Inanna Li skrev 2010-10-27 10:28:05 följande:
Tack alla som håller tummarna för mig! Jag får hoppas på att det var för tidigt att se hjärtslagen. En liten chans finns ju (även om den är minimal). Bara att läkaren vill kolla en gång till innan eventuell skrapning tyder ju på att det inte är 100 % säkert att det är uteblivet missfall. Tråkigt att så många som 30-40 % av graviditeter i 40-årsåldern måste sluta i missfall. Det är också svårt att sluta tänka på att mitt embryo kanske har slutat växa på grund av kromosomfel. Tänk om de andra två frysta på ytan perfekta blastocysterna också har kromosomfel på grund av åldersrelaterad minskad äggkvalité. Det var ju bra att lyckas bli gravid, att embryot fäste men om det ändå inte har kraft att växa förbi vecka 5-6 kanske det aldrig kommer fungera.
Jobbigt också att kanske behöva vänta till januari innan jag kan göra FET igen.
Missfall och avstannade graviditeter beror väl nästan alltid, avsett ålder, på kromosomfel så jag tycker inte du ska haka upp dig på det. Vad jag menar är att även ett ungt par utan fertilitetsproblem behöver ju oftast mer än ett försök för att få till det. Att det inte blir någonting vid varje cykel beror väl just på att ägget har defekter, dvs kromosomfel. Har för mig att chansen att lyckas i en normal cykel är 25%. Fel och fel, antar att människan är såpass komplicerad att det kräver ett mindre mirakel för att allt ska bli rätt. Annat är det i djurriket. Ta hundar tex, tre sekunder med en löptik och ut kommer 6-8 hundvalpar som ett brev på posten. :)
Jag förstår att det känns tungt just nu men, jag har för mig att du opererade bort en polyp nyligen och nu vet du ju iallafall att implantationen fungerar, att du kan bli gravid. Så tänkte jag när jag plussade. Från att aldrig ha varit gravid någonsin till att plussa kändes som ett stort steg även om jag visste att missfallsrisken var väldigt stor i vår ålder. Trist att behöva vänta ända till januari. Vet du varför du inte hinner med en till innan jul?
Kram!