill se hur de går till på labbet! Jag vill se hur delningen går till och upptiningen etc. Det skulle vara hur spännande som helst och dessutom kan man visa barnen det sen när man ska förklara för dem hur de kom till världen.

• kattenizze

Jag tycker lägg ägg låter bra, men vad sägs om Drömfabriken? Jag använde det uttrycket om oss för måååånga sidor sen, jisses vad lång den här tråden är, ibland känns det som vi skulle ha ett annat forum än just denna tråd, men det kan vi ju få med hemsidan.
    Det här är ju inte klokt, jag har också diskbråck! Jag hade faktiskt inte en aning om att det kan vara ett problem, de flesta över 35 har ju diskbråck utan att de orsakar besvär, men hos många av oss gör dom ju det! Jag har inte opererat mig utan fått nervblockader i stället. Mkt intressant att det finns sådana samband, jag har dessutom ärvt min klena rygg från min pappa, från den sidan av släkten där majoriteten av kvinnorna är barnlösa....

• kattenizze

Fast när jag tänker efter är det ju självklart att det finns ett immunologiskt samband med ryggproblem, det första jag testade för var ju reumafaktor.

• kattenizze

Zin: Man kan ha PCO utan typiska PCO-äggstockar, det kan vara ganska svårt att ställa diagnos och många är nog odiagnostiserade (som vanligt).
    Enya: satt och tänkte på det idag faktiskt, att jag också hoppas att alla får uppleva detta fantastiska med att vara gravid och få barn. Men att det ju inte är alla förunnat dessvärre. Vad roligt och fantastiskt att ni kommit så långt och att ni nu kan handla i lugn och ro. Det vore ju onaturligt att inte oroa sig för förlossningen, men va fan har man som du gått igenom massor med IVF:er etc så kommer nog en förlossning kännas som en baggis...!

• kattenizze

Innana: Tycker det låter som du har foglossning. Gå till en sjukgymnast och få akunpunktur, det ska vara effektivt (också slipper man stoppa i sig kemikalier). Sen skulle jag låna en TENS-apparat också mot värken. Den ska man inte använda efter v 28 tror jag, men fram till dess går det bra. Jag skulle be att få göra UL tidigare än om tre veckor, det tar så kort tid, och skulle iaf lugna mig. Det är viktigt att du mår bra också under graviditeten. Har tänkt på dig och håller mina tummar för lilla Li!
    Nuförtiden hinner jag inte vara här så mycket men går in och läser om era försök, och hoppas. Jag trodde nog att det skulle bli jobbigare med tre småbarn, men det funkar ganska bra. En fördel som vi alla har här, våra bebisar är så efterlängtade och önskade så jag tror nog att det känns mindre jobbigt.

Maryhe: beklagar ditt minus.
    Enya: Beklagar era sjukdomar,. Men vad roligt att ni har den lille i magen att glädjas åt. Din historia är verkligen fantastisk. Det är ju snart dags för dig, hoppas du inte känner dig orolig för förlossningen. Kan varmt rekommendera snitt faktiskt. (har gjort båda).

• kattenizze

Boe: Det där är nog så indviduellt, vad man föredrar, jag hade en jättesvår vag förlossning med bland annat operation efteråt. Men jag ville verkligen inte ha snitt eftersom en bukoperation har sina risker i jämförelse med en vaginal förlossning. Men jag blev så positivt överraskad, ingen smärta utom när man fick narkos, och så mycket enklare. Hade inte så ont efteråt heller, men det har ju tagit tid att komma tillbaka. Så jag föredrar snitt, alla gånger. Men nu kunde jag inte föda vaginalt ioch med att flickan låg i säte, och det kändes skönt att veta att jag inte gått igenom en bukoperation i onödan.

• kattenizze

Lillstoran: Jag kan inte få barn på naturlig väg alls. Jag visste att jag skulle ha problem att bli gravid eftersom jag nästan aldrig hade mens när jag var yngre, men de prover jag tagit, det första när jag var 17 för hundra år sen, har alltid visat normala hormonvärden. Jag har förmodligen PCO, men inga typiska äggstockar för det. Men alltså ingen ÄL. Numera är jag steril helt efter bortopererade äggledare. Jag har fått tre friska barn genom IVF. Nu senast vid 39 år fick jag tvillingar. Men jag har större chans att lyckas vid IVF eftersom jag har så stor äggreserv kvar och jag är väldigt lättstimulerad för min ålder. Som en gyn uttryckte det, jag skulle vara fertil till minst 50 år..men jag ska inte ha flera barn. Sen är det precis som den gode Zin säger, ingen i den här tråden tror nog att oförklarig barnlöshet finns, det finns alltid en förklaring, det gäller bara att hitta den och inte bara skylla på åldern. I Sverige är man dessvärre väldigt snabb med att göra det, så man slipper dyra utredningar, verkar det som. Vi befinner oss litegrann på stenåldern vad gäller IVF och andra fertilitetsfrågor i Sverige.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?