• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Skytten skrev 2011-04-07 12:29:28 följande:
    Minns ni mig? Jag var här för någon månad sedan och frågade lite om ivf och oroade mig för att må dåligt av en behandling och ni var så uppmuntrande och härliga så nu har jag funderat klart och ska ta tag i det här och göra en ivf-behandling. Väntar nu på att Octavia-kliniken ska ringa mig så ska vi se vilken klinik vi ska vända oss till.
    Jag bor alltså i Stockholm. Är det någon av er som vill puffa särskilt för någon extra bra klinik och läkare?

Jag är fortfarande rädd för att må dåligt av behandlingen, fysiskt såväl som psykiskt, men jag hoppas att ett samtal på kliniken ska avhjälpa det.
    Hur lång tid brukar man få vänta på att komma igång? Jag inser att jag ligger dumt till i tid med tanke på att det är sommar snart. Men tiden tickar, och att vänta till hösten känns långt. Snart 40....

Vi gjorde utredning på Sophia hemmet och är mycket nöjda. Tyvärr kostar en IVF behandling 34000 kr hos dem, på CvL kostar det 23500 kr, vi valde CvL kliniken i Uppsala. Besökte kliniken i tisdag och startade behandlingen samma dag då jag låg rätt tidsmässigt för långa metoden. Mycket nöjda med besöken också, fast läkaren pratade mycket om att ålder är största boven.

Gjorde efter ett landstingsförsök innan. mycket nöjda med dem också, men väntade flera år i kön och blev för gammal att göra fler behandlingar. Jag instämmer bara med alla andra att du ska inte vänta med IVF då du närmar dig 40. Stor lycka till!
  • turlid70
    mirakel skrev 2011-04-07 16:24:42 följande:
    Jag har varit på vul idag..... en,,,,, EN äggblåsa....o lågt östradiolvärde(tror ja det hette) o tunn slemhinna....
    inget att gå vidare med! De avbröt. :( Varit himla lessen idag!
    Kram till er alla!
    Åh, vad tråkigt, det är klart att du är ledsen. Skickar en bamsekram. Hoppas ni kommer fram till någon lösning snart. Lycka till med hemmaförsöken annars.
  • turlid70
    underverket 06 skrev 2011-04-07 13:20:42 följande:
    Jippi! Har idag varit på vul o jag hade 10 äggblåsor. Vid förra IVF i okt hade jag ju bara 3 äggblåsor vid första vul. Nu fanns det alltså 10 med varierad storlek, den minsta 6 o den störtsa 14. Någon som har koll på hur stora de bör vara för att de ska gå att få ut några ägg ur de? Visst kan de ploppa upp några till som det inte sett idag om man har tur? Väntar nu bara på att CvL ska ringa imorgon em o berätta om det blir något mer vul eller om de redan kan säga när ÄP blir. Är inte 10 blåsor ganska bra när man nästan är 41 år?

Turlid: Låter bra med besöket på CvL. Vad fick du för intryck? Har bara haft den läkare, Thomas, du hade en gång, på förra ÄP. Är det bestämt när du ska börja behandlingen?
    Grattis! Korta metiden verkar funka bättre för dig, 10 blåsor är mycket bra resultat, på ÄP brukar det nästan alltid bli fler ägg. Håller tummarna.

Vi tyckte att Thomas var väldigt kunnig och proffsig, han tog alla mina frågor med stor tålamod, så att det känns bra. Han valde samma metod som på KS, nedreglering med Synarela och stimulering med Menopur med samma dos, vilket är rimligt tycker jag då mina värden ser ganska lika ut so förra året.
  • turlid70
    Inanna Li skrev 2011-04-07 21:58:06 följande:
    Tyvärr började jag blöda ikväll och mår fruktansvärt dåligt. Hoppas att vi får råd att göra en ny IVF i maj så vi hinner en gång till innan kliniken stänger för sommaren. Tack alla vänner som stöttat, hoppats för mig och hejat på Li och Lo men nu är det slut. I alla fall för denna gång. Kanske är det helt enkelt för sent för mig nu. Känner mig som en gammal klimakterietant med obefruktbara ägg. Det kanske inte går efter 42 ... Gråter
    Så oerhört sorgligt Inanna, styrkekrammar till dig. Finns knappast ord som tröstar, men jag tänker på dig och hoppas att kan samla kraft till en omgång.
  • turlid70
    Zinfandel skrev 2011-04-08 15:02:59 följande:
    Tyvärr tycker jag att det är något som svenska läkare skyddar sig med, så slipper de ta något ansvar. Det är inte bara en slump, om man frågar andra medicinskt kunniga som inte har någon vinning i det eller utländska fertilitetsexperter......
    Håller med, många svenska läkare är alltför passiva, sitter och väntar när någon annan kommer fram till något mattigt och publicerar det, då vill alla luta sig på det, men innan så hittar de på andra förklaringar.

