• Vi 5

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Fjällsippan, tack så hemskt mycket för ditt svar! Ja, det är en tanke jag haft med, att jag ju ändå fick plus med puregon, men å andra sidan utvecklades ju inte någon av de andra två-celingarna (3st) vidare, utan bara den som sattes tillbaka. Men det kan ju vara den där faktorn som du säger att de trivs bättre i min mage som är avgörande  Jag ska absolut ta upp det med min läkare vid planernigsmötet. Ang biverkningarna tror jag tyvärr att jag fått nya nu när jag höjt till 50mg, min fötter och ben har svullnat och ömmar massor, känner mig också lite anfådd och lite mer hjärtklappning igen. Ringde VC idag för att det är jobbigt med fötterna, men sa inget om DHEA och de verkade inte tycka att symptomen var så allvarliga i sig, så jag har gått ner på 25 mg igen och får se hur det utvecklar sig. Så spännande att du är i gång igen, och intressant med ditt upplägg. Jag tror inte alltid att det är så säkert att alla förberedelser är av godo, så fortsätt vara glad och förväntasnfull, vem vet -det kanske är den allra bästa förberedelsen jag hoppas du vill uppdatera oss så vi får följa utvecklingen med ul, äggmängd, kvalitet osv. Låter härligt att vara på västkusten fö.

Bengalen, tänker på dig och hoppas på att detta upplägg ska fungera. Låter bra att de har extra koll på dig!

Linköping, härligt, hoppas nu du får svar snart!

• Vi 5
    Har lagt till Cice, var det så du ville ha det?

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK*** 
    Finafina 43 år, gjort I 3 VF, korta metoden, CFC , ska ner i vikt (8kg) inför nästa försök 
    Cathy, 38 år, 2 ET, väntar på IVF3. 
    Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL, IVF nr 5 
    Thuleslapper, 39 år, Värmland (men går på USÖ), 3 IVF samt 1 FET, alltid minus..... 
    Hönan 39 år, Stockholm, första spraydag 11 okt, ICSI 4 slutet på November i Örebro 
    Linköping68, 43 år. CFC. Gjort 1 IVF,  negativt. 2 avbrutna IVF -ägglossat spontant innan ÄP 
    Sunseed 41 år, I väntan på IVF 3 eller FET (6:e insättningen) 
    Sushi, 42 år. IVF 6 på Calanderska, korta metoden med Fostimon 
    Poppy 39 år, gjort 3 IVF, långa metoden, och 1 FET, hos FC.
    Hemulen 38 år, RPC Uppsala, 2 IVF,  4FET (1MA, maj-11 och maj-12) 
    Maryhe, 42 år Pozzolo Formigaro ICSI1 MF ICSI2 (frusna ägg) - ICSI3- FET - Promea Turin 
    Victoria71, 40 år, Göteborg, Carlanderska 
    Vi 4, 40år, (syskonförsök) CvL, IVF1 = mf, IVF 2= minus, nytt försök sept. 
    Germany, 38 år, IVF-försök nr 3 (korta med menopur 375 IE) 
    pralinen jessica, 39 år, Göteborg, ICSI 3 (2 FET),SU,  FET 12/5 TD26/5 
    Bengalen:  39 år, 7 IVF:er varav 2 ET Cura. 1 ÄD Ava, Riga, 1 ÄD RMC,  3:e  IVF/japanen på CFC i juli mamman0301 39 år, fet i juni har börjat med progynon den 10/6 
    Susmar72:39år, 2ICSI i falun, ICSI nr 3 i aug/sept 
    Nu Syskon, 42 år, IVF Kliniken Sthlm, 13 ruvningar 1 barn, Syskonförsök 9 Sprutstart 22/5 VUL 29/5

***SÄNGHALMSLIGAN*** 
    Tuvalina, 41 år, Trönö/Hälsingland - hoppas på ett mirakel över sommaren! 
    Snorpan 42 år, 5 st ivf kör naturellt i sommar och satsar på FET i aug på CvL
    Cice, 42 år, IVF1 -, sedan hysteroskopi och immunobehandling i Aten, hoppas på mirakel i sommar

***SPRUTAR/SPRAYAR/ÄP/ET/FET***
    Fjällsippan,  44 år, Stockholm, ruvat sexton gånger; fick en son på tionde. Sista  syskonförsöket i juli, CFC. Sprutstart 9/7, VUL 14/7

***RUVARE OCH TESTDAG*** 
    Zinfandel, 40 år i Skåne, 7:e försöket Fet 2 juli

***GRAVIDA*** 
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan 
    Maraki73,  38 , Nordic IVF-Center Göteborg (2 IVF+ 1 FET och 1 MF ) ÄP 16/11, ET  18/11, 27/11 TD 6/12 
    Inanna 43 år, Nordic IVF-Center Gbg, (3 ICSI + 3  FET, 2 MA). ICSI 4, ÄP 14/11, ET 16/11, TD 4/12, BF 5/8-201 Ciara, 41 år, Stockholm, IVF nr 1 hos CFC. ÄP 14/3 + ET 16/3, TD 29/3. BF dec 2012. 
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök, ICSI försök 2bf ca 8/1 2013
    Mammagås, 39 år, 3 IVF:er + 1 FET. IVF 3 pos. MA v. 16, IVF på CvL. IVF 4 - Falun, BF ca 17/2-13. 

