• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Zinfandel skrev 2011-06-30 15:18:59 följande:
    Jag har ju bara hört värstinghistorier om spolning, so gimme, tell me.... Ni som gjort det, hur jävligt är det..?!? 
    Jag har spolat en tre-fyra gånger, och på mig känns det absolut ingenting. Nada. Men jag har fri passage, så det kanske känns mer om det är krångel på vägen. Jättebra att du äntligen ska spolas, tycker jag !
  • Fjällsippan
    callimero skrev 2011-06-30 16:28:14 följande:
    Snösport skrev 2011-06-30 16:20:26 följande:
    Håller med!!
    Ja, eller så är jag helknäpp som tror jag har en chans med egna ägg. Oskyldig
    Nej, du tänker helt rätt! Det är ett jättebra beslut att testa med pigga simmare! 
  • Fjällsippan
    callimero skrev 2011-07-01 10:04:55 följande:
    Yes, har mailat henne!
    Ludmila sa att jag inte skulle tveka att lämna meddelande på telefonsvararen om det uppstod frågetecken. Men hon kanske svarar på mejl också. Men så här tänker jag: jag har kört "friskvården" i 5 dagar, och väntar min mens i dagarna. Som jag förstod det så skulle man ta paus med Ovesterinet/Laktalet under mensen. Det innebär att jag har 7-8 dagar kvar av behandlingen på nästa menscykel. Men eftersom Laktalen påverkar simmarna kommer jag inte ta den i närheten av ÄL, för jag har ingen aning om hur länge Laktalen ligger kvar därinne och stör (och kommer inte att lita på någon annans råd vad gälller det här eftersom varje ägglossning är så dyrbar nu ). Så jag kör behandlingen de första mensfria dagarna, men sedan gör jag uppehåll igen. Hur långt har du kommit på behandlingen?

Förstår att det är jättetungt när din sambo inte är med på noterna; samtidigt kan jag förnimma hans sorgeprocess då har får överge sina egna spermier den här gången. Det är säkert en massa "dubbla känslor" som han måste processa. Men som du skriver, nu är det behandlingar á la 5 i 12 som gäller, så det är bara att köra på! Kram! 
  • Fjällsippan
    callimero skrev 2011-07-01 09:48:56 följande:
    Bara det inte påverkar själv slemhinnan nu när den ska byggas upp och bli tjock och inbjudande.
    Just det, jag glömde tänka på slemhinnan...men tror du att östrogenet i Ovesterinen kan ha en negativ effekt på slemhinnan? Så här står det i FASS:

Läkemedelsgrupp Ovesterin innehåller det kvinnliga könshormonet östriol, en s.k. östrogen. Östriol hjälper till att hålla underlivets slemhinnor elastiska och motståndskraftiga mot både mekanisk påverkan och infektion.

Laktalen tror jag inte påverkar själva slemhinnan; däremot de pigga simmarna!
  • Fjällsippan
    Snösport skrev 2011-07-01 10:40:38 följande:
    Fjällsippa, kalimero...inboxa hennes mail till mej...hon säger nu att man absolut inte ska lämna meddelande på telefonsvararen.
    Inboxat dig, Snöis!

kalimero: jag har bara hittat en konstig mejladress; så skicka den du har till Snöis också!
  • Fjällsippan
    Snösport skrev 2011-07-01 11:23:37 följande:
    nja haft svidande förr utan att det är UVI ..haft UVI upp till njurarna utan att fatta det förrän det gjortde så in i ont i njurarna så just nu är jag väl lite överförsiktig   
    Ska inköpa tranbärsjuice!
    Jag blev hjälpt för mina återkommande UVI's av Membrasin (http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Foer-kvinnor/Klimakterie-PMS/Membrasin.htm). Jag fick alltid UVI under sprayandet förr i tiden, förmodligen för att även slemhinnorna i urinröret blev torra. Jag blev dessutom gravid under den behandlingen då jag åt Membrasin (förmodligen slumpen, men ändå). Tyvärr dyrt, och trist att behöva punga ut med massa pengar. Men för mig funkar det i alla fall bra. 
  • Fjällsippan

kalimero:

"Dette er forskel i transitioner det er ligegyldigt hvornår du starter mellem 3 og 5 dagen."

forskel = skillnad
    transitioner=övergång

"Detta är en skillnad i övergångarna men det spelar ingen roll om du startar mellan 3 och 5 dagar." ???

Förstår inte heller riktigt. Kan hon mena övergången mellan mens och icke-mens; det vill säga att det är svårt att bedöma på pricken vilken dag mensen verkligen slutar, och därför så finns det ett spelrum att börja mellan dag 3 och 5 (vilda spekulationer från min sida, jag vet

• Fjällsippan
    callimero skrev 2011-07-01 12:40:53 följande:
    Nej jag fattar inte riktigt heller? När mensen slutar har inte nämts utan bara cd 3 eller 5. Men jag hade så pyttelite blod igår så då kanske jag lika gärna kan starta på söndag, dvs cd 3,5 liksom. Ack den danskan, den danskan... jag har mailbombat dom med frågor så jag vågar inte riktigt vara på igen. De svarar nämligen oftast inte på alla de frågor man har heller.
    Det låter som ett bra beslut att börja på dag 3,5. Om jag tolkar det rätt så kan man börja när man vill mellan dag 3 och 5. Inga skåningar i tråden som förstår sig på danska ?
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-07-01 11:12:16 följande:
    Fjällis, du har alltid sånt skönt tankesätt! Fortsätt så o jag gillar dina beslut kring medicineringen och äl, helt rätt!!
    Jag har en ytterst pragmatisk relation till min ÄL nu för tiden !

För övrigt är jag supersugen på en behandling i Danmark, tankarna snurrar för fullt kring det.
  • Fjällsippan

Brallis: det där med symptom är ju så himla indiviuellt; men mitt illamående kom först mycket senare (typ v 7). Och då spydde jag dygnet runt, så det höll sig absolut inte till morgonen. Och jag ulkade typ hela tiden. Håller tummarna stenhårt inför ditt test!!!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?