• Inanna Li

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

pp08 skrev 2011-03-07 14:08:47 följande:
    Inanna: jag brukar alltid ha cykler om 25-26 dagar, och får fina ägg endå. Brukar få ut mellan 5-9 ägg, som är helt OK för våran ålder.  Sist (IVF5) fick jag ju ut 6st. varav 5 mogna, 4 befruktade och två finfina tillbaka. Blev ju gravid, men fick MF bara någon vecka efter plusset.

Faktiskt var sista IVFen den som har nästan bästa resultatet (förutom 3e IVFen då jag blev gravid och födde dottern).
    Tack för din information. Givetvis har du helt rätt i att det inte måste bli sämre kvalité med kortare cykler. Du har ju fått jättebra resultat och lyckats bli gravid. Jag är mest rädd för att en kortare cykel är ett tecken på att min reserv krympt och att jag kommer få färre ägg denna gång. Det blir ju svårare att hitta guldägget då. Men man kan ju lyckas ändå förstås!
  • Inanna Li
    Fjällsippan skrev 2011-03-07 14:19:55 följande:
    Inanna; eftersom jag har genomgått så otroligt många behandlingar de senaste åren har jag slutat att försöka ha dunderkoll på dagarna i min menscykel. Förr hade jag dock stenkoll; så jag tittade tillbaka på mina anteckningar från 2006/2007 (behandlingstäta år), och då hade jag ett flertal cykler emellan behandlingarna som var kortare än vanligt, 26 - 28 dagar (min normala cykel ligger runt 30). Med andra ord så behöver inte förkortad cykel alltid bero på ålder, utan kan snarare var en reaktion på andra faktorer som missfall/behandlingar/hormoner. Men vad spännande att du har sprutstart snart ! Vilken dos börjar du på (du har säkert nämnt det redan, men jag har glömt)?   
    Tack för din information. Då vet jag att jag inte är ensam om att vara med om plötsligt kortare menscykler. Jag har ju varit cykelstyrd i ett och ett halvt år nu och har totalkoll på min kropp. Det har varierat mellan 29-32 (oftast 29 eller 30) dagar och en enstaka cykel på 33 och en på 35. Jag hade ju missfall och skrapning i november och det är ju de tre cyklerna efter skrapningen som blivit kortare. Kanske kan det ha ett samband och ej bero på åldern (hoppas det i alla fall). Jag har nog inte nämnt sprutdos tidigare. Det blir samma som för ett år sen. Jag ska spruta Gonal-F 225 IE. Förra året var jag ju oerhört lättstimulerad på den dosen. Hoppas det går bra denna gång också.
  • Inanna Li
    oceanney skrev 2011-03-07 14:29:43 följande:
    Ursäkta språket men vad är det för j*vla inställning hos läkaren? Sånt blir man ju inte direkt mindre stressad av. Jag vet att det inte är lätt men försök att stressa ner.

Korta cykler med bara lätt mensvärk kan tyda på att du inte ägglossat just den månaden. Med missfall och stress i bagaget är det inte konstigt om ägglossningen hoppar över några cykler. Fö sägs det ju att man bara ägglossar ca 10 gånger på ett år. Men det har ingen som helst betydelse för IVF:en. Jag ägglossar aldrig naturligt och det gick ju bra ändå. Allt sånt sköts med hjälp av mediciner under IVF:en. Ägglossning har ingenting med äggreserven att göra. Kom ihåg att Frakrike och Finland bekostar fria IVF:er upp till 43 års ålder. De hade de inte gjort om det hade varit "nästan omöjligt" att bli gravid vid 42 års ålder. Lova att försöka ta det lite lugnt nu! Kram!

Tack för ditt stöd snälla Oceanney! Jag ska försöka stressa ner. Men det senaste besöket hos min läkare var allt annat än upplyftande. Det var nästan som om hon avrådde oss från att göra fler IVF bara pga åldern även om vi förstås inte blev nekade. Jag tycker dock inte att tre misslyckade återföringar är skäl nog för mig att sätta stopp. Du har rätt i att man inte behöver ägglossa varje månad men denna cykel vet jag att jag hade ÄL då läkaren såg på VUL at det hade skett från höger äggstock. Så länge jag testat med stickor har jag fått ÄL-utslag och jag har alltid haft det typiska sekretet minst tre dagar varje månad så jag tror inte att jag har ÄL-problem. Men nån gång kommer det väl hända mig också (kan förstås ha hänt innan jag gav mig in i IVF-karusellen)! Tyvärr kan kortare menscykler tyda på minskad äggreserv men det är bara att hoppas att så inte är fallet ännu. Ibland önskar jag att jag bodde i Finland eller Frankrike istället. Det verkar som om läkare utomlands ser mer till individen än åldern som en statistisk siffra. Stor kram och grattis ännu en gång till lilla Emma Solig!
  • Inanna Li
    Snösport skrev 2011-03-07 14:49:34 följande:

Innan, Fjällsippa..ja typ alla som vill läsa:
    Mins cykler har varit 26 dgr fram tills jag gjorde "må bra behandlingen" då jag tror den är 28-30 ....nu vet jag inte vad den kommer hamna på men ingen har ens sagt till mej att jag har korta cyklar så och jag har haft mycket fina ägg...även om de inte velat fastna hos mej. Bara den inte är under 21 dgr sa de en gång så är det ok och väldigt bra om den är jämn varje gång.   Hoppas det går kanon för dej denna gångne Innan!!!

