• Vi 5

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Märkligt att avstånden ändras i listan, det såg ju så snyggt ut när jag hade fixat till allt med fina avstånd, fet stil på rätt ställen osv.

• Vi 5

Grattis Linköping, låter toppen med så fint embryo!

Hemulen hur känns det idag?

Snorpan hoppas på utdelning på alla områden på en gång

Anne visst delade du upp sprutandet på morgon och kväll? Jag har gjort så nu på eget bevåg dels f att jag ju skulle börja dag 3 o tyckte det kändes lite sent o dels f att jag har rätt hög dos 375ie menopur så det kändes bra att fördela det över dagen. Undrar nu om ngn hört om något som talar emot att göra så?

• Vi 5

Åh Hemulen så lycklig jag blir att läsa det! Helt underbart! Intressant med broccoliteorin. Ha en fin bröllopsdag!

Snorpan fy så himla tråkigt! Det borde inte finnas något som talar emot nytt försök direkt, särskilt inte när du kört hormonfritt.

• Vi 5

Linköping, har ingen koll på dolmarna, hur gjorde du?

Har varit på vul 3 blåsor på ena sidan o 1 på andra, hon tyckte de var lite små, men den största var 12 mm, o förra gången var den största 13 mm o då blev det ju väldigt tidigt ÄP så jag väljer att tolka det positivt att de växer lite långsammare denna gång. Hoppas dock några nya dyker upp t nästa vul på tors har ju haft 8-9 st och de flesta blir ju inget av så jag kan behöva några att ta av.

• Vi 5

Håller för övrigt med An onym och Hemulen om att liknelsen m att det föds barn i krig inte håller, dels är det ofta yngre par, dels vet ingen hur många som skulle fötts om det inte var krig, dvs ingen kontrollgrupp, sedan verkar det som att fler barn föds efter att krig slutat vilket skulle kunna tala för att mindre stress är bra, MEN det kan ju helt enkelt bero på att mannen kommit hem från kriget först då, dvs det är först då det kan tillverkas några.
    Sedan finns det olika typer av stress i början får man högt påslag av stresshormoner tex kortisol men om man haft mkt högt påslag under lång tid orkar kroppen inte producera mer kortisol. Utan att veta misstänker jag att det i så fall är värre. Kanske också kan förklara studien där man kollade stress inför IVF och såg att stress inte påverkade utfallet, tänker att det kanske är mer "normal" stress med mer kortvarigt påslag av stresshormoner, sedan kan det ju förstås bli en kronisk stresskälla detta med upprepade IVF, men vi kan nog vara olika känsliga i hur våra kroppar reagerar, hoppas ingen feltolkar mig nu. Men kanske skulle det bli annat resultat om man undersökte vilka som har fått förändrade stresshormonvärden, eller inte -men bättre studier behövs iaf.

• Vi 5

snorpan, heja på med bombardemanget av Linne

susmar, håller tummarna för fint vul på torsdag och för att du kommer till ET denna gång!

Hemulen, tack för din input! ja, jag fick för mig att det kunde få preparatet jämnare fördelat över dagen och att det ju är så himla mycket som ska sprutas in när det är 375IE, så det var skönt att dela upp det. Tänkte så, som jag har för mig att Anne fick bekräftat från läkaren, att det kanske kunde bli jämnare tillväxt också. Lite var det nog att jag inte var säker på om jag ville börja dag 2 eller 3 heller, då blev det lite kompromiss att börja på morgonen. Men jag fick en hel del ågren över det nu när jag kom hem från kliniken, hon sa att hon aldrig hade hört någon göra så och även jag funderar nu över om det spelar någon roll för resultatet. Körde in hela dosen idag iaf och hoppas att det finns fler små som vill komma ikapp,eller iaf att de 4 blir superblåsor. Suck, alltid ska jag krångla till saker.

• Vi 5

Tack MsBoring för de orden jag såg precis innan jag lade mig, det gjorde natten lite lättare. För jag har grämt mig hela natten och haft hemsk ångest över att jag kanske förstört detta försök med mina egna experiment :( Blir tokig på mig själv som alltid måste göra på mitt eget sätt. Om jag iaf hade läst på bättre om det, det brukar jag ju göra annars. Jag har inte sovit alls. Men jag är lite extra känslig nu dels vet jag att jag blir uppjagad av hormonerna och så var det min sons dödsdag i går, 5år sedan nu, men är alltid en tuff period. Att det är för mycket på jobbet med gör det inte bättre heller. Nu ska jag försöka samla ihop mig, det är ju ett bra resultat med 4, om det nu blir det, och man vet ju inte vad som påverkar, som Hemulen skrev så klokt.

• Vi 5

Kära Anne, vilket jobbigt samtal! :( Förstår att du är förvirrad och sorgsen. Det behöver ju sjunka in lite innan ni kan ta ställning till det. Jag tänker som msBoring att du först behöver energin till det kommande IVFet, men om inte tanken med ÄD känns helt utesluten kan det kanske kännas skönt att ha det som en reservplan? Jag vet inte hur det är med kötid och så, men om man kan ställa sig så länge kan det kanske korta väntandet om ni nu skulle behöva ta till reservplanen. Usch det är svåra frågor detta och man är ju två. Menade du att maken inte var med på CFC el på ÄD? Tänker på dig!

• Vi 5

Hemulen, härligt!

MsBoring, förstår verkligen känslan av att det är motigt att sätta igång igen, man vet ju hur jobbig hela processen är och man investerar ju så mycket. Kram Hjärta

Linköping, hur går det?

Mammagås, så härligt! Grattis!

Anne, varm kram!

Jag var på vul 2 idag, sprutdag 9, fortfarande 4 blåsor, som iaf har växt fint, men jag ska inte sticka under stol med att jag är besviken, för de andra gångerna har jag haft 10 och 11 st som gått att plocka (även om det bara är 7 och 8 som det varit ägg i). Besvikelsen kommer mest av att jag trots att jag haft så pass många de andra gångerna ju bara fått ut 1 enda av bra kvalitet totalt. Så det känns som att jag skulle behöva många för att öka chansen att få något som är något att ha. Jag grämer mig förstås fortfarande över mitt "tiilltag" att dela upp dosen i böejan, tänk om det inte räckte till att få alla blåsorna att växa, och funderar även över DHEA, det kanske inte passar mig, jag kanske ligger för högt på testosteron tex. Ush så jobbigt det är.

Dessutom känner jag mig irriterad och förvirrad över att jag inte förstår kriterierna för när man ska plocka äggen. Förut har hon sagt att när största ägget är 17 mm slutar man spruta och tar ovitrellen, dessutom sa de förra gågen att vid korta protokollet var det bra att ta ÄP så tidigt som möjligt. Denna gång är två st blåsor redan 18 mm och hon säger nu att "de vill ju inte plocka på en söndag" så det blir på måndag, du får spruta i 2 dagar till! Det är ju jätteskillnad på tankesätt. Jag försökte säga att hon sagt annorlunda förut då säger hon att hon sagt att man KAN ta så tidigt som vid 17". Blir tokig om jag ska vänta längre bara för att de inte vill ha öppet på helgen och lika tokig om de togs för tidigt förra gången av något annat praktiskt skäl. De kan ju säga det som passar för att få oss dit de vill. Ska ringa CvL i em och se vad östrogenet låg på och säga vad jag tycker. 

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?