• kattenizze

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Zinfandel: Läste din sammanställning, den är ju verkligen mycket bra. Alla som håller på med detta borde läsa den och vi borde bli f-n så mycket bättre på att ställa krav på klinikerna! Hur ofta läser man inte här att ja, de tre första försöken var liksom i onödan eftersom man inte kollat detta och detta....Och då vet vi alla hur j-vla jobbigt ETT försök är...Nä, ursäkta min drapa men blir så less ibland på denna monumentala ovilja att se nånting annat än bara vad svenska studier visar....Som om vi i Sverige är alltings mättstock. Nä, det är vi ju inte.

• kattenizze

Enya: Får man fråga vilket ämne du forskar inom? (förstår om du inte vill svara)

• kattenizze

MammaGås: Nämen va i...finner inga ord, det finns inga. Du har drabbats av den värsta mardrömmen som finns. Ta hand om dig och dina närmaste. Jag hoppas innerligt att du får det stöd du behöver.

Enya: Världen är bra liten alltså, min man är också docent i fysik (jag vet att det inte är samma sak som du gör) men ändå samma ämnesområde. Jag som är urusel på matte etc kan för mitt liv inte förstå detta intresse för att räkna med konstiga krumelurer...

Skytten: Jag har fått ett barn via IVF och är gravid med mitt andra genom IVF. Så det kan visst gå!! Och du, man överlever överstimulering, det är inte någon väl som dör av det i Sverige. Men ja, behandlingarna är tuffa för många. Men det är så sjukt värt det när man fått sitt barn.

• kattenizze

Enya: Grattis till sprutstart förresten. Jo men man får inte ge upp, och det är ju olika för alla när enough is enough. Jag tror någon som skrev att det tar sin lilla tid innan man hittar rätt behandling har väldigt rätt. För mig tog det några behandlingar innan jag hittade min magiska behandling i fråga om dos, kort-lång metod etc. Och det mentala tror jag är väldigt viktigt, inte för att jag tror att embryots kvalité förbättras av det egentligen (men det kanske det gör, vad vet jag), utan för att det är så viktigt att få må bra under behandlingarna. därför är sådana här trådar så väldigt bra, man skriver av oss och går vidare.

• kattenizze

Skytten. Ja, det är det. Utan IVF hade vi aldrig fått barn eftersom jag inte har ägglossning och numera inte heller några äggledare. Jag tänker att det coolt att kanske jag är gravid med tvillingar nu och om allt går hela vägen så har jag TRE barn med IVF. Det är ju helt absurt egentligen när jag aldrig kunde få barn. Snopet att ni inte får starta förrän i aug. men tiden går fort. Utom under ruvning....

• kattenizze

Zinfandel: Ser en massa galna medelålder kvinnor som rensar albyl-lagren på apotekten! Det lät så kul det du skrev. Jag tänkte tipsa dig Chichisita, eller rättare sagt, först gratulera! Sen tänkte jag påminna alla i tråden om den ökade risken för blodproppar som vi har, både pga medicinerna och pga ev sängläge. Jag tycker alla borde använda kompression/stödstrumpor genom denna process, de finns ju att köpa på apoteket och har numera snygga färger har jag hört. Under graviditeten är det ju ännu viktigare att använda dem eftersom det är en sådan ökad propprisk under grav. Tycker läkarna borde informera bättre om detta!

• kattenizze

Japp. På min klinik får man trombyl, det äter jag nu faktiskt. Som du skriver, det kan ju inte skada, so why not?

• kattenizze

Jamen det är väl ett himla tjat om ålder! När det faktiskt finns en massa andra faktorer som påverkar OCKSÅ. Ta bara mig själv som exempel, jag fyller 39 år i sommar och inte fanken har jag svårt att bli gravid pga min höga ålder, utan det handlar om andra saker. Som kanske hade förbisetts om jag t ex hade varit 40, då hade de bara gapat om min ålder, så enkelt att skylla på det...
    Inanna: En underbar bild! Garvade högt när jag läste om hur vi ser ut....Mirakel kan faktiskt ske,you know.

• kattenizze

Förresten sa min IVF-läkare till mig inte för länge sen när jag beklagade mig över min ålder, äsch du är bara barnet! Han är bara så trevlig.

• kattenizze

Chichisita: Glöm inte att röra på benen så du inte får några otäckheter. Förstår att du är dödligt less, jag är också mycket sängliggande pga mitt evinnerliga illamående. Läkaren jag var till försökte sjukskriva mig, men va fasicken jag kan ligga gärna sitta och vara grön på jobbet som hemma....

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?