Bengalen skrev 2012-01-04 21:00:59 följande:
MissBoring: FSH värdet styr rekryteringen av folliklar och bör ligga under 10. Dvs ju högre värde ju mer hormon får kroppen bilda för att producera fram folliklar.
Det har inget att göra med hur äggreserven ser ut. Ju högre FSH-värde desto svårare blir det att få fram tillräckligt många äggblåsor vid IVF-behandling. Hela IVF-grejen går ju ut på att man ska stimulera fram en mängd folliklar för att kunna vaska fram de bästa äggen.
Däremot spelar ett högt FSH mindre roll vid hemmaförsök, alltså värden mellan ca 10-20. Meningen är ju att det ändå bara ska bildas en follikel i slutändan.
För att få reda på äggstocksreserven är det AMH-prov som gäller. Man kan ha ett högt FSH men ändå ett bra AMH-värde då man inte har slösat så mycket på sin reserv genom åren och då är det all idé att först försöka få ner FSH-värdet om man tänker gå vidare med IVF.
Visserligen anser västerländsk medicin att det inte går att sänka sitt FSH-värde mer än på konstgjord väg, man är aldrig bättre än sitt sämsta värde anser dem, vilket är helt fel.
Tusen tack, ännu nått att skriva ner och kolla om min läkare kollat
Han kommer få ett låååångt besök nästa gång
Vi gjorde ju precis vårt första försök och det kom så snabbt på. Vi hade gått hos annan gyn ett år och det hade inte varit något prat på IVF å så kom vi hit och han sa bara: vi kollar proverna och så ser vi om de ser bra ut så kan ni köra IVF om ni vill... vi blev helt omtumlade å så gick jag och tog prover på VC 3 ggr och vid nästa besök så sa han, ja det ser bra ut, har ni funderat å då sa vi ja vi vill gärna å så började jag typ med synarel veckan efter så allt blev så omtumlande att vi kom oss inte för att kolla vilka prover etc å sen hittade jag er fantastiska kvinnor här och förstod det va bäst att sätta igång att försöka ha lite koll på läkarna så pengarna inte bara kastas i sjön...