• Sunseed

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Soligor. Tack för att du engagerade dig och Lillstoran. Tack för ditt svar.
    Jag är helt på vad ni menar och säger. 
    Men i vårt fall så har vi inte gått igenom ens den första undersökningen. Vi kastades in i IVF:en med en gång. Men jag är jätteglad för att vi nu ska få göra en undersökning som kanske borde ha gjorts för länge sedan... 

• Sunseed
    Soligor skrev 2012-03-28 22:46:18 följande:
    Sunseed, jag hade som du/ni blivit jävligt förbannad!
    Tack. Det går över. {#emotions_dlg.flower}
  • Sunseed
    Lillstoran skrev 2012-03-28 22:52:26 följande:
    Fördelen med hysteroskopin är avsaknaden av biverkningar. Du får resultatet direkt efter o slipper gå i ovisshet. Samt att det enligt läkaren gick att försöka få barn veckan efter. Alltså väldigt kort återtällningstid. Blödde knappt, hade inte ont. Borde gå med IVF direkt nästa cykel, om resultatet inte är avvikande. Dock sa läkaren att de åtgärdar direkt om de hittar något. I mitt fall skar de bort en liten sammanväxning som uppkommit vid en skrapning efter ett missfall. Det som är störande är naturligtvis att du får vänta innan allt är genomfört, det stannar upp tills hysteroskopin är genomförd dessvärre.
    Tack. Det känns faktiskt skönt. För jag väntar gärna några månader om det skulle göra så att eventuella hinder tas bort. Det enda jag vet är att remiss är skickad och att det kommer att göras på en förmiddag med lätt narkos och att man ska vara hemma resten av dagen. Vad som än händer och vad dom än hittar eller inte så känns det jätteskönt att det görs. Då får man åtminstone svar på om det är värt att fortsätta bekosta IVF och insättningar. För om inget är fel så är det värt det. Och om någon är fel så hoppas man att det åtgärdas.

Och du. Ett stort lycka till med sprayen. Visst var det imorgon?
  • Sunseed

Tack för ert stöd. Hjärta

Ja, man blir jäkligt förbannad. Förstå mig rätt. Det kanske ser jättefint ut där inne och att det inte skulle ha haft någon betydelse om vi gör undersökning av livmoder/äggstockar eller inte.

Men det står att man SKA göra det och det är det som är själva grejen för mig/oss. Att man har skitit i en viktig del som i allra högsta grad kan vara avgörande för om det överhuvudtaget kan fungera ens med IVF.

Jag vill varken skinna samhället eller mig själv på pengar, ork och tid. 

Zin: Ja, en anmälan blir det troligtvis när jag får orken till det. Ska bara igenom omorganisationen först. Cool 

• Sunseed

Zin. Två år stod det på socialstyrelsens sida. D v s att det är sällsynt att dom följer upp ärenden som är äldre än två år. 

• Sunseed
    Skytten skrev 2012-03-29 11:35:56 följande:
    Hade du fått spola med kontrastvätska i äggledarna och livmodern iaf? Eller har de inte gjort några sådana undersökningar alls? Har du frågat varför? Jag håller så tummarna för dig att du ska få det som behövs. Du har ju stora chanser att lyckas med tanke på kvaliteten på dina ägg! Men jo, en sak till - har du fått läkarna att medge att det är själva fästandet som är problemet? För när jag för det på tal med min läkare och gyn så säger de alltid att så är det mest troligt inte, utan det är ägget det är fel på. Jag har ju också haft toppresultat - på utsidan, vilket de poängterar - men nu senast sa läkaren (en ny) när mitt ena ägg inte klarade upptiningen att det oftast är tecken på dåliga ägg. 
    Nej. Jag har inte fått spola med kontrastvätska i äggledare och livmoder. Jag fick lämna blod, min sambo fick lämna blod, vi gjorde ett VUL och lämnade spermaprov på sjukhuset som sedan skickade remiss till IVF-kliniken.

Sedan var vi på kliniken och fick recept på sprutor. That's it. Och så dom sedvanliga blodproven och VUL:en där.

Och ja. Samtalet jag hade med kvinnliga Dr S gick ut på ungefär det här: "du har ju toppenägg verkligen och ska inte känna dig stressad för det med åldern, men det verkar ju vara problem med infästningen, så jag  tycker jag att du borde gå vidare med en hysteroskopi och bakterieprover om du vill det". 

• Sunseed

Missade lite:

"för på så sätt kan vi se om det finns något fysiskt hinder för fästandet, och utifrån det kan vi göra upp en ny behandlingsplan"... 

• Sunseed
    Tuvalina skrev 2012-03-29 12:37:59 följande:
    Dr S är så bra. Jag antar Sunseed att du inte haft henne förut, hon har väl inte jobbat där så länge...

Jag ska dit och träffa henne i morgon för UL. Känns bra att få kolla om jag har fått en cysta igen eller om det bara är progynon som gjort att mensen kommit av sig. Sen ska jag träffa en TCM akupunktör nu i e.m.
    Ja, jag gillar henne skarpt. Hon har gjort ett VUL på mig, men det är det enda som jag har träffat henne. 
    Lycka till imorgon!!

Själv har jag knåpat ihop en anmälan till socialstyrelsen som kommer att skickas ifall hysteroskopin visar något som kunde ha upptäckts via en kontrastundersökning tidigare. Jag vill ha ett nytt bekostat IVF-försök av landstinget i så fall.
  • Sunseed
    Skytten skrev 2012-03-29 13:18:29 följande:
    Bra Zin! Jag vet att du vill att det ska komma ut. Men jag tänkte att jag skriver om det så att alla som funderar på anmälningar är medvetna om det. När jag brukade ringa patienter som gjort anmälningar blev det ofta förvånade och ibland upprörda över att bli kontaktade av massmedia. Man hade helt enkelt inte förstått att det blev offentliga uppgifter. Helt rätt tänkt av dig att lyckas och sen knäppa dem på näsan - rejält.
    Bra information! Tack!
    Du bekräftar det jag tyckte mig läsa på Socialstyrelsens hemsida. Nämligen att det blir offentligt. Och det får man väl stå ut med då... Glad
  • Sunseed
    Enya70 skrev 2012-03-29 14:03:08 följande:
    Här har du en till som stödjer dig fullt ut.

Vi gjorde en "utredning" på Linné-kliniken medan vi väntade på tid på Ackis landstingsförsök.
    Det enda den sk "utredningen" innehöll var VUL för att titta på antal antrala folliklar samt en pergo omgång med blodprov på dag 3 och ett senare blodprov för att mäta hormonvärden.
    Ingen har någonsin kollat passagen i mina äggledare. På Ackis blev det IVF direkt pang bom eftersom jag då var 38 och på mitt 39:e. Läkaren sa bara att det blir samma behandling för dig oavsett passage i äggledare eller inte så varför göra undersökningen...grrrr..... Demon. Tur för dem att jag var ny i IVF branschen då. Hade jag fått det svaret idag hade jag vänt upp och ner på hela stället......
    Ja, som ny sitter man ju bara där och nickar och är övertygad om att dom vet vad dom pratar om. 
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?