IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
Mamma Gås: aha. då måste jag byta mantra!
Mamma Gås: aha. då måste jag byta mantra!
Boe: Klart att det går!!
MammaGås: Du skriver väldigt klokt tycker jag. Vi funderar mycket kring det här med FVP men det är ju en missfallsrisk. Känns inte som det är värt att ta den i vår situation riktigt. Å andra sidan är det det enda säkra testet som finns ju. Jättesvårt. och sen veta vad man ska göra med resultatet...När jag väntade sonen resonerade vi också så att det spelar ingen roll, vi tar vad vi får. Men nu känner vi annorlunda, vi tror inte vi mäktar med ett handikappat barn. Näja denna diskussionen ska jag inte ta här, den passar bättre i en gravid-tråd. Hoppas ingen tar illa upp.
Snösport: Ok, nya mantrat: jag är gravid och kommer få ett fantastiskt frisk barn!
Mamma Gås: Det är olika från olika landsting om de bekostar det. Jag bor i Västerbotten och här ingick det inte 09 när jag fick barn men nu ingår det. Man kan ju alltid betala privat om man vill.
Mia69: Fast jag undrar om det där stämmer...en gynekolog jag var till sa att jag skulle vara fertil tills 55...Nu tror jag inte riktigt på det, men det kanske stämmer att jag har bättre förutsättningar eftersom jag förmodligen aldrig haft ägglossning pga PCO. Det känns som att det borde finnas mer ägg kvar av bättre kvalité eller åldras hela skörden lika snabbt? Intressant fråga dock som jag funderat mycket på. Vi med PCO har ju generellt lite bättre chanser vid IVF eftersom vi är såpass lättstimulerade, det måste ju bero på att vi har fler ägg kvar???
Dallas: Ett stort grattis!!! Jag har mitt VUL den 17 maj, så jag ligger några veckor efter dig, kul! Jag ska försöka pusta ut lite efter VUL:et, men känner precis som du, det är låååång väg kvar....Men men nu har det faktiskt gått bättre denna gång för jag är bara så sjukt gravid och det bådar ju gott.
Mia69: Vad intressant, jag har också dold PCO, inga PCO-äggstockar och normala värden. Jag är dock överviktig och har ökad behåring så det stämmer ju. Intressant att vi har fler ägganlag. Det känns som om min ägglossning hade fungerat och mina numera obefintliga äggledare så hade jag kunnat haft 10 ungar eller nåt...Det är synd att detta ämne är så lite utforskat, känns verkligen som det behövs mer kunskap. Men du fick ju också ÖS vid IVF och det skvallrar ju om hur lättstimulerad du är. Jag har ju också varit i ÖS-träsket och det är ju ingen hit direkt. Hoppas nu det tar sig för dig!
Inanna: Glömt att gratulera till lyckat läkarbesök, vad kul! Jag förstår dig helt ang Gonalen, så smidigt med den pennan. Bara klicka fram och spruta!
Idag blir det bröllopstittning tillsammans med min goda vän Illamåendet.
Snösport: Härligt med all träning du gör, är ganska avis på dig som kan träna så mycket. Själv kör jag pensionärsvarianten; stavgång! det enda jag orkar just nu....
Inanna: tack för omtanken, men tror tyvärr att det min kompis stannar kvar några månader till. Men jag ska absolut inte klaga, jag ska bara vara lycklig. Hoppas ALLA i tråden får börja må illa snart!!!
Enya: Det där lät avancerat! Hu algoritmer håller jag mig långt ifrån! Men Linköping är en sån trevlig stad, vi planerar faktiskt att bosätta oss där om några år. Jag bor i norr nu men kommer inte att bo kvar häruppe.
Fahlvik: Tack.
Fjällsippan: Jag garvade när jag läste att du drog i dig östrogen...vi är som knarkare vi som håller på detta IVF-träsk!!
Chichisista: Grattis!! I't ain't over until it's over. Lycka till på VUL!!