• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

turlid70 skrev 2011-06-27 16:44:24 följande:
    Tack Fjällsippan! Trodde väl att det inte var något större fel på min hjärna :)
    Härligt att du är tillbaka i tråden igenSolig.
  • Fjällsippan

Det bidde ingen sänghalmsbebis för oss den här månaden. Men det var härligt de dagarna som jag fick hoppas riktigt ordentligt . Nu fortsätter jag med Ludmilas behandling, och samlar hopp och glädje inför nästa ägglossning.

• Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-06-28 13:53:33 följande:
    Det är myycket billigare även utan det, 43500 SEK för ett 3-pack och resorna kostar inte mig nåt nämnvärt.
    På CFC?
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-06-28 19:14:21 följande:
    Ja.

Välkommen hem Mia!
    Wow, undra hur restriktiva de är med ålder/trepack? Vet du?

Ja, välkommen tillbaka, Mia
  • Fjällsippan
    ollemia skrev 2011-06-28 23:53:07 följande:

Hej alla tappra!

Jag har läst er tråd lite sporadiskt i några veckor nu och jag vill verkligen ge er allihopa en varm lycka-till-kram!

Men jag är lite bekymrad över att det är så himla lätt att hitta tråden och läsa era ibland väldigt personliga inlägg. Jag ingår i en annan tråd med lite äldre som har längtat länge (och till sist faktiskt lyckats få barn!) och när FL gjorde det möjligt flyttade vi tråden till en stängd medlemstråd, så att bara vi själva kan läsa och skriva. Ni kanske har något bra skäl för att fortfarande ha tråden öppen (tex att nya äldre längtande kan hitta er?), men om det skulle vara så att ni inte känner till de slutna trådarna så vill jag tipsa om det. Jag blev också illa berörd av kvällens "debatt" och ni borde få slippa sådana påhopp och omogna inlägg! Om ni däremot redan funderat på och valt bort sluten tråd, glöm i så fall detta inlägg!

Och hur som helst, många kramar till er alla och godnatt!

Grattis till bebisen, ollemia !

Jag har tidigare funderat på huruvida det är bäst om den här tråden är sluten, då medlemmarna här är så personliga. Vi skojar ibland om att vi har så många tjuvläsare; och å ena sidan så har jag tyckt att det är bra för det finns många därute som längtar oändligt mycket efter barn men inte "vågar" vara med i tråden och som mår bra av att ta del av våra tankar och råd.  Å andra sidan blev jag väldigt ledsen över den senaste debatten i tråden, så ledsen att jag inte ens ville vara med att kommentera. 

Men jag tycker det är synd om vi ska behöva göra den här till en medlemstråd; eller vad tycker ni? Då hittar inga nya kämpare oss. Nu har ju Snösport gjort en anmälan, men dyker problemet upp igen så kanske vi får överväga att  göra tråden till vår egen.
  • Fjällsippan

Inanna: idag är mina tankar och tummar dina! Fy katten vad jag ska skicka mod och lycka till dig kl 12!

• Fjällsippan

*flyttar fram listan*

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 3 i höst
    Hönan 38 snart 39 år, Stockholm ICSI 3 i höst
    Fruttan, 37 år, Stockholm, IVF Sophiahemmet. (Syskonförsök 3)
    Mia, 42 år,  IVF2/FET 1 i augusti/september 
    Mammagås, 38 år, 3 IVF:er. Bor i Örebro, gör IVF på CvL, FET 1 i sep
    Snösport, 42 år, sista försöket i höst Falun , bor i Luleå.
    Syskon Nu, 41 år, IVF Kliniken Sthm, 5e och troligen sista Syskonförsöket i Aug. Sparar en eskimå till sen.