Tack kära vän! Skönt att ännu en gång få veta att cykellängden i alla fall inte påverkar kvalitén!
  • Inanna Li
    Skruttefia skrev 2011-03-07 15:09:20 följande:

Inanna - håller tummarna att allt ska gå jättebra med denna kommande IVF. Tror inte heller att du ska oroa dig för lite svajiga cykler, men förstår att det känns tufft.

Angående ÄL eller inte, så kan det tyvärr vara så att även om läkaren såg att du ägglossat på VUL så kan själva äggblåsan ha varit tom (precis som en del råkar ut för vid ÄP vid IVF- att ur X antal blåsor plockas Y antal ägg).

Tack! Bra att få veta det där om tomma äggblåsor!  Men så länge cyklerna är 25-35 dagar så brukar man för det mesta ägglossa. Jo, det är ju tufft att vara ute i sista minuten. Att kämpa mot åldersfaktorn och försöka resa mig upp efter upprepade misslyckandeförsök. Så än så länge kommer jag hänga kvar som en ettrig kämpande liten blodigel i försvarsställning på min klinik.
  • Inanna Li
    Zinfandel skrev 2011-03-07 15:21:33 följande:
    Nix, det är du inte. Japp, det gör vi!! Hjärta (du står ju ut med oss ;)

Du har redan fått så fantastiskt bra svar om kortare cykel men jag vill ändå bara inflika att ett par väninnor till mig i vår ålder som gjorde IVF för drygt 1,5 år sedan fortfarande har känningar och märkliga cykler så det kan nog sitta i ett tag. Försök nu att inte oroa dig för mycket, försök ta en sak i sänder. Och snälla, försök glömma vad de idiotiska läkarna säger, det finns väldigt många i din ålder som blir gravida! Och som Oceanney sa, det finns en anledning till att man får göra IVF till 43 i många länder... Tänk istället att du ska nog visa de där 4-kantiga läkarna! Inanna, du kommer att lyckas!! Tänk dig magen, se den framför dig. Känn på den, rund och fin. Den är alldeles snart din vännen!! Hjärta
    Tack Zinfandel! Jag ska försöka tänka på den kommande magen som en affirmation! En superbra meditationsövning! "Jag är inte gammal, jag kan bli gravid" är ett bra mantra förutom att en fungerande affirmation inte får innehålla negationer. Så det får bli: "Jag är evigt ung, jag är gravid" istället! Kram Hjärta!
  • Inanna Li
    Tovaliten skrev 2011-03-07 20:39:04 följande:

Glömde det viktigaste: Jag är 42 år på mitt 43:e!

Stort grattis och tack för peppen! Jag är lika "gammal" Glad! Och ger inte upp efter bara tre försök!
  • Inanna Li

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Underverket06, 40 år, IVF2, syskonförsök på CvL i jan/feb, bor I Hässelby/Stockhom.
    hispan: 38 år, bor i värmland, inväntar IVF2, start 18/12, ÄP prel, v.3
    Betty Boop, 37 år, inväntar 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Zinfandel, 39 år i Skåne, IVF3 till våren när solen skiner!
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Mimmsann72, 39 år, planerad spraystart 21/3
    Mia, 42 år, IVF1 planerad sprutstart 19-20/3
    Thuleslapper: IVF3 någon gång när jag känner mig redo (vecka 18-24), USÖ
    Spears 41 år IVF 3, korta metoden start slutet på Mars.

***SPRAYAR***
    Ladycocos, 39 år, Linköping, IVF Sophiahemmet. ÄP i jan...

***SPRUTAR***
    dallas, 37 år(38 i maj), syskonförsök nr 1,korta metoden, sprutstart 5/3, CA
    Hönan 38 år, långa metoden, sprutstart 3/3, planerad IVF1 (ICSI) vecka 11
    Inanna, 42 år, Göteborg, ICSI 2, korta metoden, sprutstart 9/3, IVF-kliniken

***ET***

***FET***
    Sunseed, 40 år, IVF1/FET1, tidigast v 17, Falun
    Fjällsippan, 42 år, syskonförsök nr 5 på CvL, bor i Stockholm, FET i mitten på mars 
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA,  FET 3 april.

***RUVARE OCH TESTDAG***
    No Ka Oi, 38 år Göteborg, IVF 2 (syskon) - ET 6/2, ruvar på blastis, TD 17/2
    Eviglängtan, 39 år Skåne, IVF 2 syskon), FET 29/2, två blasisar, TD 14/2
    Turlid, 40 år Norrtälje, IVF1/FET3 på HS, TD 20/3
    Riita, 40 år Uppsala,  IVF1, FET2, TD 11/3

***GRAVIDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, bor i Frankrike, 41, BF 14 februari
    Fahlvik, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    Mamma gås: 38 år. IVF 3. BF 26/10. Bor i Örebro, gör IVF på CvL

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt**
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    ChippiChoppi, 44 år, syskonförsök hemma, bor i Täby (nära Stockholm)
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Snösport, 42år, bor Luleå går i Falun =hemmaförsök!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?