• Inanna Li

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

turlid70 skrev 2011-03-16 22:19:57 följande:
    Tack Inanna! Glad för dina blåsor att de växt till sig och blivit fler. Jag håller tummarna för dig nu, hoppas och ber för dig.

En sak vill jag att du tänker på. Problem med chefen är fruktansvärt stressande, defensivt och depressivt. Jag vet det, tro mig, jag har varit där. Man känner sig orättvist behandlad, ouppskattad, förbisedd mm mm mm, man ältar om och om samma tankar, sover dåligt och vaknar mitt i natten. Att gå till HR är bra, men du kommer att återuppleva dina känslor på nytt, det är inte nyttigt! Speciellt inte direkt efter ÄP! Sjukskriv dig hela nästa vecka eller två, be din läkare om intyget och försök att ta bort chefen från dina tankar! Snälla lova mig det, att slås från underläget är oerhört påfrestande och det kan du bara inte göra direkt efter ÄP. Jag vet precis hur du känner och att du vill eliminera orättvis behandling. Det är inte rätt tid för det just nu för dig. HR kommer inte göra många knopp, tro mig, och du kommer känna ännu mer frustration. Försök att glömma det här på ett tag och tänk på dig själv istället och ta hand om dig. Det kommer en annan tid för att kämpa mot orättvisan.

Nu vet jag inte om jag fick ur mig det jag ville för att du skulle förstå, men din situation är oerhört stessande och jag tror att stress är det största hindret till framgång med att bli gravid. Stresshormoner som bildas i kroppen är direkt skadliga för fostret. Jag tror att det är det främsta fel hos mig, tyvärr.
    Tack för ditt stöd! Du har helt rätt i att jag ska koppla ifrån problemet med mitt jobb ett tag framåt. Jag tänkte på det senast igår kväll. Det är inte bra för kroppen med all denna stress. När jag väl lyckats bli gravid och allt känns bättre kan jag kämpa för mig själv igen. Jag har ju i alla fall kvar mitt jobb. De har ingen anledning att sparka mig då jag inte misskött mig. Chefen tycker bara att jag varit tröttare än vanligt och lite oengagerad emellanåt men jag mår ju inte så bra just nu. Därför har hon gett mig mindre ansvar, tvingat mig att ge upp kvalificerade uppgifter etc. Jag hoppas ju inte precis på en stor löneförhöjning när den nya lönen kommer i maj. Men jag tänker att min tur kommer senare. När jag mår bättre ska jag göra "karriär". 

Jag har lite ont i magen men tror det beror på att blåsorna växer och att jag har så mycket flytningar (ÄL-värk upphöjt till tio) och kanske också pga stress.  Jag tror jag ska sjukskriva mig imorgon och en bit in på nästa vecka då jag framför allt behöver lugn och ro nu.

Kram Hjärta!
  • Inanna Li

Hönan - Hoppas dina ägg blir befruktade fint inför ET imorgon!

Dallas - Lycka till med ÄP idag! Håller tummarna för många bra ägg!

Chichisita - Tack! Jag ska försöka koppla av. Jag har också hört att kvalitén kan vara bättre med färre ägg men samtidigt behöver man flera ägg när man är över 40 då 80 % förväntas ha kromosomfel. Ett dilemma!
    Hoppas du har testat för tidigt. Håll ut till TD! Inte bra med ditt TSH. Hoppas dina värden går ner snabbt nu när du fått medicin.

• Inanna Li
    turlid70 skrev 2011-03-17 12:54:02 följande:
    Ringde till kliniken och försökte få snabbare tid än 5 april som vi har bokat, men det fanns ingen. Imorgon ska jag lämna nya blodprover och faxa våra journaler till dem. Vill gärna påbörja en ny behandling redan på denna mens om det är långa protokollet. I så fall ska jag börja just 5 april. Om det blir korta metoden så blir det med start på nästa mens. ÄP blir det ungefär samma dag ändå.
    Skönt för dig att vara i gång snart. 5 april är ju inte så långt bort. Nu ska det hända något! Hoppas din nya klinik kan göra er gravida och att ni kan komma fram till rätt metod för just er! Du har ju liksom jag fått tillbaka fina embryon som ändå inte blivit nåt och jag förstår att du är lika orolig och bekymrad som jag är. Men vi ger inte upp. Snart ska vi dra vinstlotten!
  • Inanna Li
    turlid70 skrev 2011-03-17 21:20:49 följande:
    Det suger att cheferna inte uppmuntrar istället utan känns som att man blir straffat så fort man intte presterar till 100%. De fattar inte att alla behöver återhämtning ibland. Rätt tänkt att lägga allt sånt åt sidan ett tag och det är klart att din tur kommer för eller senare, men nu är det annan prio, glöm inte det. Kram.
    Precis så känns det att cheferna tänker! Tack för stöd. Kram Solig!
  • Inanna Li
    Sunseed skrev 2011-03-17 21:25:31 följande:
    Jag har lite svårt för den här hårda atmosfären som verkar ta över mer och mer. Man ska armbåga sig fram och inte bry sig om medmänniskor och allt handlar om prestationer och att ligga på topp. Jag har haft tur på min arbetsplats med kollegor och chefer som förstår, men jag ser ju vad som händer runt omkring mig i samhället. Jag vill tro och hoppas att trenden kommer att vända någon gång, för någonstans måste man snart se att prestation handlar om att må BRA på jobbet och fritiden. Om man får, då ger man. Den som bara ger och ger utan att få, den stupar till slut och det är inte speciellt lönsamt eller bra för någon... 

