• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Enya: hur upplever du de första ruvardagarna? Känner du av mycket?

Nu är jag på ruvardag 5 och har varken haft  molvärk eller stickningar. Så frustrerande, tycker jag. Man vill känna att det "händer något". Men nada... 

• Fjällsippan

Tack Enya och Snösport för input om ruvarsymptom ! Jag kan konstatera att man aldrig blir expert på att vara ruvare, även om den är femtonde gången för mig så känner jag mig ändå som en nybörjare. Varje gång!

Enya: CvL ordinerar vaggisar 3 ggr/dag. I Falun var det 2 ggr/dag, så när sonen blev till hade jag bara 2 ggr/dag och det funkade utmärkt. Men jag tar seden dit jag kommer och tar 3 ggr/dag nu när jag går på CvL. 

• Fjällsippan
    tjej 38 skrev 2011-05-23 17:49:16 följande:
    en liten fråga jag inne på 12 Rd. Min senaste mens var den 14 april
    ägget kan den ramla ut utan att blöda? finns den kvar
    Ägget kan inte ramla ut, men om det inte fäster i livmoderslemhinnan så utvecklas det inte vidare och tillbakabildas istället. Om man tar progesteronvagiatorer så kan de hålla tillbaka mensen, därför så måste man alltid testa på testdagen och se vad resultatet blir då. Hoppas på plus, men blir det minus så får man sluta med vagiatorerna och då brukar mensen komma igång efter någon dag. Vissa kan få blödning trots progesteron, men det är ändå viktigt att fortsätta med dem och testa på testdagen. Lycka till! 
  • Fjällsippan
    chichisita skrev 2011-05-23 18:48:11 följande:
    Jag hade mycket mer symtom vid mitt första IVF som ju inte blev något. Då hade jag en massa molvärk, mådde illa och hade ömma bröst. Denna gång, som ju resulterat i ett plus, kände jag ingenting, bara ömma bröst men ingen molvärk alls. Så att leta symtom under ruvarperioden är lurigt, proggisarna ger ju en massa symtom.  
    Tack chichisita för pepp ! Ja, det är helt lönlöst att försöka förstå sin kropp när den är så progesteronstimulerad, du har rätt. Hamnade ändå i någon slags desperation idag, en riktig ruvarsvacka redan. 
  • Fjällsippan
    Enya70 skrev 2011-05-23 17:38:41 följande:
    Är det så? Jag har ingen aning nämligen. Jag har funderat på att ta 3 som läkarna i Sverige säger men har ändå snällt lytt min danske läkare... Kanske borde jag öka till 3?

Vet ni andra? Finns det några nackdelar med att öka progesterondosen?
    Jag har också hört att man inte kan överdosera progesteronet. Men läkarna i Falun har sagt till mig massvis med gånger att det räcker med 2 ggr/dag . Och det funkade, som sagt, när jag väntade sonen. Jag valde dock att inte sluta vid plustestet utan fortsätte till första VUL. Biverkningarna blir tyngre med 3 ggr/dag, och liksom chichisita blir jag väldigt trött. Personligen tror jag inte det är någon fara att öka dosen till 3 ggr / dag om du tycker att det känns bättre. Jag hade i alla fall inte varit rädd för att göra den ökningen. 
  • Fjällsippan
    No Ka Oi skrev 2011-05-23 20:14:27 följande:
    15 gånger! Jag är impad att du orkar. Fast vill man verkligen nånting så...

Det här med Progestteron... Jag har bara fått det vid mina färskförsök. Inte vid FET. Är det för att ni andra har gjort så många försök som ni tar varje gång? Eller är det så olika från klinik till klinik? Inte för att jag saknar dom jag bara undrar lite. 
    No Ka Oi skrev 2011-05-23 20:20:15 följande:
    Åh, det hade jag i fredags och även i helgen... Det är så tungt. Idag mår jag bättre. Hoppas det går över snart för dig oxå!!!
    Jag fick en son på tionde försöket, så jag vet att det är värt varenda krona, allt kämpande och all hemsk våndan under ruvningarna! Skönt att din svacka har gett med sig, det är verkligen inte roligt med allt tvivel. Håller tummarna stenhårt inför din testdag!!!

När man gör FET i naturlig menscykel brukar man inte få progesteron, då sköter kroppen helt sig själv. 
  • Fjällsippan
    turlid70 skrev 2011-05-23 21:03:15 följande:
    Snösport vi ligger exakt lika! Jag är också i 5e vecka (4+3 idag), jättekul!

Fjällsippan, du ska veta att jag känner nada, förutom min uppsvällda mage förstås. Om jag inte fått ännu ett streck på stickan imorse skulle jag nog tro att jag inbildat mig tidigare streck, känner nästan inget i brösten heller och det gör mig skit orolig. Ruvartiden är mycket påfrestande, men deppa inte kära vän, säg vårt mantra istället Solig.

Och jag håller tummarna så hård jag bara kan för dig och er alla andra som ... sa vi puppar nu?
    Tack, turlid. Jag vet ju själv med mig att jag inte kände speciellt mycket under min lyckade ruvning. Förutom magont och svullnad runt RD 10. Brösten kände jag av först 1 vecka efter TD, bröstvårtorna började klia. Nu ska jag försöka ta mig ur "ruvningsbluesen" och anamma mantrat istället.

Är det stor skillnad mellan din morgontemp och kvällstemp nu? 
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-05-23 21:50:47 följande:
    Har "feber" sen igår Skäms
    Lyckost dig som har feber, jag vill också ha !
  • Fjällsippan
    turlid70 skrev 2011-05-24 11:44:30 följande:
    Min mage är inte lika svullen idag som igår och det känns att den är på väg till normalt läge. Tyvärr känner jag inga andra symptom och det gör mig så oerhört orolig. Förra gången när jag fick MA så försvan plötsligt alla mina grav symptom en dag och jag visste att något gick fel, den känsla har jag just nu och jag är på gränsen till en psykisk kollaps. Vet inte hur jag ska överleva dagen....
    Det här känner jag mycket väl igen från min tidiga graviditet, kom ihåg hur jag vaknade en morgon och kände mig totalt ogravid. Jag hann med många sådana psykiska kollapser, usch det är jättejobbigt, men det är ju som kattenizze skriver att det är helt normalt att symptomen kommer och går. 
  • Fjällsippan
    Rowanda skrev 2011-05-24 09:31:29 följande:
    Undrar just om jag kan smyga mig in här? Här lurat i faggorna, men vi har fått avbryta 2 stimuleringar (december 2010 och april 2011) pga risk för överstimulering, så jag har avvaktat, det har känts så osäkert. Igår var jag dock på ÄP i Falun, 12 ägg plockades ut och de ringer om någon timme och berättar hur många som befruktades och om det blir långtidsodling eller ej.  Jag hade drygt 25 blåsor och är idag generellt öm och svullen i buken. Brösten och bröstvårtorna är också ömma (appropå symtom).  Medicinerar med Pravidel mot överstimulering.

Jag är snart 41 år (juli) och har en son på 3,5 år. Han blev till under nedregleringen till vårt första IVF 2007. Innan dess hade jag ett MF i vecka 11.  Vi har diagnosen oförklarligt barnlösa. Jag själv har sedan 2 år, en reumatisk sjukdom som gör att det inte är lämpligt att bli gravid under behandling, vi har därför inte försökt själva med syskon, utan gör "rejäla" försök med IVF.

Det är roligt att läsa att så många har blivit gravida efter allt kämpande!!
    Välkommen till oss Rowanda !
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?