• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

kattenizze skrev 2011-05-30 21:29:26 följande:
    Jag VET att det handlar om resurser, att om de börjar inse detta kommer behandlingar kosta mycket mera, men herregud, vi betalar ju ändå det mesta privat och ruinerar oss....Känner att mina gravid-arg-hormoner sprutar nu!
    Det finns ett annat perspektiv på immunologisk infertilitet som jag har diskuterat med min läkare. Han menar på att vissa svenska läkare erkänner problematiken men att man anser att den behandling som krävs innebär för mycket risker för oss kvinnor (ex IVIG). Men jag tror också det mesta handlar om resurser. Jag är också arg ikväll! Urarg! 
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-05-30 21:51:47 följande:
    5 mg sen 2,5. På dig har det gjort effekt men inget alls på mig så funderingarna går på att höja till 7,5. Mer än 10 mg vågar jag absolut inte. Grubblar över alternativ istället, som T-hämmare eller nåt annat.

Det handlar säkert om en kombination av resurser, tid, kompetens, energi & prioritering... Det är ju inte precis så att de skriker efter kunder så då behöver man väl inte heller lägga ner sin själ i det....
    T-hämmare; trombocyter eller? Kan ingenting om det, berätta mer om du orkar. 

Vad gäller dosering av Pred så tror jag mig minnas att Snösport fick 10 mg...? 
  • Fjällsippan
    Snösport skrev 2011-05-31 06:28:07 följande:
    Helt rätt jag har 3 ggr tagi 10 mg Prednisolon från dagen efter ET men skulle denna gången ta 10mg från mensstart och t o m ,....TD tror jag  eller jag har en lista hur länge jag skulle ta alla olika mediciner.
    Själv vågar jag inte lämna tillbaka några mediciner av allt jag hämtat ut ÄN PÅ ETT BRA tag.

ZinfaNDELN: Kollar nú på morgon-tv om ett sparrisfält på österlen...var är du Zin..cykla förbi eller ngt ? nä men gud vad jag blev sugen på sparris nu!!
    Sparris är jättegott !

Snösport; tar du Pred även nu, eller har du skippat det? 
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-05-31 07:29:26 följande:
    Precis Snösport, det var runt hörnet från stugan Solig

Fjällis: T-celler eller T-lymfocyter är en typ av vita blodkroppar i immunsystemets funktion. T-celler kan binda celler för att döda infekterade celler, en nedgång i nivån av T-celler kan tyda på en sjukdom som orsakar störningar av immunsystemet eller att man tar läkemedel som hämmar funktioner i immunsystemet. T-lymfocyterna bildar tillsammans med B-lymfocyterna det specifika immunförsvaret, som är en del av människokroppens immunsystem. Det händer att T-celler kommer ut i kroppen och börjar attackera kroppsegna vävnader, detta leder till autoimmuna sjukdomar. 
    Läste igår på om Prostaglandiner och plötsligt dök det upp i en ny tråd. Så nu har jag nåt nytt att fördjupa mig i Skrattande
    Ja, just det. Det här med T-lymfocyter har jag ju läst in mig på tidigare. Togs det prover på dina T'isar när du gjorde den immunologiska utredningen? Bertätta gärna mer om Prostaglandiner om du hittar något av intresse!
  • Fjällsippan

Ja, just det, jag tjuvtestade minus imorse igen så nu släpper jag den här ruvningen. Som ni har märkt har jag redan gått vidare för några dagar sedan. Nu satsar jag på att bli gravid á la Snösport i sommar !

• Fjällsippan
    Snösport skrev 2011-05-31 08:25:12 följande:
    Japp, lite trist att du inte fick ruva vidare nu...finns ju inga tröstande ord vet jag men  slappna av och hoppas som jag gjkorde..jag hoppades faktiskt extra mycket denna gången,,,vi skämtade om att spara pengar så, gjorde ju cellprv och frågade t o m om det påverkar för jag kasnke är gravid mm..helknäppt innan det ens fäst liksom.
    Jag blev ju spontant gravid så jag började inte med något mer än progesteron efter test.
    Tack Snösport! Nu har jag beställt tid i Sundsvall. Hon lät nästan upprörd när jag berättade om mina 15 återföringar, och klämde in mig innan semestern .
  • Fjällsippan
    Boe skrev 2011-05-31 09:07:00 följande:
    Fjällis,
    Tråkigt att det inte blev något denna gång! Bra att du håller humöret uppe.Hjärta
    Tack BoeHjärta. Ja som tur är så verkar jag triggas och få ny kraft av motgångar. Annars hade jag aldrig överlevt den här långa processen.
  • Fjällsippan
    Snösport skrev 2011-05-31 09:08:12 följande:
    Fjällsippa: härligt Fjällis!!!!!  Hon klämde in mej med så gör hon inte med alla för jag fick ngt mess från en som fick vänta i 3 månader på tid liksom.
    Våga tro nu!!!!     Vet att jag läst några som idiotförklarat henne för det säkert inte hjälpte men sedan ändå blivit gravid inom 6 månader efter så att det händer första månaden kasnke inte är 100% i vår¨ålder men inom rimlig tid...något vi ju inte kännt innan..hoppas!!!

Zinfandeln: Gillar din humor menade jag ju...ööh!!   Dtt humör är säkert toppen ocksåTungan ute
    Absolut att jag vågar tro!  Jag vet ju att det kan gå under rätt förutsättningar. Jag fick en bra vibb från henne under telefonsamtalet; hon lät som en barsk mamma. Förstår om andra kan hänga upp sig på det; men jag "gillar" att hon vågar köra sitt race och tror på det hon gör. 
  • Fjällsippan
    Rowanda skrev 2011-05-31 09:53:55 följande:
    Kan det vara TNF-alfa hämmare ni funderar på? Det tar jag pga min ledgångsreumatism. Men jag fick sluta med dem 3 veckor inför et då de inte är godkända för graviditet i Sverige. Vet att de används fram till vecka 6 i USA av läkare som arbetar med upprepade missfall.  Medicinen är våldsamt dyr, kostar nog närmare 3000 kronor i veckan om den inte omfattas av läkemedelsförmånen. Det är en ganska läskig medicin (biverkningarna) men jag har inget annat val än att ta den.

Lycka till med hemmaförsöken, Fjällsippan! Ska du till Sundsvall pga bakterieutredning? 2007 tror jag det kom en forskningsrapport från Norrlands Universitetssjukhus om just tysta bakterieinfektioner och infertilitet.  Jag var då redan gravid och sökte inte mer efter den. Annars tänkte jag på att det kanske var vårt problem. Lycka till!
    Bland annat TNF-alfa-hämmarem, tror jag, Enligt min läkare så får Trombylen ner TNF som är en aningen förhöjt, men råder förmodligen inte bot på högre nivåer. Jag har aldrig fått undersöka mitt TNF så jag har ingen aning om hur det ser ut. Har en bekant som liksom du har ledgångsreumatism och måste sluta med medicinerna vid ET, och hon mår verkligen inte bra. Hoppas att du mår ok i alla fall. Kram.

Det är en bakterieutredning som jag ska på. Jag vet att man har kollat mina bakterier på Huddinge när jag gjorde försök där, och såg ingenting. Men det var iofs ingen riktig utredning, så det här ska bli mycket intressant. 
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?