• MissBoring

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Vi4 Tack för värmande kramar och lycka till till dig!!

Inanna Det ska gå fint, håller fortfarande tummarna!!

Oceanney tack! Ang läkarträffen så vill vi veta vad vi kan kolla upp mer inför ett ev nytt försök. Vill gärna han gör en MF utredning eftersom 3-4 st på ett år verkar räknas som många.. Ev ny IVF i feb/mars om läkarn tycker det verkar vettigt. Vi har inte haft någon kontakt med honom sen vul innan äggplock så vi får väl se om han tycker det ser bra ut för ett nytt försök!? Blev så ledsen när jag såg du börjat blöda idag men kanske kanske det kan gå iaf!

Maryhe ojoj vad du går igenom, hoppas hoppas det är ett pyttelitet hål som går lätt att åtgärda!!!      

• MissBoring
    Zin: Härligt att det gick bra! Glad En fråga från mig som inte är så insatt än.. IL vad är det då?

Bengalen: Vad är FSH för värde då??

Lycka till alla som nu ska börja IVF:a efter jul/nyårs uppehållet.
    Själv tar vi det lilla lugna en stund till... återbesöket den 20:e sen får vi se...     
  • MissBoring
    Bengalen skrev 2012-01-04 21:00:59 följande:
    MissBoring: FSH värdet styr rekryteringen av folliklar och bör ligga under 10. Dvs ju högre värde ju mer hormon får kroppen bilda för att producera fram folliklar.
    Det har inget att göra med hur äggreserven ser ut. Ju högre FSH-värde desto svårare blir det att få fram tillräckligt många äggblåsor vid IVF-behandling. Hela IVF-grejen går ju ut på att man ska stimulera fram en mängd folliklar för att kunna vaska fram de bästa äggen.
    Däremot spelar ett högt FSH mindre roll vid hemmaförsök, alltså värden mellan ca 10-20. Meningen är ju att det ändå bara ska bildas en follikel i slutändan.
    För att få reda på äggstocksreserven är det AMH-prov som gäller. Man kan ha ett högt FSH men ändå ett bra AMH-värde då man inte har slösat så mycket på sin reserv genom åren och då är det all idé att först försöka få ner FSH-värdet om man tänker gå vidare med IVF.
    Visserligen anser västerländsk medicin att det inte går att sänka sitt FSH-värde mer än på konstgjord väg, man är aldrig bättre än sitt sämsta värde anser dem, vilket är helt fel.    

Tusen tack, ännu nått att skriva ner och kolla om min läkare kollat Glad Han kommer få ett låååångt besök nästa gång Skrattande
    Vi gjorde ju precis vårt första försök och det kom så snabbt på. Vi hade gått hos annan gyn ett år och det hade inte varit något prat på IVF å så kom vi hit och han sa bara: vi kollar proverna och så ser vi om de ser bra ut så kan ni köra IVF om ni vill... vi blev helt omtumlade å så gick jag och tog prover på VC 3 ggr och vid nästa besök så sa han, ja det ser bra ut, har ni funderat å då sa vi ja vi vill gärna å så började jag typ med synarel veckan efter så allt blev så omtumlande att vi kom oss inte för att kolla vilka prover etc å sen hittade jag er fantastiska kvinnor här och förstod det va bäst att sätta igång att försöka ha lite koll på läkarna så pengarna inte bara kastas i sjön... 
  • MissBoring

Varför får man inte börja med menopur på en tisdag??

• MissBoring

Stort Grattis till både dig Inanna och Evig längtan.

vad härligt det ser bra ut Inanna

själv är jag överöst med arbete å lääser men har svårt att hinna skriva :-/

Söte hoppas du snart slutar blöda å får ha det lugnt och fint!

till er andra kämpa på

• MissBoring

Zin det va verkligen tråkigt att höra!! men som nån annan sa, tur du iaf hittat en bra läkare som tror det ska gå vägen till 2013 :)

• MissBoring

Å jag igen då som inte kan förkortningar :-/ vad är TNF för prov då? Va det sköldkörteln?

• MissBoring
    Victoria71 skrev 2012-01-13 22:07:59 följande:
    Bengalen, kan tyvärr inte svara på en enda av dina frågor, hoppas någon annan kan!

Men kan ni snälla hjälpa mig förstå varför menopursprutorna gör så ont, som jag skrev om igår!? Jag får knappt in all vätskan i magen, det svider och sticker rejält. Det VAR inte så i höstas med Gonal - kan jag göra något fel?

jag tog också menopur (375) å det va ganska mycket att få in. Gjorde jag för fort gjorde det ont och om medlet va för kallt så gjorde det ännu ondare. Vet inte Viktoria om du har blandningen i kylen el utanför men jag tyckte iaf det gick lättare när det va rumstempererat. Sista dagarna skulle jag bara ta 175 tror jag det va å det va över på ett kick å gjorde inget ont alls! Hoppas det blir bättre. Kram
  • MissBoring
    Victoria71 skrev 2012-01-14 10:56:43 följande:
    Roligt med lite mer aktivitet i tråden! Välkommen till oss, fröken juli!

Tack för kommentarer om menopur-ont. Vätskan är rumstempererad, så det är inte det. Och det gör ont redan när jag börjar spruta in, så det är inte bara mängden vätska heller. Får fråga på VUL måndag. ÄP antagl nästa måndag, 23/1.

Fint vinterväder idag! Kram alla

En sak till som gjorde skillnad för mig å det va var jag stack..när jag stack lite längre ut på höger sida gjorde det mindre ont än vänstersida... Du kan väl tala om vad de kommenterar det med! Förhoppningsvis behöver du inte spruta alla dagarna, jag kom undan med 7 tror jag det va lycka till på måndag!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?