Jag hoppas verkligen på er tjejer och håller fortfarande en massa tummar även om jag inte skriver mest i hela världen.  {#emotions_dlg.flower}
    Tack för tumhållning Solig!
  • Inanna Li

Riita - Förstår att du är oerhört ledsen. Kanske bra att ta en paus över sommaren. Hoppas verkligen att det inte är din endometrios som kommit tillbaka. Ta hand om varandra så länge och ge inte upp. Kram {#emotions_dlg.flower}!

• Inanna Li
    chichisita skrev 2011-03-18 04:20:45 följande:

Inanna: Trist att du har haft sån otur med din chef. Empati borde vara ett krav för att bli chef men tyvärr är det allt för ofta just de som inte har så mycket av den varan som hamnar i chefspositioner. Försök att inte låta det påverka dig nu när du har viktigare saker att fokusera på. Som du säger, karriär kan du göra sen. Jag tror att det det med 80% kromosomfel ska tas med en nypa salt också, det kan nog variera rätt mycket!

Åh, vad bra att du fick ner TSH till en bättre nivå. Det var nog säkert fel med mätningen. Bra att du vågar testa i alla fall. jag är en sån som är livrädd för testsvar och när jag fick plus på min andra återföring vågade jag inte testa förrän CD 17. I Sverige brukar TD variera mellan olika kliniker. Från 14 till 22 dagar ungefär och också beroende på om du har korttidsodlat eller långtidsodlat embryo.

Du har helt rätt att chefsjobbet lockar vissa typer av människor. Såna som helt saknar empati! Som tur är finns det bra chefer också men just nu har jag råkat utför mardrömsvarianten!

80 % är ju bara statistik så visst ska man ta det med en nypa salt men jag inser att man har sämre kvalité i denna ålder men det måste ju finnas enstaka ägg med bra kvalité också!
  • Inanna Li
    Snösport skrev 2011-03-18 08:06:41 följande:
    Dessutom gick ÄLmonitorn upp på maximal ÄL idag den har legat på medel i 3 dgr = GLAD!!  Ska mysa ikväll i fjällstugan istället för mannen orkade ju inte med pigga mej imorseTungan ute 
    Härligt med hemmaförsök! Go for it Tungan ute! Chansen finns ju alltid!
  • Inanna Li

Snösport - Tack! Nu är jag sjukskriven fram till ÄP på måndag och kanske en tid efteråt! Min chef vet allt om min IVF och det är därför hon varit på mig mer än vanligt och varit riktigt elak mot mig. Hon klarar inte av svaga människor.  Hon tycker att jag ska ligga lågt och bara se på när kvalificerade uppgifter tas ifrån mig och ges till nyanställda. Jag har aldrig vågat säga ifrån förut men jag sa precis vad jag tyckte till henne i början av veckan och hon blev nästan lite chockad av att jag vågade beklaga mig för en gångs skull. Jag är fruktansvärt arg på henne men jag orkar inte ta den konflikten nu. Hoppas bara på mina ägg och att det blir fint befruktade embryon som kommer trivas i min livmoder. Sen ska allt bli bättre på jobbet Skrattande!

• Inanna Li

Fjällsippan - Bra att veta att det man ser på VUL kan ge ett annat resultat på ÄP. Men förra gången hade jag 15 stora blåsor på dag 8 och fick ut just 15 ägg. Hoppas mina blåsor hinner växa till sig tills på måndag. Sen blir ju nästa sak att oroa sig för hur många som är mogna och kan bli befruktade. För att inte tala om kvalitén på embryona! Men jag får ta en sak i taget! Skönt att vara hemma och ta det lugnt nu!

Lycka till med ditt FET på måndag! Bra TSH-värde!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?