• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Enya70 skrev 2011-05-27 08:52:15 följande:
    Ha en bra ruvardag idag Fjällsippan och Zinfandel Glad
    Detsamma Enya -  hur går det med bluesen idag?

Jag kan bara säga en sak om min ruvning; det är den mesigaste jag har varit med om. Det känns som man har plockat ur hela underredet på mig, det känns ihåligt och flygande lätt och ingen aktivitet whatsoever. Är på CD 25 idag och kan konstatera att jag känner mindre än vad jag gör i en vanlig ostimulerad menscykel. Fnular på tjuvtest imorgon, vi får se.  
  • Fjällsippan
    callimero skrev 2011-05-27 12:30:06 följande:
    Yes, har läst den! En kompis till mig har fått ersättning för deras ÄD i Finland och har nu ansökt om ett nytt i Riga. Jag tror inte det måste vara just Finland, utan annat EU-land. Vet en tjej här på FL som precis fått OK för insemination i Danmark. Men kruxet i mitt fall är en eventuell åldersgräns. Men enligt vad jag hört finns då ingen lag där det står angivet utan det är Landstingen som satt sina egna regler.
    Jag fyller ju 43 på söndagOskyldig, och tänker eventuellt söka just för att jag är väldigt nyfiken på hur de förhåller sig till min ålder i relation att jag fortfarande får ut "perfekta" embryon (i alla fall på ytan). Vet du hur lång väntetid det är på att få svar från FK? Jag tror mig ha hört att Grekland har en högre åldersgräns (45?). Förhoppningsvis (om vi har råd!!!) så åker vi dit en kort sväng i sommar och då ska jag luska mer.
  • Fjällsippan
    Inanna Li skrev 2011-05-27 12:35:41 följande:
    Tack för alla lyckönskningar! Jag kan ärligt erkänna att det var mycket mer nervöst idag än på ÄP i onsdags. Då hoppades jag på 8-10 ägg och blev glatt överraskad när det blev så många som 13. Idag var jag ju orolig över kvalitén på mina ägg och sambons spermier då vi bara fick 3 av 6 mogna befruktade för två månader sen. Men det gick jättebra idag. Av 13 ägg var 12 mogna att bli injicerade med ICSI. 10 av 12 hade lyckats bli befruktade och alla hade delat sig helt normalt. 4 var av toppkvalité. De övriga 6 var inget av dem dåliga men skulle behöva odlas vidare för att se om de skulle bli bra nog att frysa på dag 5. Så jag ställdes inför dilemmat att frysa 2 st 2-dagars idag och slänga 6 halvbra ägg eller odla vidare 8 ägg tills på måndag. Båda läkarna tyckte att jag skulle frysa de övriga två av toppvalité och kassera resten och inte ta risken att få nada till frysen på måndag. Jag gjorde som de sa men vet inte om jag gjorde rätt. De vägrade också frysa 2 idag och odla vidare 6 tills på måndag för att de aldrig gör så {#emotions_dlg.djavulsk}! Jag vågade inte "gambla" med 8 ägg och riskera att få 0 till frysen men tänk om flera tagit sig och jag fått 2-5 blastisar till frysen på måndag? Hur hade ni gjort? Jag var ensam och kunde inte rådgöra med min sambo och fick ta ett snabbt beslut. Nu har jag i alla fall två toppägg i reserv i frysen!

Det är bara att ruva vidare nu och hoppas att Li och Lo 2.0 får stanna kvar! Jag är dunderförkyld och har ont i halsen och hoppas att immunförsvaret inte orkar stötta bort de små liven!

