• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

mamman0301 skrev 2011-06-20 09:01:29 följande:

Jaha då tog man gravtest idag för att kliniken ville trots blödningar. Givetvis var det ju det negativt. Åh vad less jag är på mens och negativa gravtest.

Men nu får jag samla ihop mig o se framåt istället.

Stor kram till dig,mamman!. Tänk att det kan vara så svårt att få det där efterlängtade plusset . Det är som du skriver bara att försöka samla nytt hopp igen och prova på nytt. Kram igen.
  • Fjällsippan

Enya: grattis till lyckat besök i Sundsvall . Vi har precis avslutat antibiotikaperioden, och igår tog jag Canestenen (vilket behövdes med tanke på de senaste dagarnas kli). Jag har avstått från alkohol, men jag tror att sambon tog någon öl och märkte inte av antabuseffekten. Jag har fått för mig att det är främst vid starksprit som man känner att det "krockar" med Flagylen. Men jag vet inte.

Spännande att du fick Pergotime , jag funderar på att ringa till henne och be om ett recept jag också. Var det på hennes initiativ som hon skrev ut, eller frågade du? Ska höra lite med hemortsläkaren också imorgon (har telefontid). Vet du hur du reagerar på Pergo och hur många folliklar du får? Hur tänker hon kring att man inte gör ultraljud i samband med behandlingen. Jag fick 3 aktiva folliklar av Pergo, men det var några år sedan så nu för tiden tror jag det är ok att köra på utan kontroll. Fick du, liksom Snösport, sexstopp under behandlingen? Eller blir det Pergo redan den här menscykeln? Oj, vad många frågor jag hasplar ur mig...svara bara om du känner för det!

Det är så otroligt spännande att vi genomgår den här behandlingen, och jag känner att jag hoppas väldigt mycket på den! 

• Fjällsippan
    Veronica1 skrev 2011-06-20 16:21:33 följande:

Boe: Jag brukar inte få mens så länge jag tar progesteronet, kan få den typ en eller max 2 dagar innan TD & det är på fredag. Känner inget speiellt, lite lätt illamående & lite märkliga flytningar men det beror nog på vaggisarna. Ja ja bara vänta & se....

Tummar till dig, Veronica{#emotions_dlg.flower}!!!
  • Fjällsippan
    Snösport skrev 2011-06-20 19:50:09 följande:
    Jo jag lämnade meddelande sist på telesvararen..jag har fått ett kundnr som man ska säga på svararen så hittar de till mej lättare ska göra det imorgon..glömmer varje dag men man kan ju ringa nu t ex

nä nu skriker magen, har inte fått tummarna ur för matlagning än...är ju inte vrålhungrig varje timme nu längre som för 1 1/2 vecka sedan,
    klart det ska bli ngt snart...hoppas jag får ÄL redan denna gången men det får vi se några dgr kvar.
    Det sägs ju att den första ägglossningen efter missfall är "extra bra", så försök att pricka den, vännenHjärta!

Jag har inte fått något kundnummer; men jag tror att jag går under kodningen "hon som har gjort 15 återföringar" eftersom både Ludmila och hennes sköterska nämnde det flera gånger. 
  • Fjällsippan
    Nu Syskon skrev 2011-06-20 21:17:55 följande:
    Dessutom blir jag oerhört inspirerad av alla er som varit i Sundsvall. Så jag bokade tid på gyn för undersökning.
    Jag har varit där idag och han konstaterade Bakteriell Vaginos och Svamp direkt. Dessutom tog han några prover som skulle skickas för odling. Så nu har jag också fått någon sorts antibiotika kur och salva mot svamp. Jag behöver nog lite hjälp med "efterkuren".

Hur ser "friskvårdskuren ut"?

