• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Zinfandel skrev 2011-05-30 11:52:46 följande:
    Huvudsaken att de fäster..!! Skrattande
    Instämmer!!!
  • Fjällsippan

En fråga till Er som gjort både långa och korta protokollet: jag får aldrig mens förrän 2-3 dagar efter progesterongstopp med långa protokollet. Men nu när jag gör det korta för första gången har jag mycket mer tydlig menskänning än vad jag är van vid under slutet på ruvningar (RD 12, CD 28 idag). Har ni märkt skillnad på så vis att mensen brukar komma vid korta trots progesteronet?

• Fjällsippan
    turlid70 skrev 2011-05-30 12:27:26 följande:
    Jag tror att ägget kan implantera sig i livmodern tidigare än så, eller kanske rättare sagt välja en plats i livmoder där den vill implantera sig och det ganska direkt efter återföringen. Sen ligger det där och väntar tills det är dags att kläckas.

Kan inte se bilden, kan du skicka den igen?
    Jo, platsen kan den nog "välja" tidigare eller att det råkar bli den plats där den återförs helt enkelt. Men vid blastocyståterföring hinner ändå inte embryot "spana runt" så länge innan det blir dags att fästa. 
  • Fjällsippan
    Mia: mycket klokt beslut att avstå ET idag; men vilken otur du har!!! Jag har också siktet inne på FET i augusti; då gäller det! 
  • Fjällsippan
    kattenizze skrev 2011-05-30 18:03:47 följande:
    Turlid: Tror inte att det finns nån klinik som sätter in ägg om man har vätska i buken..eller gör det det? Jag har ju fått surfa som det heter en gång för jag blev så stimulerad vilket fick till följd att alla äggen hann pipa iväg innan ÄP. Min erfarenhet är att de tar väldigt allvarligt på ÖS vilket jag tycker är bra eftersom det kan bli ett livshotande tillstånd i allra allra värsta fall. Däremot är det riktigt att det är bra att vara kraftigt stimulerad för att man ska bli gravid, men inte över då helst.
    Nej, jag tror som du kattenizze. Ingen klinik skulle genomför ET vid både förstorade äggstockar och vätska i buk. Jag blev ÖS i samband med att mitt första embryo fäste (slutade med MA), och det var inte roligt. Jag hade inga ÖS-symptom på ET-dagen men någon vecka senare hade jag en hel del vätska och äggstockar runt 10 cm. Så jag tycker att ditt beslut var helt rätt, Mia. 
  • Fjällsippan

Zindis: den där frizonen har jag också hört talas om . Ja du, vid det här laget så vet jag inte om jag ska skratta eller gråta åt de svenska klinikernas bemötande vad gäller immunologisk infertilitet. Men det är ju så ohyggligt frustrerande att inte kunna få ordentlig hjälp!

• Fjällsippan

Idag har jag försökt förstå på mig på den här texten: http://www.ivfauthority.com/2010/01/dq-alpha-matching-in-ivf-controversy.html

Och så funderar jag på den här produktens funktion: http://www.alternativhalsa.se/Moducare Läste någonstans att den kan få ner eventuell hög nivå på NK-celler i livmodern (men när man läser på produktbeskrivningen så låter det tvärtom och att Moducare förstärker immunförsvaret?).

Undra om mitt eviga sökande på svar varför så många embryon har utplånats i min livmoder någonsin kommer att upphöra...? 

• Fjällsippan

Zindis: nej, det var inte jag som skrev om Moducare, men vi läser förmodligen samma trådar .  Helgutbildning i infertilitet; jag gissar att du redan besitter mer kunskap om infertilitet än vad ST-läkarna kommer att göra efter den helgen .

• Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-05-30 21:21:33 följande:
    Är det bara du & jag här ikväll?! Flört
    Jag är tillbaka en kortis. Du, jag funderar på att fortsätta med Preden över nästa menscykel också. Tror du att det är någon fara?
  • Fjällsippan

Zindis: tack! Vilken dos tar du och hur ser nedtrappningen ut?

Zinfandel skrev 2011-05-30 21:33:19 följande:
    Inte alls, jag ska ta mina 8v i sträck sen nertrappning.

Katte: precis och så behöver Sverige femtielvatusen "vetenskapliga" bevis, undersökningar & utredningar som är uråldriga när de sen väl bestämt sig....

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?