Kram till alla!
    Åh vad glad jag blir över ditt fina resultat ! 2 i magen och 2 i frysen, samma utdelning som jag fick den här gången ! Men vilket svårt beslut du tvingades ta på egen hand! Och i det läget så känns det inte bra att gå emot läkarnas rekommendation, så jag hade gjort som du. Grattis till dubbelruvningen!
  • Fjällsippan
    Inanna Li skrev 2011-05-27 13:05:37 följande:
    Tack! Det är två figurer från min första läsebok som min pappa gav mig i början av 70-talet Skrattande!
    Jag fick min Li och Lo-bok i skolan. Ljusblå. I första klass. Exakt på mitten av 70-talet !
  • Fjällsippan
    turlid: jag tog proggisar 2 ggr/dag till första VUL'et (vecka 7) och sedan 1 gång/natt fram till andra VUL'et (vecka 9), sedan slutade jag med dem. Läkaren sa att jag fick sköta upplägget med proggisarna som jag kände bäst och tryggast, men påpekade att jag kunde sluta med dem från testdag om jag ville .
  • Fjällsippan
    Inanna Li skrev 2011-05-27 15:22:52 följande:
    De ringde just från kliniken för att berätta att de fryser två embryon till idag så det blir totalt fyra till frysen! Labb-tjejen kollade på nytt och tyckte att två till var av så bra kvalité att de kunde frysas! Hmmm, borde kanske ha satsat på långtidsodling.
    Men wow, 4 småttingar i frysen ! Vilket superresultat! Grattis återigen!
  • Fjällsippan
    Snösport skrev 2011-05-27 15:08:24 följande:
    bra då kasnke jag tar progissarna som du gjort

Keto-7 har jag aldrig testat men har tränat endel styrketräning dock inte sedan 20 års åldern...dock är jag och har varit instruktör inom aerobic, gympa och spinning  i olika faser sedan tidigt 90-tal så jag vet att de används och har väl främst läst in mej mer på dem nu när jag hållt på med IVF men eftersom mitt TSH har svajjat i IVFbehandlingarna och nu är ganska stabil(inte stabil men inte rakt upp och sedan ner mm) så har jaginte vågat testa för att ev samma min TSH...jag testar TSH varje månad sedan nyår så det är inte stabilt men hellre lågt, för lågt än för högt för då mår jag inte bra alls.

Har du testat det eller DHEA?
    Nej, jag har inte vågat det på grund av biverkningarna. Jag har alltid haft väldigt hög förbränning, äter som en hingst och är ändå jättesmal. Tränar aldrig så jag har inga stora muskler, men rör på mig mycket i vardagen så konditionen är hyfsad (promerar, cyklar osv). Så det känns avigt att äta dessa produkter då. Eller? Tänker jag fel?
  • Fjällsippan
    nymåne skrev 2011-05-27 17:42:37 följande:

Hej IVF:are runt 40!

Jag smyger mig in här (hej Inanna och Snösport!), därför att jag hittat en studie om koffein som kan intressera er. Ni som gör IVF och är rädda för kaffe borde nu kunna pusta ut: det är musklerna i äggledarna som slutar fungera när man dricker mycket kaffe och som minskar chansen till graviditet. Och ni som gör IVF behöver ju inte oroa er för att äggen inte ska forslas tillräckligt effektivt i äggledaren mot livmodern. Så NJUT NU av kaffet!

I länken nedan refereras studien (för en stund sedan lyckades jag inte komma in på sidan, men det gick för några timmar sedan så det var nog bara tillfälligt fel).

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

Åh, nu ska jag verkligen NJUTA av kaffeKaffe. Tack nymåne!
  • Fjällsippan

RD 10 och jag har tjuvtestat minus. Visst kan plus smyga fram närmare testdagen, men med min helhetsupplevelse av den här ruvningen tror jag att chanserna är väldigt små.

Zinfandel och Lenafena: stor kram till Er båda ! Även om det är supertungt så är det ju, som du skriver, Zinfandel, inte lönt att deppa ihop. Ha en skön helg i stugan med gott vin och allt. Lenafena: för oss handlar det också om plånboken. Så hoppet står väldigt starkt till naturens mirakel över sommaren. 

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?