• Sunseed

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Skytten skrev 2012-03-16 16:14:03 följande:
    Söte - vad härligt och underbart att höra att det du väntar en liten tjej! Så glad för din skull! Förresten såg att du använt lutinus. Hur länge tog du det och fick du några biverkningar?

Linköping, jag brukar ha så där vid äl. Det är liksom ingen tvekan om vad som är på gång. Men före mens, nej, det brukar jag inte. Hm....kan det vara ett graviditetstecken som Mamma gås säger?

Tjorven - jo, tack min slemhinna brukar piffa på sig rätt bra. Altid något att glädjas åt.

Jag har just kommit hem efter att ha föreläst för 850 personer. Nu är jag helt urlakad. Och det känns som äl är på gång redan nu. Nu när anspänningen släppte var det som om kroppen tog sats och släppte allt.
    Oj. 850 personer. Jag förstår om du vill vara lite anonym så här på nätet men går det att hinta lite vad det handlade om på ett ungefär?

Och jag håller med om att det skulle vara jätteroligt att träffas på riktigt. För en himla massa år sedan var jag tillsammans med en man som hade två barn, och då var jag mycket på ett forum som hette Styvmorsviolen. Vi träffades en gång och sedan dess har jag kvar några vänner. Underbart faktiskt. 

Ha en jättefin helg. Jag ska zippa lite på ett glas rött.
  • Sunseed
    Victoria71 skrev 2012-03-16 18:19:05 följande:
    Här är en mikroskopisk till ... Är nu inne på 5 1/2 vecka sen senaste mens (efter Ivf), börjar bli skumt. Kanske ska kolla upp det där...
    Nickar instämmande! Glad
  • Sunseed

Dundra in lite plus i tråden nu så att vi andra får inspiration så här i vårsolen. Nu är det dags att vända trenderna igen. Solig

• Sunseed
    Nu Syskon skrev 2012-03-16 20:09:50 följande:
    Sunseed, intressant att se vart din omröstning tar vägen.
    Ja... Det ger hopp, för man inser att det finns en hel del som behöver en hel del insättningar.
  • Sunseed
    hitcher skrev 2012-03-16 20:35:39 följande:
    Hej alla! Är inne här och smygläser lite då och då - beundrar er alla som orkar kämpa på mot målet. Tänkte presentera mig lite... Jag ska göra syskonförsök under våren. Har en dotter född i februari 2011 och hoppas nu på en av eskimåerna i frysen. Är 40+ och är tror att sannolikheten att en ny IVF skulle lyckas är ganska liten. Men de frysta embryona kommer från samma IVF som gav min dotter och de är ju två år yngre än jag. Känns ganska, nej väldigt! nervöst men jag försöker ta det dag för dag och steg för steg.
    Välkommen!

Och ett stort grattis till dottern. Hade ni gjort många försök innan ni lyckades med att få barn?
    Vad kul att ha lite embryon kvar, för det är ju som du säger, dom är ju två år yngre. Hoppas att det lyckas med syskonförsök för er.
  • Sunseed
    hitcher skrev 2012-03-16 20:56:56 följande:
    Jag hade den enormt stora turen att lyckas redan på första IVF-försöket. Det önskar jag att alla kunde få uppleva. Mitt än så länge enda IVF-försök innebar en enorm stress både före, under och efteråt. Kan bara försöka föreställa mig hur det är att få kämpa länge för sitt efterlängtade barn. Håller tummarna för alla här i tråden.
    Tack för att du skrev i omröstningen. Spännande med TCM som du körde i ett halvår innan. 
    Och ett vart grattis till att det lyckades på en gång, trots äldre ålder. Såna solskenshistorier är underbara att läsa om. 
  • Sunseed
    hitcher skrev 2012-03-16 22:07:54 följande:
    Det är ju jättesvårt att veta vilken effekt TCM hade. Jag vet bara att vissa saker med min menscykel förändrades till det bättre och att jag mådde otroligt bra. Jag fick ut tio ägg och ingen gynekolog har sett fler än 4-5 antralfolliklar på varje sida. Vet inte alls hur det kunde gå till OM det nu är så att TCM påverkar äggkvaliteten så borde de som ligger i frysen vara av bra kvalitet också tänker jag. Men jag vet förstås inte. Ska få akupunktur 5-6 gånger innan FET också, för att få upp cirkulationen, och jag har lagt om kosten litegrann. Vi har ingen släkt att tala om och jag vill så oerhört gärna att mitt barn ska få ett syskon (och jag vill såklart väldigt, väldigt gärna få ett barn till) och ett sammanhang att växa upp i. Jag hoppas mycket på embryona i frysen men är beredd på att bli besviken och ledsen.
    Dela gärna med dig av kostomläggningen. Jag är nyfiken och vill lära mig allt jag bara kan. 
  • Sunseed