***SÄNGHALMSLIGAN***
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, syskonförsök nr 6 på CvL (FET) i aug, ÄL 15/6, BIM 30/6
    Zinfandel, 39 år i Skåne, 3 ET & 2:a FET i aug. ÄL 13/6, BIM 25/6
    Lenafena, 41, Åmål, IVF1 Carlanderska maj 2011. ÄL 12/6, BIM 25-27/6
    Enya70, 40 år Uppsala, BIM 1/7
    pralinen.jessica, 38 är, 2 ET, sätter in 2 eskimåer i aug ÄL 30/6
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, sept 2011

***SPRAYAR***

***SPRUTAR***       
    buzanss 39 år Fertilitetetskliniken IVF 1 sprutstart 26/5                     

***ÄP/ET***

***RUVARE OCH TESTDAG***
    mamman0301, 39 år Cura Malmö ET 6/6 TD 24 juni 
    Thuleslapper, 38 år, IVF 3, USÖ/ Gripen ET 9/6 TD 24/6

***GRAVIDA***
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF27/1
    Snösport, 42år, spontangravid just innan IVF6,Luleå gått i Falun BF27/1
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan.
    Inanna, 42 år,  Göteborg, ICSI 3 (försök 5 totalt), BF 14/2
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt***
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Myrslok69, 41 år, avbrutet ivf vid vul = hemmaförsök!
    Hispan 39 år, hemmaförsök till i höst.
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA, FET ?, p-piller istället för spray.
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2
    Skytten, 39, Stockholm, IVF1 i augusti 
    Rowanda, 40 år (född -70) syskonförsök nr 1 Falun maj 2011. Hemmaförsök sommaren 2011.

• Fjällsippan

Jag saknar ord för hur ledsen jag är för Er skull, Inanna! Det här är så fruktansvärt sorgligt och orättvist! En stor kram till er båda från en väldigt ledsen och nedstämd FjällsippaGråter

• Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-06-29 20:28:49 följande:
    Ställde följande fråga till Dr Svend Lindenberg på CFC i Cph:
    Jag skulle vilja veta hur ni resonerar kring det eventuella sambandet mellan immunologi & fertilitet? Hur mycket påverkar immunologin? Försämras chanser vid 2 eller fler autoimmuna sjukdomar? Vad gör man åt det, sätter man enbart in cortison?
     svend lindenberg: (29-06-2011 19:23:15)
    det er ikke muligt at svare på her men generelt kan immun systemet skade fertiliteten 4 steder.
    1) før ægget dannes færdigt i æggestokkene( endometriose, reumatiske sygdomme)
    2) ved udviklingen i livmoderen ( reumatiske sygdomme, atopisk dermatit)
    3) implantationen ( astmma, lupus etc)
    5) tidlig graviditet ( lupus og vævs antigener)

Behandlingen er derfor mange forskellige.
    Tack för att någon ger klart om än kort besked i saken! Bra för tex er med astma att veta.

...och jag har atopisk dermatit. Undrar hur deras behandling ser ut i samband med det? Mycket intressant att han nämner så specifika samband! Har du bokat in behandling, Zinfandel?
  • Fjällsippan
    Hönan skrev 2011-06-29 22:05:04 följande:
    Har varit i Portugal och applikationen fungerar inte ens nu i Sverige och Inanna NEJ!!!!
    Jag är så ledsen för din skull!!! Som sagt så denna hopp och förtvivlan och förbannade sorg man upplever tar så j....a mycket på krafterna och psyket. (förlåt för mina grodor...)
    Om du läser detta så skulle inga blir gladare än vi att få höra från dig när du känner att du vill och orkar.

Jag har förstått att nån lagt sig i denna tråd på ett väldigt plumpt sätt. Verkar mest vara ute efter egen bekräftelse och bör därför som ni skrev egentligen inte ens besvaras. Helt rätt tjejer!!! Tycker denna tråd är helt underbar och undrar om jag hade hittat den om den varit stängd?

Jag ska börja med en annan spray i slutet på juli som heter Synarela, jag hade på mitt första IVF-försök haft Suprecur är det nån som vet skillnaden mer än att man inte behöver spraya mer än 2 ggr om dagen istället för 3?

Må så gott alla kämpare var ni än är!!!!!
    Solig
    Välkommen hem, Hönan . Jag har haft både Synarela och Suprecur och vet egentligen inte skillnaden, men jag upplever Synarelan snällare mot näsan. Och jag tycker mig få färre biverkningar med Synarelan; i alla fall betydligt mindre huvudvärk. Värmevallningar får jag av båda och båda har funkat lika bra vad gäller nedregleringen.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?