***FÖDDA*** 
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011 (KS i vecka 42) 
    Fahlvik, 40 år, son född 17/7 2011, bor i Göteborg 
    Kattenizze,  38 år, korta metoden, BF 26/12, son och dotter födda 12/12 genom KS 
    Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1.Tvillingar 
    Turlid, 41 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF 27/1, son 11/1 genom KS 
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1, son född 25/1 genom KS 
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan. Son född 29/1. 
    Enya70, 41 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, TD 9/9, BF 15 maj,Enya född 13/5 3640g 51cm
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, TD 18/9, dotter född i maj 2012

• Vi 5

Bengalen, men sk*t också, fy så himla tråkigt! Jag hoppas att Svend har rätt och att det faktiskt är ett jättefint ägg trots allt, men det låter ju inte så kul med temphöjningen. Håller mina tummar för dig!

Germany, nej du är verkligen inte ensam, det är så himla jobbigt med dessa hemmaförsök. Vi har precis passerat äl denna gång och lyckades för ovanlighetens skull bättre än vanligt iaf, men fy så det sliter.

MsBoring, jag har kikat efter dagens temp, men du har inte uppdaterat än ser jag. Jag får kika in igen. Håller tummarna! 

• Vi 5

msBoring, åh nej så himla tråkigt! Vet absolut hur tungt det är de där dagarna! Jag som hoppades så för dig! Kanse går det att åka vid jul i stället om du inte kan ta ledigt i höst? Eller i vår... Kram till dig!

Snorpan, det låter ju inget vidare med sådan svamp, jag fick det efter första ivfet, men fick bort det med sådant blått man penslar med. Det har ju varit mkt diskussioner här om att det inte är bra med svamp för fertiliteten och det har funnits en kur som flera har använt för att bli av med det ordentligt. Tror att Fjällsippan har skrivit den kurden här flera gånger, om du söker tillbaka i trådn kan du säkert hitta det. Har din kropp kommit tillbaka i vanlig takt igen? Min verkar ha gjort det tack och lov.  

• Vi 5

Nusyskon, ja så var det ju, jag blandade ihop det! Tur att du kunde korrigera

Tjorven, jösses var tredje dag genom hela cykeln låter imponerande, för oss är det svårt nog att få till det precis vid själva äl, det funkar oftast max två gånger för min man (många månader har det bara blivit ett tillfälle per cykel) så det gäller att tima det väldigt bra. Jag brukar trösta mig med att vid insemination blir det ju bara en gång...  

• Vi 5

mamman03, nej så himla tråkigt! Kanske ska du ändå testa med morgonurin med, det är ju ändå mer tillförlitligt...Men förstår om du gett upp hoppet när det är RD14...Varm kram!

• Vi 5

Bengalen, usch vilket j*kla sk`t Varmaste kramarna från mig, jag tycker det är så himla orättvist, du har ju verkligen kämpat så!

Zin, nej så himla tråkigt jag som tänkte det skulle funka för dig denna gång! Låter fint med planer för nästa försök och att du orkar ta nya tag. Men jag påminner om att man får bli besviken...

snorpan, härligt med bra hemmaförsök! vi lyckades också med det nyligen, så vi är synkade igen      

Fjällsippan, hoppas nu det var 4st fina ägg och inget annat! Jobbigt med osäkerheten. Vad innebär det om det skulle vara en cysta, kan man inte plocka de andra då? Håller tummarna stenhårt för nästa vul.     

Tuva, man behöver inte få en dipp vid äl, många får det inte, och det är som du säger inte optimalt när man vaknat massa gånger. Har du äl-testat igen? ibland kan man ju få utslag flera dagar i rad, tänker bara så du inte missar om äl är lite senare. Hoppas tempen stiger i morgon eller nästa dag, för då vet du ju att äl är över. Jag tror det kan ta mer än 2 månader att rätta till det med akupunktur, men om hon inte känns bra är det kanske läge att byta. Hur ofta går du? Vet att Bengalens akupunktör rekommenderar örter med.  

• Vi 5

Hej på er, har följt diskussionen som Anne startade om äggrekryteringen och har varit säker på att jag läst att det tar ca 60 dagar från rekryteringsfasen till follikeln är redo att släppa. Har därför letat lite information om det och började med artiklarna om DHEA. I en av dem finns en jättefin bild/figur som visar att det tar 65 dagar från pre-antrala fasen, via "early-antral" till antral follikel. De diskuterar att det är därför det är bra att börja minst två månader innan med DHEA behandling. De diskuterar också (och man kan se i bilden) att ännu tidigare fas "premordial" börjar 290 dagar före den pre-antrala fasen och de menar att det är därför det verkar ge bättre och bättre resultat ju längre man äter DHEA. Det gick tyvärr inte att klistra in bilden här, men ni kan hitta den i artikeln av Gleicher, Weghofer och Barad;  

The role of androgens in follicle maturation and ovulation induction: friend or foe of infertility treatment?

• Vi 5

Ber om ursäkt för den stora texten ovan. I denna figur kan ni se utifrån en studie (se referens i figurtexten nedan) hur resultaten blir för de som äter DHEA, den högra bilden är för kvinnor över 40 år. Som ni ser är det vid 3 månaders behandling  (med 25 mg DHEA per dag om jag förstått texten rätt) ca 12,5% chans till graviditet jmf med ca 5% för de som inte ätit det.

Figure 2

Cumulative pregnancy rates in women with DOR with and without DHEA supplementation . The figure demonstrates on the left side cumulative pregnancy rates in DHEA and control patients with POA (for definition see text). The right side of the figure demonstrates cumulative pregnancy rates in women above age 40 years. Both patient populations demonstrate similar treatment benefits for DHEA, though POA patients appear to have a slight pregnancy advantage, further confirmed in later data presentations. Modified with permission from Barad et al [17].

.
  • Vi 5

Fjällis, låter ju toppen! Till mig sa de att de nyligen sett att vid korta metoden är det bättre att plocka något tidigare än med långa (och mot vad man förut tyckt) så det låter toppen tycker jag

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?