Jag borde gå på TCM-behandling igen. Det har bara inte blivit av. Sist jag gick (förra sommaren) förlängdes min klockrena cykel på 25 dagar till 28 dagar. Sedan blev det semestrar och sedan blev det bara inte av. Jag ska nog kontakta min akupunktör igen.

• Sunseed
    hitcher skrev 2012-03-16 22:26:10 följande:
    Allt inom TCM är indivduellt men för mig såg det ut såhär:

Massor med tillagade grönsaker
    Protein - kött, fisk, ägg (allt så "rent" som möjligt, så ingen korv etc)
    Fullkornsprodukter - men undvika för mycket bröd och pasta
    Mycket nötter och fröer, speciellt valnötter 
    Inget raffinerat socker, väldigt lite frukt
    Inget vitt mjöl
    Inga mejeriprodukter  (ersatte med t.ex. havremjölk och sojaprodukter, soja skulle jag dock i dagsläget undvika, det finns studier som visar att soja kan ha negativa effekter på fertiliteten)
    Helst långsamt tillagad mat, helst ekologisk mat

Viktigt att hålla en så jämn blodsockerkurva som möjligt, viktigt att inte bli för hungrig mellan huvudmålen. Bra att äta schyssta mellanmål (t.ex. hemgjord nyponsoppa utan socker, grovt bröd med proteinrikt pålägg, etc). Protein till varje måltid, t.ex. ägg till frukost. Mycket av det jag fick lära mig av min akupunktör är i linje med det som står i Hjärnkoll-böckerna av Martin Ingvar och Gunilla Eldh. Syftet med dieten var inte att gå ned i vikt, men jag tappade ungefär 7 kilo under den här perioden. Jag tog också (utöver kinesiska örter) omega 3, zink, D-vitamin, folsyra och Q10.  Akupunktur en gång i veckan i ett halvår innan försöket. Att det blev så lång tid berodde delvis på en konferens som kom i vägen (sen höll jag på att fastna på andra sidan Atlanten på grund av det isländska askmolnet).
    Tack. Det är jätteintressant. Fick du även höra något om att man inte ska äta "kall mat" p g a att kroppstemperaturen är 37 grader och därför smälter mat bäst om den är varm? I Kina dricker man t ex inte kall dryck till maten utan istället te. Detta är något jag har hört mycket om rent generellt vad gäller kost för oss västerlänningar. Att vi borde få i oss mycket mer varm mat och dryck.
  • Sunseed
    Hönan skrev 2012-03-16 22:34:52 följande:
    Hej på er alla,

Har inte varit inne på denna tråd sedan ett tag tillbaka. Kul att se att det händer en hel del!

Har just nu misslyckats med min 5:e ICSI  och 3:e gratis IVFen via landstinget och vi funderar nu starkt på Danmark där man får tillbaka 3 embryon då min äggkvalitet är dålig och känner att om jag lyckas få fler än ett eller 2 embryon att överleva så vill jag ha de tillbaka.

Tänker såklart på Enya som är mitt hopp om livet och lyckades på sitt 10 :e försök.

De i tråden som varit i Danmark vilken klinik gick/går ni på och vad är bra att veta? Bor i Stockholm.

Tack och lycka till i vilken fas ni än befinner er!

Skrattande 
    Vad ledsamt med ett misslyckat ICSI. 
    Enya är det stora hoppet här inne som jag tror att vi alla har som förebild.
    Ett varmt lycka till framöver.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?