• Sunseed

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Tuvalina skrev 2012-03-20 23:39:39 följande:
    Det här med styrkan i progesteron mic och lutinus är ingen skillnad vad jag förstår. Det är administrationssättet som skiljer sig åt och därför är det olika styrkor men det som tas upp i kroppen blir lika Så har jag förstått det. Jag frågade Urban vad det var för skillnad och fick det svaret. Lusläser man fass så får man förhoppningsvis samma svar.

ZIN!! Vad härligt att du haft en skön semester! Väl förunnad var du det, eller hur!! Nu ska det ju bli riktig vår här hemma med så det är bara fortsätta njuta.

Skytten, jag tog Lutinus och låg inte ned en halvtimme efteråt. I fass/bipacksedeln  står inget om att man ska ligga ned efteråt.
    Där ser man. Då måste det ha varit något annat som gjorde att jag inte fick samma psyk-dipp av Lutinus som efter dom andra insättningarna. Tack för infon! Man kanske är olika känslig för olika sammansättningar i medicinerna helt enkelt.Skrattande

Och där ser man igen. Jag låg ner i 20 minuter efter varje vaginaltablett. Inte för att någon sa det utan för att dom sa det när jag tog Progesteron vaginalt. Då vet jag att man inte behöver det heller. Å andra sidan var det lite skönt att skylla på det på morgonen så att sambon fixade frukost och ordnade. Solig
  • Sunseed
    Zinfandel skrev 2012-03-20 20:19:56 följande:
    Hej vänner! Tillbaks nere i dalen efter underbara dagar i Chamonix Cool Har levt livet (nåja...) och kanske allt jag inte "borde" men det var välbehövligt efter operation och innan IVF och hade egentligen inga förhållningsregler heller av Dr D men har ändå gjort mitt bästa under en lång tid innan. Denna veckan sabbade nog inte värdet allförmycket hoppas jag, har å andra sidan fått mycket frisk luft, vila, haft jätekul och fått massor med D-vitamin Solig Så vi är nöjda! Snart bär det av hemåt Sverige igen och provtagningar, får väl återgå till några renlevnadsdagar innan bloder dras Drömmer.Jag ska läsa ikapp så fort som möjligt men allt verkar vara härligt bra med alla! 
    Det låter som en underbar semester och ett perfekt boostande inför kommande försök! Njut som bara den! Solig
  • Sunseed

Och jag fick progesteron EFTER FET inte före. Varför är det så olika och varför säger dom så olika överallt? Man blir ju stenförvirrad. 

• Sunseed
    Skytten skrev 2012-03-21 13:48:42 följande:
    Sunseed - orsaken till att jag fick Lutinus före FET är att de misstänker att min lutealfas är för kort och då vill de börja stötta så tidigt som möjligt. Du kanske inte har lutealfasproblemet?

Alrajt! Då förstår jag. Jag har korta cykler, men lutealfasen är ca 14 dagar på mig så det förklarar saken. Då lärde man sig något nytt idag igen. Glad
  • Sunseed

Maryhe: Härligt att kunna inspirera någon. Jag ska bara ta och inspirera mig själv också. Det går sådär. Har köpt kalla sallader två dagar i rad av ren lathet (ensam hemma).Solig

Men nu däremot så är det 25 grader på altanen och 15 i skuggan, så jag sitter utomhus och har just stängt av jobbet för idag. Det är väl i alla fall liiite boost. Funderar t o m på att ta ett glas bubbelvin så här i sommarvärmen. Men SEN, snart, ska jag bli nyttig igen. Jag är bara så trött på att tänka på allt hela tiden så jag vill ha ett brejk en vecka eller två och göra som jag vill utan att behöva tänka på att jag försämrar mina chanser.  

• Sunseed
    Skytten skrev 2012-03-21 16:11:52 följande:
    Sunseed - tack! Det är skönt att känna att man inte är ensam eller reagerar onormalt. Om jag lyckas den här gången så ska jag fortsätta med Lutinus fram till tolfte veckan. Hm.
    Då håller vi tummarna. Om det lyckas så blir det nog lättare att stå ut med biverkningarna, för då är det nog lättare att motivera sig till att stå ut kan jag tänka mig. {#emotions_dlg.flower}
  • Sunseed
    Skytten skrev 2012-03-21 17:03:08 följande:
    Sunseed - precis så jag till min sambo. Kanske jag blir mer motiverad om det lyckas. Men jag tycker att det är jobbigt att läsa om eventuella fosterskador pga Lutinus.... Och det gör mig också fundersam på att vilja sluta tidigare.
    Undrar vad klinikerna säger om det?
  • Sunseed

Det finns två olika grenar av akupunktur i Sverige. Den ena är TCM som är en lång utbildning enligt Traditional Chinese Medicine. Där får man lära sig vilka punkter som enligt kinesernas erfarenhet ska undvikas vid graviditet. Det är inte alltid sjukvårdspersonal utan egna företagare och är således inte anslutna till vården, även om det säkert finns undantag. 

Den andra grenen är en 3-veckors utbildning där sjukvårdspersonal läser akupunktur (ofta i Kina) men en mer västerländsk variant med mer lokal smärtlindring och inte lika holistisk i sitt behandlingssätt. Där verkar det uppenbarligen som att de INTE får lära sig de kontraindicerade punkterna (?).

Vem som har rätt och fel låter jag vara osagt. Men jag skulle personligen inte chansa.
    Jag skulle strunta i om "forskningen" inte säger det för jag skulle ta risken i den situation man befinner sig i med massor av IVF:er. Och jag litar på att kineserna (som själva använder akupunktur på sjukhus) vet vad dom håller på med och inte ljuger när dom lär ut sin urgamla kunskap.

Jag tycker att man som kund har rätt att kräva att folk som sätter nålar på en ska veta vilka punkter man bör undvika om man är gravid, och om inte annat ta reda på vilka det är.
    En av dom sitter på axeln, en av dom sitter på handen där tummen och pekfingret går ihop, en av dom sitter nära hälsenan på utsidan av foten och en av dom sitter på insidan av smalbenet ungefär en handsbredd ovanför "knöcklan". Man ska även vara försiktig med en punkt som sitter på benet strax nedanför knäet som heter Mage 36. Min rektor sa att jag skulle sätta Mage 40 istället om jag ruvar, för den är mildare men också bra för magen. 

Det är svårt att förklara dom punkter i skrift. 

• Sunseed

Och hur stavade jag nu då?
    Jag ber om ursäkt. Jag hoppas att ni förstod ändå. Solig 

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?