• Sunseed

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Snölängtan. Det är ingen fara om man ämnar bli gravid. Däremot ska man inte sätta den om man ruvar eller är gravid.

Den är kroppens mest smärtlindrande punkt och sätts i stort sett alltid inom vården oavsett vad man kommer för. Jag vet, för jag fick akupunktur i evigheter mot min nacke för en massa år sedan. Och den där rackaren satte dom varje gång. Ja, dom satte samma punkter överhuvudtaget varje gång. 

• Sunseed

Det behöver självklart inte HÄNDA något för att man får nålen där. Men jag känner att om kineserna gång på gång tar upp kontraindicerade punkter som man ska undvika om man är gravid, ja då måste det ligga något i det. 

• Sunseed
    Zinfandel skrev 2012-03-21 20:27:52 följande:
    Ang akupunktur så har jag inte tillräckligt mm kunskaper men utan att skrämma nån så har ingen av mina 2 akupunktörer satt där efter ET eller ÄL för att den punkten ska vara utdrivande men å andra sidan råder det väldigt skilda meningar om huruvida man ska få akupunktur överhuvudtaget efter ET.
    Ja, vill man vara säker så bör man kanske undvika det helt. Precis som att folk undviker massage, åtminstone första trimestern. 

Sist jag ruvade kontaktade jag min lärare och frågade om jag fick sätta några på mig själv utan att riskera något, och det gick bra, men hon var noga med att säga att det skulle vara korta stunder. 5-10 minuter. Men jag skulle nog undvika att gå på akupunktur och få nålar i 30-60 minuter under ruvning. Varför chansa? Det drar onekligen igång en hel del i kroppen.
  • Sunseed

Och jag ber om ursäkt om jag skrämmer någon. För det är absolut inte så jag menar. Jag vill sprida lite upplysning. Vi kämpar och lägger pengar på att försöka få barn och så dundrar vårdpersonal in nålar i punkter som kineserna säger att man ska undvika. Vad ska man tro på?

Det finns säkert tusentals och åter tusentals som har fått punkterna och fött barn utan problem. Men jag blir faktiskt arg när jag hör att det sätts på löpande band på folk utan att man hör sig för om folk är gravida. Va fan, vi frågar t o m hundägarna om deras tikar är dräktiga innan vi väljer punkter. Rynkar på näsan

• Sunseed

Ja! Punkterna är kanon vid förlossning sägs det! Och då förstår man varför. :)

• Sunseed

Mobilinlägg:
    Tur att några av er förstår att jag inte vill skrämmas. Tack.

Skytten: Det låter som att du har fått en underbar helhetsrenovering.

Fjällsippan: Tänk om alla hade en sån underbar läkare! Vi tror på honom.

• Sunseed
    kattenizze skrev 2012-03-22 09:22:21 följande:
    Sunseed: Jag har inte läst akupunkturkursen än, det ska jag göra i snart. Som sjukgymnast får man ju inte använda österländska metoder - hur bra de än är - eftersom man då kan mista sin legitimation. Man får, precis som du säger, bara använda en västerländsk variant (du vet vetenskap och beprövad erfarenhet) som är godkänd av socialstyrelsen som ju är tillsynsmyndighet. Tycker det är lite trist faktiskt, men bara att gilla läget. Däremot som privatperson kan man ju lära sig det mesta ändå. Ju mer jag läser medicin, desto mer förundrad blir jag över undermåliga studier och undermåliga resultat som ändå betraktas som korrekta och kan användas, medan tusenårig kunskap bara slängs bort...Naturligtvis inte allt, men jag blir förundrad ibland, det blir jag.
    Perfekt! Då blir du en av dom första som kommer veta om dom kontraindicerade punkterna! Då kan vi gå till dig när vi blir gravida sedan, för då får TCM:arna inte köra på oss. Skrattande
  • Sunseed
    Mamma gås skrev 2012-03-21 23:35:59 följande:
    Skulle ju oxå säga det Sunseed att du svarat toppenbra!
    Tack. Och tack för Gb 21. Jag visste att det var någon kring axelpartiet, men eftersom vi inte använder den på hund så har vi inte lärt oss att sätta den på oss själva heller. :) Däremot går jag hos en massör/akupressör och en TCM:are på akupunktur ibland, och båda är skolade enligt det kinesiska så dom undviker dessa punkter om jag ruvar. Solig

Och dina svar är ju också klockrena. Du har såklart betydligt högre kompetens än mig som bara läst 1,5 år på hund, men vi fick lära oss många basic punkter, för vi började med att köra på varandra innan vi fick peta på dom stackars fyrbenta. 
  • Sunseed
    Zinfandel skrev 2012-03-22 08:01:42 följande:
    Jag gick först hos en svensk akupunktör som var jättesöt & rar och verkade rätt duktig på sin sak. Sen bestämde jag mig för att leta upp en kines som har arbetat med det i generationer. Alltså ingen flashig hemsida, inte en massa solskenshistorier & diplom utan bara ett draperi, en brits och lång kompetens. Så jag sökte mig igenom mångkulturella Malmö, frågade i en kinaaffär var kineserna själva går och fann på så vis Dr Lin, professor i akupunktur och fd överläkare på univeristetssjukhuset i Bejing, hon känns 100% rätt, precis det jag sökte efter och hon har gjort mirakel med min kropp.!! Hon vägrar behandla mig under lutealfasen eftersom jag då kan vara gravid men det är märkligt för jag har hört flera i Sthlm som går flera ggr efter ET för att "få det att fästa". Jag säger som Sunseed, jag tar inte heller nån risk längre men jag har å andra sidan inte lyckats heller Drömmer
    Åh, en sån borde finnas i varje stad!
  • Sunseed
    tjorven01 skrev 2012-03-22 08:03:05 följande:
    Vi4
    Du får gärna inboxa mig förslag på psykolog
    Har börjat kolla upp de förslag jag fått men inte bestämt mig än

Fjällis
    Vilket fantastiskt bemötande
    Sådana läkare behövs det mer av

Här är en till som inte heller får AKU efter ET och så har det varit hos två av de tre akupunktörer jag gått hos
    Nåja
    Det ena el andra behöver nog inte vara dåligt bara att de nog ser olika på saker och ting och vill friskriva sig från tankar om att akupunkturen påverkat resultatet på ett eller annat sätt om det skulle bli ett negativt test
    Så sa iaf min Aku
    Hon sa att vi skulle låta kroppen vara ifred så att både hon och jag skulle slippa fundera på hur/om beh påverkat resultatet
    Absolut. Så är det.

Här är en förklaring från 1177:

Vem får ge behandling med akupunktur?

Inom den svenska hälso- och sjukvården får alla som är legitimerade i sitt yrke använda västerländsk akupunktur om de har genomgått utbildning för detta. Det gäller till exempel läkare, tandläkare, kiropraktorer, naprapater, sjuksköterskor, barnmorskor och sjukgymnaster.

Det är även tillåtet för terapeuter som inte är legitimerade inom sjukvården att använda akupunktur om de följer lagen om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område. Dessa terapeuter har oftare en mer traditionell kinesisk inställning till akupunktur och man kan hos dem få akupunktur mot flera typer av besvär än inom den vanliga sjukvården.

Enligt lagen om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område får barn under åtta år och gravida kvinnor som är sjuka inte behandlas av personal som inte är legitimerad för att arbeta inom hälso- och sjukvården. Personal utan legitimation får inte heller ge behandling mot diabetes, epilepsi, cancer eller samhällsfarliga smittsamma sjukdomar.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?