• Inanna Li

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

turlid70 skrev 2011-03-08 19:19:12 följande:
    Grattis Inanna till sprutstarten! Hoppas på många fina äggblåsor och många mogna ägg. Håller tummarna så hårt jag kan för det. Bry dig inte om läkare som säger massa onödiga saker. Det är inte alls unikt att man får barn i din ålder, men ni behöver lite hjälp på traven bara. Det är t.ex minst 2 i min närhet som har fått barn vid 42-43 års ålder. Lycka till!
    Tack! Jo, jag måste tänka positiva tankar när första sprutan ska in i magen ikväll! Det kommer dock bli en nervös vecka då jag oroar mig för hur många ägg som kommer växa fram den här gången. Det blir ju svårt att toppa det resultat jag hade förra året. Visst kan man få barn i min ålder även om det ska till ett lite större mirakel och förmodligen flera försök när man passerat 42. Kram Solig !!!
  • Inanna Li

Förlåt Betty Boop. Jag som trodde att jag varit noga med att ta senaste listan. Bra att du fixade min dumhet! Tack för grattis och kram till dig!

• Inanna Li
    Mia69 skrev 2011-03-08 20:33:46 följande:
    Inanna: Spännande med sprutstart imorgon! Tror absolut inte du skall oroa dig för kortare cykler utan att det är ett resultat av IVF under året och inte sinande äggreserv. Om du hade lika många äggblåsor som tidigare vid VUL så säger det säkert mer om din äggreserv.

Har varit på IVF kliniken idag och fått sprutinstruktioner. Det blir Puregon 200 IE (känns lite låg dos, hoppas det är tillräckligt... ). Nytt TSH togs, om för högt måste jag vänta någon månad (hm, vänta känns inte roligt just nu...). Är även orolig för viktuppgång. Har gått upp 4 kg i samband med missfall i juni förra året som inte vill försvinna. Har nu sedan ett par veckor köpt en crosstrainer och kör 30 minuter varje dag. Avskyr löpträning men detta var ok, eftersom man kan se på TV/video samtidigt. Mkt smart!

Känner också flera (minst 3) kvinnor i min närhet som fått barn efter 42 så vi får försöka hålla hoppet uppe nu!
    Tack! Vi får hålla hoppet uppe båda två att vi lyckas trots att vi fyllt 42. Jag ska ta Gonal-F 225 IE. Det motsvarar din Puregon-dos på 200 för Puregon har lite lägre dosering men samma FSH-styrka.  Det är en startdos rekommenderad för 36-åringar. Jag tror du fått precis rätt dos då du har högt AMH-värde så det kommer förmodligen bli många ägg. Kanske t o m liten risk för lättare överstimulering.

Jag hoppas jag har minst lika många äggblåsor som sist. Det var många i ena stocken i alla fall men den andra var skymd pga att jag precis ägglossat och det var svårt att se. När man ska räkna antalet folliklar/äggblåsor ska man helst göra det de första dagarna i cykeln för då är det lättast att se. Jag får bara hoppas på att det var ett bra antal i den andra också. Men det kan ju tyda på det. Läkaren sa att hon trodde det också men att vi förstås inte kan vara helt säkra. Därför var jag ändå lite positiv efter senaste VUL. Sen kan det komma olika många äggblåsor varje cykel så man kan ha bra och sämre månader. Hoppas på en toppmånad nu!

Lycka till med din träning. Crosstraining verkar jättekul. Jag skulle också behöva gå ner i vikt. Minst 5-10 kilo men tror inte det riktigt är läge för hårdbantning just nu Skrattande! Först projekt bebis sen projekt "återerövra ungdomsfiguren".
  • Inanna Li
    Boe skrev 2011-03-09 09:42:38 följande:
    Hej,

Men jösses vilken låg dos jag fick av Puregonet om ni säger att 200 är lite lågt? 125 & sedan 150 IE vid andra IVFen. Jag var ju 37 år vid båda? Vad beror det på om man får så lågt? Jag är inte så påläst inom detta som ni förstårSkäms Ska hämta mina journaler i veckan eftersom vi ska byta klinik.

Kram
    200 är ingen låg dos. Det ges till kvinnor som är minst 36 i normala fall.  Därför skrev jag till Mia69 att hon kanske blir lite lätt överstimulerad av den eftersom hon har så bra värde. 125 och 150 är normala startdoser så eftersom du fick det vid 37 hade du bättre värde än en "normal" 37-åring.

Kram tillbaks Glad!
  • Inanna Li
    Fjällsippan skrev 2011-03-09 10:55:37 följande:
    En liten fundering gällande dosering: jag är inte alls insatt i den korta metoden; men brukar de ordinera en lägre dos när man gör den korta?
    Oj, bra fråga. Det har jag faktiskt ingen aning om. Undrar om det räcker med lägre dos när man gör IVF i naturlig cykel som den korta metoden innebär.
  • Inanna Li
    Fjällsippan skrev 2011-03-09 11:05:03 följande:
    Eftersom kroppen har kvar sitt egna östrogen i naturlig cykel (till skillnad från vid lång metod och nedreglering) så borde det kanske behövas mindre dos...?
    Det är ju en teori som faktiskt inte är så dum. Man kanske behöver en större kick-start efter nedregleringen och därför en högre dos vid långa metoden. Men klinikerna väljer nog i första hand dos efter att ha räknat äggblåsor och/eller tagit AMH-prov. Men att de även skulle tänka lite på metoden också är ju inte omöjligt.
  • Inanna Li
    Fjällsippan skrev 2011-03-09 11:38:21 följande:
    Jag hittade en intressant liten faktaruta i dokumentet "Basal infertilitetsutrredning"  www.lakartidningen.se/old/content_0445/pdf/35...

Åldersgränser för IVF-behandling
    Lägesbeskrivning av Socialstyrelsen (SoS-rapport 1998:8): åldersgränser för offentligt finansierad IVF i Sverige: kvinnor 35–45 år, män 53–60 år.Socialdepartementet (Ds 2000:51): ingen fast åldergräns, men behandlingen bör vara slutförd inom den tid kvinnan genomsnittligt är fertil. 

Svensk förening för obstetrik och gynekologi rekommenderar åldersgränserna: kvinnor 43 år, män 55 år.

Här står det ju att Socialstyrelsen har en generösare inställning till kvinnors ålder (upp till 45 år), men att Svensk förening för obstetrik och gynekologi rekommenderar 43 år. Vad synd att klinikerna tycks ha kört fast på den lägre åldersrekommendationen utan att ta hänsyn till kvinnans fertila status!
    Tack för info! Jätteintressant. Det står ju t o m offentligt finansierad IVF i Soclaistyrelsens rapport.
  • Inanna Li
    Fjällsippan skrev 2011-03-09 14:15:50 följande:
    Misstänker att det är jag som började med att ta fel lista häromdagen och därav tog även Inanna fel; förlåt!
    Du är förlåten Hjärta!
  • Inanna Li
    Sunseed skrev 2011-03-09 13:50:36 följande:
    Jag fick Gonal-f 375 ie på korta metoden. Är det skillnad på Gonal-f och Puregon eller är jag ovanligt dåligt byggd? Skäms
    Puregon 200 motsvarar Gonal-f 225 så jag tror att Gonal-f 375 borde vara ungeär samma som Puregon 350. Puregon är ett mer koncentrerat preparat än Gonal-F, därav något lägre motsvarande dos. Men båda innehåller FSH och är i stort sett samma sak.
  • Inanna Li

Sunseed - Du fick ju jättebra resultat med flera blastisar på din Gonal-F-dos så du kan inte vara dåligt byggd!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?