Trots det är jag nöjd med vår läkare och vi litar på han, har ju inget val ändå. Önskar bara att alla läkare var mer öppna för icke ordinära handlingar.
  • turlid70
    Sunseed skrev 2011-04-09 08:16:29 följande:
    Och när jag frågade kliniken om D-vitamin kontra IVF så skrattade dom bara åt mig och sa att det inte har någon betydelse. Att det har blivit mode att prata om D-vitamin...
    ja och läkarna tycker illa om när man frågar om annat som man läser på internet, irriterar sig på alla tjatsidor där olika info snurrar, säger att biologin är inte exakt vetenskap, varför då i h-e kör de samma metod för alla barnlösa. Ändrar bara dosen litegrann och väljer lite olika stimuleringspreparat, det är som justeringsrattar på en och samma apparat, men det är ju biologin de pratar om och det går ju inte ihop med det de gör. Ibland justerar de inte ens rattarna trots att tiden sedan sist har gått.

Är ganska less på deras förklaringar om ålder eller tärningskast eller annan tjafs, det är inget fel på dig det är embryot som har fel osv. Vi gör inga fler försök har vi bestämt, det här blir vårt sista, sen ska vi kämpa hemma nåt år till innan vi ger upp.
  • turlid70
    underverket 06 skrev 2011-04-09 09:21:56 följande:
    Hur gör ni andra med ledighet under ÄP o ET? Förra gången vi gjorde IVF var jag föräldraledig o de 2 tidigare gångerna vi gjort har jag sjukskrivit mig dagen för ÄP o sedan börjat jobba igen dagen efter ET, en gång tror jag t.o.m jag var sjukskriven en dag efter ET också. Nu har jag ÄP på tis oförhoppningsvis ET på tors, så jag sjukskriver mig på tis, ons o tors. Fre vet jag inte. Skulle nog vilja vara hemma o vila mig på fre med, inte för att det behövs rent medicinskt, men kan ju ändå vara skönt! Men borde väl jobbba då iallafall. Men jag har lite dåligt samvete redan för att jag ska vara borta 3 dgar, för jag vabbade 4 dgar förra veckan. Kan ju inte hjälpa om sonen blir sjuk, men iallafall! Men i o med att man sjukskriver sig dagen på ÄP ser jag ingen anledning till att jobba dagen mellan ÄP o ET iallafall. Har ju ändå tagit en karensdag. Isåfall ska man ju ta en semesterdag eller något, men det blir ju dyrt att göra så 2 dgar.
    Jag skulle sjukskriva mig tom fredag, sonen var sjuk förra vecka nu är det din tur helt enkelt. Det blir inte så mycket mer eller mindre pengar, men så mycket värt att ta det lugnt tycker jag.
  • turlid70

Chichisita, hoppas att läkaren ringde igår och ni fick ett bra beskede. Håller tummarna för dina ägg och önskar lycka till idag.

• turlid70
    kasa01 skrev 2011-04-09 10:12:02 följande:
    Såg detta o var tvungen att hoppa in... vilken linik går du på? KI Huddinge håller faktiskt på i detta nu med en studie om D-vitamn, jag ingick själv i den hösten 2009. Alltså verkar det vara något man faktiskt tar på allvar. Glömmer alltid att fråga om när de väntas få någon slags statistik på studien, ska försöka komma ihåg vid nästa besök.
    Vi blev tillfrågade om det och tackade jag men vid ÄP har ingen frågat oss igen, när jag frågade själv om det då sa de att det var för sent, så intresserade var de att driva och följa upp denna studie.
  • turlid70
    turlid70 skrev 2011-04-09 11:17:59 följande
    Vi blev tillfrågade om det och tackade jag men vid ÄP har ingen frågat oss igen, när jag frågade själv om det då sa de att det var för sent, så intresserade var de att driva och följa upp denna studie.

Min man käkar D-vitamin av andra orsaker och jag ska ta några tabletter av honom och så har jag börjat med Omega-3 också, avstår dock från Apiforce, vissa påstår att det kan vara farligt vid IVF för att det normaliserar och kanske stimulerar ÄL.

Denna gång har jag faktiskt kunnat se att vi lyckades pricka ÄL och befrukta mig. Såg mycket mycket tunnt sträck på stickan 8 dagar efter ÄL, precis när jag började spraya. Kände en hel del i magen då också, stickningar och dragningar. Nu är allt sånt borta och testade idag helt rent på stickan. Maken har bekräftat att det finns ett super tunnt sträck på stickan och jag är ganska säker nu att det inte är befruktningen som är problemet för oss och det bevisades även vid förra behandlingen då 10 av 12 ägg befruktades och hälften på naturligt väg.

Återkommer om och om till samma fråga, vad är det fel på mig?
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?