• Inanna Li

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Enya70 skrev 2011-04-07 16:52:37 följande:
    Läget idag Inanna???
    Se ovan Skrattande! Tack för att du tänker på mig!
  • Inanna Li

Tyvärr började jag blöda ikväll och mår fruktansvärt dåligt. Hoppas att vi får råd att göra en ny IVF i maj så vi hinner en gång till innan kliniken stänger för sommaren. Tack alla vänner som stöttat, hoppats för mig och hejat på Li och Lo men nu är det slut. I alla fall för denna gång. Kanske är det helt enkelt för sent för mig nu. Känner mig som en gammal klimakterietant med obefruktbara ägg. Det kanske inte går efter 42 ... Gråter

• Inanna Li

Tack alla rara tjejer för tröstande ord!  Ni är verkligen guld värda! Jag ska testa i helgen. Vet att chansen är oerhört liten att jag skulle kunna vara gravid fast jag blöder men jag ska testa innan jag ringer kliniken och fortsätter med proggisarna fram till tisdag morgon. Jag blöder bara bruna spottings nu. Igår kom det mörkare blod på papperet och jag bröt ihop fullständigt. Men det kanske är så att mensen inte kommer igång ordentligt förrän jag slutar med progesteronet den här gången. Nej, jag får väl inte ge upp efter 4 återföringar utan kämpa vidare med åtminstone 2 färskförsök till om jag kan få fram pengarna som krävs.

chichisita - Grattis till jättebra äggskörd! Hoppas de 5 äggen delar sig fint.

Underverket06 - Tycker du ska sätta in två ägg. Tvillingchansen är bara ca 5-7 % extra med två embryon på en kvinna över 40.

• Inanna Li

Tack igen alla! Nu blöder jag tyvärr mer så jag har nog gett upp hoppet helt. Men det som är konstigt mot förra färskförsöket är att jag då verkligen blödde jättemycket från dag 12. Det var mörkrött blod och stora klumpar (ursäkta detaljerna) och höll på i tio dagar! Nu är det mera rostbrunrött och mycket mindre.

• Inanna Li
    Fjällsippan skrev 2011-04-08 12:54:58 följande:
    Men åh nej, Inanna! Vad är det jag läser!? Så, så ledsen för din skull OM det är mensen. Jag följer en "blödande graviditet" i en annan tråd just nu, så jag vägrar att släppa tumtaget för dig ännu! Kram.
    Tack min vän men jag är nog inställd på att det är kört Hjärta! Men innan jag testar kan jag ju inte vara säker till 100 %!
  • Inanna Li
    moa123 skrev 2011-04-08 12:56:26 följande:

Innana68: Beklagar verkligen, jag har läst lite från och till här och hoppades så att det skulle gå vägen denna
    gången för dig. Men det finns ju fortfarande en liten chans!

Tack!  Vi får se när jag testar på lördag. Jag hoppas det går bättre nästa gång. Ska kanske göra minst två försök till innan jag ger upp eller ev. satsar på ÄD.
  • Inanna Li
    sushikatten skrev 2011-04-08 13:35:46 följande:
    Inanna68: Näää det fick inte bli så! jag hade hoppats så mycket för din skull och för oss alla här. Det ger alltid hopp när någon lyckas. Ja testa på lördag och man vet aldrig. Jag har haft ungefär samma en gång, att det var lite brunt och det visade positivt på stickan men tyvärr blev det missfall senare.det är bra om du är inställd på det värsta men ge inte upp. Härlig inställning att ni inte tänker ge upp. Vet att det känns jätte tungt nu. Ger ER massor av styrkekramar
    Tack! Jo, om man testar plus" trots allt" så är det nog så att risken för missfall dessvärre är stor. Har bestämt mig för att göra ett nytt försök i maj om kliniken tycker det är idé att vi fortsätter. Sen får absolut sista försöket bli i augusti. Längre än så kommer inte våra pengar att räcka så det får bli slutpunkten. Så nu hoppas jag på plus innan 43-årsdagen i september. Kram tillbaks!
  • Inanna Li
    underverket 06 skrev 2011-04-08 22:07:57 följande:
    Inanna68; Tänk på att du lycktats bli gravid en gång o då kan du bli det igen. Tror min läkare sade en gång att har man gjort en 4-5 försök utan minsta lilla + då minskar chanserna att lyckas för varje gång, men du har ju plussat o då ska oddsen vara bättre att lyckas. Missfallsrisken är ju stor men man ska tänka på att chansen att lyckas är större än att få missfall. Vet inte vad missfallsrisken ligger vid 40+, men mer än 40% är den väl inte o då är det ändå 60% att inte få missfall.
    Tack min vän för tröstande ord som gör mig tårögt glad. Hoppas det är precis så att chansen är större när man lyckats en gång. Jag har ju plussat en gång av fyra och vill verkligen inte ge upp. Jag har läst och hört om flera som plussat efter 6-7 försök. Och jag hade högt AMH-värde (2,7) för ett år sen i alla fall och det måste ju också betyda något i sammanhanget. Jag har funderat på ÄD i ev. Åbo i Finland  i framtiden om vi inte lyckas efter två färskförsök till men jag hoppas att det inte ska behöva gå så långt. Det svåra är att det kostar så mycket och det känns så oerhört tungt om vi ska behöva ge upp bara för att vi inte har råd även om vi skulle ha en rimlig chans att fortsätta med mina ägg.

