• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Grattis Inanna till sprutstarten! Hoppas på många fina äggblåsor och många mogna ägg. Håller tummarna så hårt jag kan för det. Bry dig inte om läkare som säger massa onödiga saker. Det är inte alls unikt att man får barn i din ålder, men ni behöver lite hjälp på traven bara. Det är t.ex minst 2 i min närhet som har fått barn vid 42-43 års ålder. Lycka till!

• turlid70
    Fjällsippan skrev 2011-03-09 11:38:21 följande:
    Jag hittade en intressant liten faktaruta i dokumentet "Basal infertilitetsutrredning"  www.lakartidningen.se/old/content_0445/pdf/35...

Åldersgränser för IVF-behandling
    Lägesbeskrivning av Socialstyrelsen (SoS-rapport 1998:8): åldersgränser för offentligt finansierad IVF i Sverige: kvinnor 35–45 år, män 53–60 år.Socialdepartementet (Ds 2000:51): ingen fast åldergräns, men behandlingen bör vara slutförd inom den tid kvinnan genomsnittligt är fertil. 

Svensk förening för obstetrik och gynekologi rekommenderar åldersgränserna: kvinnor 43 år, män 55 år.

Här står det ju att Socialstyrelsen har en generösare inställning till kvinnors ålder (upp till 45 år), men att Svensk förening för obstetrik och gynekologi rekommenderar 43 år. Vad synd att klinikerna tycks ha kört fast på den lägre åldersrekommendationen utan att ta hänsyn till kvinnans fertila status!
    Det här var itressant! Varför har offentligt finansierade kliniker i Sverige åldersgräns på 40 år då, så j-la orättvist Skrikandes. Andra länder i världen verkar fatta bättre.
  • turlid70

Myrslok välkommen hit!

Man känner ju inte själv att man är så gammal och så plötsligt påstår någon annan det. Linne kloniken är en av dem bästa i landet, ja enligt dem själva iofs men ändå. Hoppas de kan hjälpa er! Hur gamla är dina barn förresten?

• turlid70

Hmm, intressant med doseringen av olika preparat som Eviglängtan berättade om. Jag fick alltså max dos av Menopur 300 (-20% = 225) och jag fick ut 12 ägg på det. Har någon fått högre dos med Menopur och hur många ägg blev det?

Enda gången vi fick 40% chans på grav var det under FET på en 5-dagars blastis upptinnad till 100%. Tyvärr tillhörde ju jag dem resterane 60% :(( som ni redan vet den gången ändå. Annars gav läkarna oss chans inte större än 22-25% trots att jag hade ganska bra värden. Jag tror inte att yngre par får så mycket större chans faktiskt och det är oetiskt av klinikerna att utlova 40%, man själv bör vara mer kritiskt, men det är inte lätt när man kommer ditt första gången och vill tro på allt de säger. Det är först att man hängt här ett tag blir man upplärd tack vore allas kunskaper och erfarenheter, mycket uppskattad!

• turlid70
    mirakel skrev 2011-03-09 20:10:34 följande:
    Zimfandel: :D Ålderdomshemmet. Jag, gammal ?? Baahh! ..... men klart man blir lite fundersam.... Men jag ska absolut tro på mig själv! Det ska vi alla!!! 

turlid70: Går ni oxå där?? Jag hoppas på att de vet vad de gör! :) Hittills verkar de bra!
    De är 21,14 o 9.... så jag ska ju bara vara så jäkla glad o nöjd... kan jag känna när jag läser här o på andra trådar! och det ÄR jag!
    Men min nuvarande sambo och jag (som varit tillsammans i 7 år o verkligen är soulmates) VI har inga tillsammans.... och Vi längtar oerhört ....
    (Hoppas det inte blir en "nagel i ögat" för er som hoppas på ert allra första!) 
    Aha du, låter bekant! Jag har också 2 barn sedan tidigare, 20 och 16 alldeles strax, men är omgift med en man som jag är tillsammans med i 13 år snart. Jag är förstås oerhört tacksam för mina barn men vill så gärna ha ett till med min man, han har inga sedan tidigare. Vår IVF resa började förra året, fast vi gjorde första utredningen 2005 på Sophia hemmet. Hann precis med en behandling på Huddinge innan jag fyllde 40, så nu har vi bokad tid på CvL om jag inte blir grav nu, ruvar nämligen på ett upptinat 2-dagars ägg nu. Hoppas förstås att det går vägen, annars ger vi det en chans på CvL.
  • turlid70

Ehh, varför bry sig om att någon påstår att man är gammal? En annan kräver ju fortfarande leg på systemet!

• turlid70
    fraggla skrev 2011-03-09 20:48:28 följande:
    Turild

Jag brukar läsa lite i tråden men inte skrivit än så länge jag är inte 40 fyllda men snart 37

Jag har precis gjort vårt 2 IVF och har sprutat med Menopur fick 450 E till mig sa dom att det
    var maxdos ..jag är på väg in i ett för tidigt klimakterium därav den höga dosen fick ut
    7 äggblåsor varav 5 st var ägg som gick att använda jag fick också för första gången ut ett guldägg men tyvärr har jag precis testat minus men det är bara att kämpa vidare  
    Tack för ditt svar. 450 menapur ger tydligen inte bättre utfall än 300 om man inte lider av PCO, enligt en viss studie. Men det verkar vara hai chaparall hur läkarna doserar och kombinerar olika preparat, läkarna verkar testa på oss olika kombinationer. Ja-ja man får väl ställa upp för vetenskapen!

Hur visste ni att det var ett guldägg förresten? ska ni fortsätta men en ny IVF? Var går ni?
  • turlid70
    Lumix skrev 2011-03-09 20:49:58 följande:
    Kanske inte svarar på din fråga men.....300 gonal-f +150 menopur resulterade i 12 ägg där 9 befruktades och 4 (2st  5 dagars och 2st 6 dagars) gick till blastocyster den här gången. Bästa försöket hittils. För 2 år sedan resulterade det i 2 blastocyster (5 dagars) med minus och sedan i 2 större blastocyster (5 dagars) med plus. Har för mig att vi fick ut 9 första gången och 12 andra gången då.
    kombinationen verkar fungera bättre än högre dos av samma preparat. Blev det en bebis på pluset då? Hur ligget du till nu, ruvar du eller?
  • turlid70
    turlid70 skrev 2011-03-09 20:53:10 följande:
    Ehh, varför bry sig om att någon påstår att man är gammal? En annan kräver ju fortfarande leg på systemet!
    Ja och så är det många (obekanta) som ringer till mig frågar först om min mamma är hemma :)) Ibland spelar jag med för att slippa reklam och försäljning, ibland driver jag med dem.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?