• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

kalimero: vad härligt att kunna ta dagliga promenader i Hagaparken. Vi var bara där på utflykt idag .

Här är en annan grej om åldersgräns som jag hittade (och som jag skrivit om tidigare här i tråden):

Det är faktarutan i dokumentet "Basal infertilitetsutrredning"  www.lakartidningen.se/old/content_0445/pdf/35...

Åldersgränser för IVF-behandling 
    Lägesbeskrivning av Socialstyrelsen (SoS-rapport 1998:8): åldersgränser för offentligt finansierad IVF i Sverige: kvinnor 35–45 år, män 53–60 år.Socialdepartementet (Ds 2000:51): ingen fast åldergräns, men behandlingen bör vara slutförd inom den tid kvinnan genomsnittligt är fertil. 

Svensk förening för obstetrik och gynekologi rekommenderar åldersgränserna: kvinnor 43 år, män 55 år.

Här står det ju att Socialstyrelsen har en generösare inställning till kvinnors ålder (upp till 45 år), men att Svensk förening för obstetrik och gynekologi rekommenderar 43 år. Vad synd att klinikerna tycks ha kört fast på den lägre åldersrekommendationen utan att ta hänsyn till kvinnans fertila status! 
  • Fjällsippan
    Fruttan2 skrev 2011-05-26 21:15:35 följande:
    Hej på er!

Oj, vad kul med flera plus! Grattis No Ka Oi! Mina tummar är hårt hållna för er andra som har TD snart!!! 

Jag har kommit över minuset och är redo att ta nya tag efter sommaren. Idag har jag och maken varit på kliniken och pratat om fortsättningen. Vi har ju två i frysen och planen är nu att sätta tillbaka båda samtidigt (om de klarar sig förstås), förmodligen blir det aug/sept. På doktorns förslag kommer de att göra assisted hatching (kan det heta så?) på dem också. Hon sa att det egentligen inte finns några säkra belägg för att det hjälper, men att det i alla fall finns säkra bevis för att det inte skadar. Någon annan av er som fått detta gjort? FET kommer också att göras med Gonal-F och Ovitrelle, tidigare har vi bara testat med ÄL-test hemma. 

Behövs det fler IVF provar vi korta metoden, vilket vi aldrig gjort tidigare. Det var på vårt förslag och hon höll med om att det kan passa bra.

Jag mår bäst när det finns en plan, så jag känner mig nöjd med dagens besök och det bemötande vi fick.

Jag tycker också att det är väldigt skönt att ha en plan! Vad gäller AHA så gjorde man det vid något tillfälle (i Falun) med mina embryos, men man tog beslut om det först när embryologen hade bedömt skalet/zonan (som ibland påstås vara lite tjockare på oss "äldre"). Men när jag blev gravid hade ingenting gjorts med embryona. Min nuvarande klinik (CvL, Uppsala) verkar helt ointresserad av "extrainsatser".
  • Fjällsippan
    Enya70 skrev 2011-05-27 08:47:28 följande:
    Ja så länge det inte är ägglossningssprutan så går det utmärkt. Man ska ta stimuleringssprutorna ungefär vid samma tid varje kväll. Så en timme hit eller dit gör ingen skillnad. Med ägglossningssprutan däremot måste man vara exakt.

Lycka till!
    Skulle precis skriva detsamma!
  • Fjällsippan
    callimero skrev 2011-05-27 10:36:52 följande:
    Tack Fjällis. Det var detta jag letade efter, det finns inga lagar som reglerar ålder utan det verkar som att Landsting och kliniker sätter detta själva. En rekommendation är inte en lag! Anledningen att jag efterlyste detta är att man i vissa fall kan få ersättning från Försäkringskassan för försök i annat EU-land om man pga väntetider inte kan få vård i Sverige. tex för ÄD i Finland. Vi har betalt alla försök själva och pengarna är slut. Men det är väldigt luddigt detta med regler och eventuella lagar för ålder. I Finland bedömmer de kvinnans värden och chanser individuellt. Är så less på Sveriges sk sjukvård.
    Har du sett den här länken: http://ltarkiv.lakartidningen.se/2004/temp/pda29374.pdf

Jag har haft funderingar själv att söka pengar via Försäkringskassan. Här är pengarna också TOTALT FINITO, och för oss skulle det vara suveränt om vi skulle kunna få stöd för IVF i Grekland (min sambo är grek), men det verkar som det är Finland som gäller.
  • Fjällsippan
    Boe skrev 2011-05-27 11:03:34 följande:
    Åter från VUL, 10-15 blåsor (märkligt att han inte var mer exakt) och alla var i samma storlek ca 13mm. Jag är mycket nöjd! Hoppas att det är något i blåsorna ocksåGlad Får veta i em när ÄP men han trodde onsdag eller torsdag i nästa vecka. Åhh det känns så skönt att det går framåt. Tycker att denna IVF är mycket kämpigare än de tidigare.
    Det här låter väldigt lovande !
  • Fjällsippan
    turlid70 skrev 2011-05-27 11:05:23 följande:
    Zinfandel, du är envis en, testa människa! BIM passerad gissar jag och vi är nyfikna att vi dör.
    Instämmer, du är grymt envis, Zinfandel !
  • Fjällsippan
    Veronica1 skrev 2011-05-27 09:33:23 följande:

Idag har jag VUL,hoppas på fina blåsor :)

Spännande ! Lycka till, håller tummarna för många fina och lagom stora blåsor!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?