Vår dotter är förtidigt född och de tror att det berodde på bakterier i slidan. De tog test på bakterier rutinmässigt vid förtiga födsel. Det visade sig att jag var bärare av ESBL bakterier (Resistenta bakterier).  Även dottern blev smittad men ingen av oss blev sjuk.
    Detta borde betyda att de vet att bakterier påverkar förlossningstidpunkt och mest troligt även missfall kan man tycka.
    Dessa bakterier hade lägt ut av sig självt hos oss båda 1,5 år senare.
    Wow, vad intressant att du har hittat en annan gyn som går på samma spår som Ludmila. Ludmila frågade om sonens födelsevikt, så det finns helt klart ett samband mellan prematur och bakterier. Sonen var på väg ut redan i v 24, men stannade i magen efter en graviditet i vila fram till v 38 (så det togs nog inga tester på bakterier på mig då, tror jag).

Inboxar efterkuren till dig. 
  • Fjällsippan
    Nu Syskon skrev 2011-06-20 21:38:40 följande:
    Ja, alltså:-S... jag berättade inte direkt för dem på gyn att det var för att öka min fertilitet som jag ville ha bakterierna kollade, utan beställde bara tid för att jag misstänkte bakteriell vaginos. Jag berättade dock för honom när jag väl var där.
    Vad det gäller dottern så föddes hon i slutet på 2008 och jag tror de precis hade gjort en utredning då eller om den kanske till och med forfarande höll på.
    Smart drag att beställa tid för misstänkt bakteriell vaginos . Sonen är född i oktober 2008; och trots prematurrisken under andra halvan av graviditeten så blev det ändå en fullgången graviditet i v 38+2, så jag är nästan säker på att bakterierna inte kollades upp i samband med eller efter förlossningen.
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-06-20 21:11:44 följande:
    Jag frågade kliniken efter senaste minuset om det var läge att sätta in Pergo över sommaren men läkaren tyckte att min kropp behöver vila från hormoner nu för att reagera optimalt inför kommande försök. Kroppen behöver ju återhämtning Flört

Jag tar Prog från ÄL-BIM. Ni behöver ju inte ta lika mycket som under ruvning, tex 1 st/dag och då skjuts förmodligen inte mensen upp. Annars är det ju bara att testa på BIM och är det minus så sluta med dem. 
    Zinfandel skrev 2011-06-20 21:20:58 följande:
    Jag börjar undra om inte alla IVF ger dessa bakterier, de flesta verkar ju få det efter ett par-några ÄP......
    Jo, jag har också tänkt på återhämtningen under sommaren. Och jag har FET inbokad redan i början på augusti , och är orolig att Pergon ställer till min vanliga ÄL. Det är därför som jag vill luska med min vanliga läkare hur han ställer sig till Pergon.

Med tanke på hur ofta fingrar åker in och ut vid progesteronbehandlingen, samt att trosskydd funkar som ett växthus för bakterier (det sistnämnda enligt Ludmila) så kanske det inte är konstigt att vi IVF'are drar på oss bakterier.

Idag är jag på miniruvardag 3 , och har inte tagit progesteron den här cykeln. Det är ju fullt upp med annat klet "därinne" just nu, och kommer vara det några veckor framöver. 
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-06-20 21:55:54 följande:
    Det ter sig mer och mer normalt nu... Läser om alla studier som bevisar sambandet mellan BV & MF Rynkar på näsan Varför i h-e tar inte klinikerna det på större allvar då?!?! Tips! Finns specialtamponger för er nymedicinerade.
    Ludmilas råd är att använda bomullstrosor (stringtrosor är verkligen NO NO) och vanligt bomull som skydd under behandlingen. Men jag frågade inte hur man ska göra under mens..? Någon av er som varit i Sundsvall som vet?

Ja, varför tar inte klinikerna det här på allvar?!?!  
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-06-21 07:57:19 följande:
    Haha Snösport, du e go du Tungan uteKyss Sitter och läser dikter så att du kan lägga ut några här idag! Ja tack, gärna jag också! 
    Instämmer, du är go du, Snösport

Inboxat dig, Zindfandel. 
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?