Missfallsrisken är minst 40 % men jag har också läst att den är relaterad till AMH-värde och inte bara ålder. Det är bara att hoppas att 60 % är på vår sida om vi skulle plussa igen.
  • Inanna Li
    underverket 06 skrev 2011-04-08 22:07:57 följande:
    Ringde CvL idag, för de hade inte ringt o kl var 14.30 o de stänger 15.00 på fre. På tis blir det ÄP o det känns väl sådär. Fattar inte varför jag inte får spruta längre. Mina äggblåsor var ju ganska små igår även om de var 10 st. Nu ska jag bara spruta idag o imorgon o så på sön ÄG sprutan. Med långa metoden har jag haft 11- 13 sprutdagar, men denna gång med korta metoden är det bara 9 sprutdgar. Någon som vet varför man får spruta så få dagar?  Borde ju inte vara risks för överstimulering? Varför inte ta några dagar till så alla blåsor hinner växa till sig? Är rädd att alla inte hinner blir tillräckligt stora? Men jag antar att läkarna har full koll när de bestämmer o de har väl sina skäl för att göra som de gör.

Hur många blåsor har ni andra haft o hur många ägg har ni fått ut o hur många har blivit befruktade? Funderar på vad som är bra resultat för oss över 40. Förra IVF hade jag bara 7 äggblåsor, 5 uttagna ägg o bara 1 befruktat. Den gången sonen blev till fick de ut 14 ägg o 6 befruktade, 1 till mig som blev sonen o 2 till frysen. (äggblåsor vet jag inte hur många det var). Då var jag ju bara 37 å andra sidan.
    Förstår precis hur du känner. Precis detta hände mig förra gången. Jag hade tio äggblåsor som gick att räkna och bara 7 var över 10 mm på andra VUL. Jag fick spruta 10 dagar i alla fall men jag hade gärna sprutat längre för att de sista skulle hunnit växa till sig. Jag fick ut 7 ägg men bara 6 gick att injicera och 3 blev befruktade.  Jag känner att jag borde haft högre dos än 225 IE och fler sprutdagar för att få ett bättre resultat. Det kan ju hända att min läkare gjorde rätt. Hon menade att det var normalt med 7 ägg för en 35-åring och att en högre dos skulle kunna leda till ÖS men det tror jag inte riktigt på. Första IVF för snart ett år sen fick jag 15 ägg varav 13 befruktades. Det kan ha varit en dålig månad men risken finns ju att min äggreserv minskat drastiskt (till hälften) och kvalitén kan kraftigt ha försämrats då bara 3 av 6 mogna blev befruktade och inget hamnade i frysen.

Jag vill verkligen ha högre dos nästa gång om jag får och ev diskutera byte till Menopur som kanske ger bättre äggkvalité hos äldre.

Lycka till med ÄP på tisdag! Hoppas att dina ägblåsor hinner växa till sig. Det kan hända (även om jag inte var så lyckosam Rynkar på näsan).
  • Inanna Li
    Sunseed skrev 2011-04-09 08:14:08 följande:
    Läser ikapp mig här... En jättestor kram till dig. 
    Tack Hjärta!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?