kattenizze skrev 2011-06-04 06:56:19 följande:
Skytten: Vid ÖS går man upp hastigt i vikt eftersom det samlas vätska i buken. Det är väldigt ovanligt med ÖS, omkring 4 % får det har jag för mig. Sen finns det ju olika grader också. Man blir väldigt svullen om magen och det gör ont. Illamående tror jag också man kan bli, och förstoppad. Nuförtiden är klinikerna uppmärksamma kring detta, de sätter inte in embryon t ex om man riskerar ÖS eftersom då är risken större. Jag har gjort fem fulla IVF:er och varit nära ÖS varje gång, och en gång fick jag vänta flera dagar innan jag fick plocka ägg eftersom jag för stimulerad och då hann alla de bra äggen pipa i väg. Å andra sidan är det bra att vara lättstimulerad vid IVF, jag har PCO, det är därför jag är så lättstimulerad. Och vi har en större chans till graviditet vid IVF än i normalfallet. Men som sagt, ÖS är inget att leka med och man kan få andningssvårigheter och tom dö. Men det vet jag inte om det har hänt nångång, men som sagt det är ett tillstånd man tar på stort allvar inom IVF-världen med all rätt.
Korta metoden anses minska risken för ÖS. De senaste gångerna har jag haft den korta metoden.
Angående ekonomi: om du har möjlighet kan man ju köpa ett tre-pack, men det är ju åldersgränser på det. Vi har tagit av våra besparingar, och det är klart att jag hellre velat lägga de pengarna på nåt annat. Men det är ju så värt det om man lyckas få ett barn. Och nu när jag är gravid med tvillingar, har jag ju fått två till priset av en höhö. Om det går hela vägen förstås!
Tack! Usch, det låter lite obehagligt eller ganska mycket obehagligt med ÖS... Jag ska göra korta metoden så det är väl bra. Men å andra sidan är jag en person som överreagerar på all medicin, alltså inte så att jag blir sjuk men jag behöver alltid mycket mindre dos av alla mediciner, kan till exempel bara ta en halv åksjuketablett annars sover jag i timmar.
Gud vad härligt med tvilling-graviditeten! Grattis!
Zinfandel och Snösport - ja, det blir väl så att man får snåla in på annat. Och det är det ju helt klart värt om man lyckas men det finns ändå en gräns. Men kanske det blir så när man väl börjar att man tänker annorlunda. Just nu är jag rätt inne på max två försök, både av ekonomiska och själsliga skäl. Jag är känslig, både vad gäller mediciner och psykiska påfrestningar (som jag anar att det här kommer att bli) så jag måste inse att jag nog inte klarar för mycket.