• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Snösport: jag har ingen egen erfarenhet av Cetroide, men om jag inte missminner mig så är klåda/utslag en vanlig biverkning. Jobbigt med kräkande och magont också, hoppas att Staffan kommer med positivt besked när han ringer. Jo, jag gick i Falun men har nu bytt till Uppsala. Jag bor i Stockholm, och vi har svårt att pendla till Falun under våren. Därav bytet. Jag är ju väldigt nöjd med Falun som gav oss vår son. Staffan och Urban kan ju vara lite kryptiska och fåordiga, men deras göra-barn-kompetens är det i alla fall inget fel på.

Blodprovet var okej igår, så för mig blir det äggplock på fredag. Är lite orolig att mina långsamma blåsor inte ska hänga med till plocket. Men eftersom jag inte har något som hindrar ägglossningen så vågar de inte vänta längre. Hoppas att detta exprimenterande ger resultat! 

• Fjällsippan
    Tack Mamma gås . Jag vill inte oroa dig, men med tanke på din typ av magont efter ÄL-sprutan så låter det nästan som att du vore lite överstimulerad. Eller du kanske brukar må så efter sprutan/plocket?
  • Fjällsippan

Skytten: Ska försöka svara på dina frågor; men först och främst är det som du skriver mycket indiviuellt hur man reagerar på hormonerna. Jag är, liksom du, hyperkänslig mot mediciner och tar sällan Alvedon el dyl. Däremot så funkar det bra för mig med IVF-behandlingarna för det är ju hormoner och inte mediciner som man behandlas med. Klart att man känner av hormonerna men det är ändå överkomligt. Vilken behandling/protokoll som är mest skonsam för kroppen är möjligtvis den korta metoden (jag har själv aldrig provat den). Däremot tror jag att det är ovanligt att man gör det vid första IVF'en, utan då brukar man köra det långa protokollet (med nedreglering, spray i 3 veckor) och därefter uppreglering med sprutor i ca 2 veckor. Vad gäller de psykiska aspekterna så visst kan man få hurmörssvängningar (som förstärkt PMS) och det är även påfrestande att vänta på resultatet efter insättning av embryot. Man har genomgått en lång behandling som kan, i värsta fall, resultera i ingenting. Och om det blir minus på testet måste man dessutom ladda om för en ny behandling. Det är klart att det tynger själen. Vad gäller hormonstimuleringen känner jag främst av det fysiskt; huvudvärk och värmevallningar under sprayperioden, känningar i äggstockarna under sprutperioden, öm i magen efter äggplocket. Men det har, som sagt, inte varit alls speciellt jobbigt. Däremot så reagerar jag på morfinet som ges vid äggplocket, så nu får jag endast en pytteliten dos. Det BÄSTA med IVF är, så klart, att det kan leda till graviditet och BARN. Det är fantastiskt att kunna få den här hjälpen när det inte funkar hemma. Det VÄRSTA med IVF är att det kostar så mycket och att notan springer iväg snabbt när man behöver, liksom jag, göra många försök. Fråga gärna mer om du undrar över något. Vilken klinik har du kontakt med?  

• Fjällsippan
    Skruttefia skrev 2011-02-09 16:34:49 följande:
    Jag kan kanske lugna dig att jag som både tagit pergotime (3 enkelkurer o 2 dubbelkurer) och gjort IVF (långa metoden) mådde jättedåligt av pergotime men mådde oförskämt bra under IVF:en "trots" nedreglering enligt långa metoden. Jag var faktiskt orolig att jag gjorde fel, eftersom jag hört att många mår så dåligt!

Lillasyster är ett IVF-barn (gjorde IVF som 41,5 åring) men mina två IVF:er i höstas (som 43,5 åring) har tyvärr inte lett till graviditet.
    Det här stämmer in på mig också - har ätit Pergotime i samband med inseminationer och mådde sämre av dem än vad jag har gjort under IVF'erna. Märkligt.

Skytten; det ju en bra utgångspunkt inför IVF'erna om alla värden ser bra ut. För det är ju först när de har ett befruktat ägg som de kan bedöma kvaliteten och chanserna för att lyckas med IVF'en. Vi har inte heller några synliga fel, däremot har jag nu åldern och en dalande äggreserv emot mig (fyller 43 i år). Efter flera års kämpande fick jag en son via IVF när jag var 40, och nu gör jag syskonförsök. Jag förstår din oro inför behandlingen, men instämmer med Zinfandel m fl att inte vänta. Du kan ju boka en konsulation på en IVF-klinik för att ventilera din oro inför stimuleringen. Och vi finns här och stöttar - för mig har FL varit ett otroligt stöd genom alla behandlingar!

ninni68: jättegrattis till lyckad IVF och graviditet
  • Fjällsippan
    Snösport skrev 2011-02-09 18:27:27 följande:
    Nu har jag tagit Fostimon och Orgalutran(eller vad den heter) för klockan 20.00 blir det äggmognads sprutan så jag ska på ÄP på fredag....får man allt nu för de vill inte jobba för mycket på lördag? Bara mina blåsor blir lite större på ena sidan så är allt lugnt. 

Vandrarhemmet jag brukar bo på är fullbelagt så det blir boende hos vänner på annan ort sedan hotell i Falun under lördag söndag. Om allt går bra blir det ET på måndag och jag gör det själv så killen som inte har någon semester kvar får hem å jobba söndags em....jag har ju en vecka extra så jag ska ta några dgr efter också fast jag kanske mår mycket bättre denna gången men det känns bra att ta det lugnt och inte jobbstressa.  
    Stort lycka till på fredag! 

Ego: för mig känns det som alla blåsor har smitit sin kos. Jag har iofs haft samma noja de senaste IVF'erna eftersom jag inte har något som hämmar ägglossningssignalen. Men den här gången har jag ÄL-flytningar som inte är av denna världen, samt att spänningen i stockarna har liksom släppt. Ikväll kl 22 är det dags för ÄL-sprutan, och på fredag ska vi till Uppsala för ÄP. Längtar så efter att få höra "första ägget" från labbet vid plocket. Hoppas att de har det upplägget i Uppsala också.
  • Fjällsippan

Tack för tummar och lycka till ! Här sitter jag och är lite vimmelkantig efter plocket. Fick något lugnande innan som är nytt för mig, och effekten sitter fortfarande i. Det blev 8 ägg. Det känns bra. Mannens leverans såg hyfsad ut idag, så de skulle överlägga huruvuda det blir vanlig befruktning eller ICSI. Imorgon vid 11-tiden får jag veta status på befruktningen. Måste lägga mig på soffan igen. Kram.

• Fjällsippan

Tack Sunseed och TurlidHjärta. Jo, det blir ET på söndag, och det känns bra rent statistiskt för mig. De gånger jag har blivit gravid har det varit med 2- och 3-dagarsodlade. Tyvärr har, däremot, aldrig blastocysterna fäst i mig.  

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?