• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

jag visste inget om AMH tills jag fick höra från experter här och kollade i mina utredningspapper. Jag hade AMH på 1,7 i februari, började ned IVF 3 augusti och svarade mycket bra på behandlingen, fick ut 12 ägg igår på äggplock, fyller 40 om 2 månader.

• turlid70

Nu har jag pratat med kliniken och 10 av mina 12 ägg har blivit befruktade, jag är så lycklig just nu! Tydligen har min mans sperma förbättrats sedan sist (då hade han bara 1 milljon spermier med 2% dugliga och normalt ska det vara 200 milljoner) och de har delat upp befruktningen, hälften befruktats med mikroinjektion och hälften på naturlig väg och båda gick bra. De kunde inte säga något om celldelningen än men verkade positiva att det skulle gå bra. Jag är så lättad!

• turlid70
    Inanna Li skrev 2010-09-09 14:14:49 följande:
    Vilket jättebra resultat! Grattis Turlid!
    Tack så mycket, ett steg bara kvar, sen är det bara att vänta. Jag är så glad!
  • turlid70

Hej pp08! Grattis till lyckad IVF försök och hoppas du testar positivt imorgon med. Berätta gärna hur det går för dig och följ med oss här till framgång och provrörslycka.

• turlid70
    pp08 skrev 2010-09-10 10:17:20 följande:
    Det blev inget plus idag heller, väntar nog på mens i helgen!
    Vad tråkigt, styrkekram till dig. Du har ett försök kvar, vi håller tummarna att det gå bättre nästa gång!
  • turlid70

Hej! Jag är så glad för att jag ruvar nu på två st embryon! Vi var så förvånade att dem frågade oss om vi ville gå med på det, tidigare var det endast snack om  ett för att de hade mycket strikta restiktioner, men omöjligt var det inte tydligen. För oss ökar chansen med 12% iom det och det är klart vi tackade ja! Jag fick ett topp embryot tillbaka och ett något sämre men också bra. Tvillingschans är 17% om båda tar sig och det är helt okej för oss att få två bebisar på en gång. Vi fick ett toppembryo till frysen också, resterande ägg fortsätter dem att odla till på måndag och se vilka överlever och då ska dessa också frysas in. De hade inte möjlighet att visa oss embryon i mikroskåp men vi följde insättningen på en skärm och såg hur två små streck hamnade i livmodern. Sen fick vi också med oss en bild på dessa inne i mig. Jag ska skanna in bilden och lägga den i min bildgalleri.

Vi har varit så väl mottagna och omhändertagna så att jag tror inte att det är på något sätt sämre än på privata kliniker. De var så vänliga, trevliga, snälla, glada och lyhörda till alla våra frågor, jag är fullständigt imponerad på deras jobb och deras sätt att jobba.

Maken är så lycklig, han verkar vara helt övertygad att vi får tvillingar och går omkring och drömmer om hur han ska trösta dem när dem skriker, det är så kul att se honom så här.

• turlid70
    linköping68 skrev 2010-09-10 20:48:01 följande:
    Vad roligt att det gått så bra på era ÄP!!! Grattis.

Vi fick det tråkiga beskedet att Carl von Linné kliniken inte tar emot oss. F.n!
    Nu hoppas vi på att några andra ska säga ja, men har inga svar ännu. Känns lite tungt då jag verkligen trodde att CvL tog emot "alla". Nu känns det som om vi är dömda att misslyckas med syskonförsök
    Varför vill de inte ta emot er där? Vilka andra kliniker har du haft kontakt med? Jag hörde om att Falun är mycket generösa i sina regler, har du pratat med dem?
  • turlid70
    Fahlvik skrev 2010-09-10 21:12:09 följande:
    Grattis Turlid, 10 befruktade! Låter väldigt hoppfullt!

Linköping68: Funderar på om man är generösare i storstäder, kanske ni ska göra ett försök i Göteborg, tex? Här finns två kliniker, Carlanderska och IVF-kliniken som jag går på.

För er läst om mitt illamående sedan en dryg vecka tillbaka: Idag kom mensen och jag har inte känt mig illamående mer efter lunch idag. Känns nästan som det hängde ihop. Vet inte vad det var men det är skönt att må som vanligt igen. Om 17 dagar börjar alltså nässprayiningen! Ser INTE fram emot sprutorna och hoppas fortfarande på att det ska lösa sig innan vi kommer så långt...

På måndag blir det ett nytt samtal till kliniken, förstår inte vad alla recept är till för, tex ett recept på vagito... nå´nting? Det har de inte nämnt, när ska hinna ta det mellan alla sprutor, sprayer, ampuller osv? De hade fått dubbelt så många samtal om jag inte hade lärt av er på Familjeliv Flört
    Jag har också haft illamående ofta från ÄL till mens, vet inte vad det beror på.

Du ska inte ta några andra mediciner än spray om 16 dagar, sen börjar du med sprutor, som du har många av, efter att du har fått din nästa mens, exakta datum får du från din barnmorska. Dessa sprutor brukar vara Menopur, som jag hade, sen finns det också Gonal-f och några fler sorter. Du har också fått recept på en spruta till, bara en alltså, detta är en ägglossningsspruta. När du är färdig behandlad ska du ta denna spruta 36 timmar innan äggplockning. Efter återförandet av ett/två embryon ska du börja med vaggisa, som Inanna har redan berättat om.

Jag var precis likadan i början och hade massor med frågor, men det är bara fråga på, jag svarar så gott jag kan. Sen har vi flera experter här :)) som har hjälpt mig.

Ska du spraya med Synarela? Tänk på att den räcker endast i 15 dagar, ska du behandlas längre än så måste du ha 2 flaskor. Lycka till med behandlingen!
  • turlid70

Jag fick missfall i december och så mådde jag illa nästan varje gång mellan äl och mens efter det, kroppen är så konstig, den trodde nog att jag var gravid varje gång.

Det är Puregon 375 som du ska spruta med, det betyder att du ska blanda ihop 5 kapslar, det går inte blanda ihop till 350, för att varje kapsel innehåller 75. Jag hade menopur 300, 4 kapslar och det blev 12 ägg.

Synarela 60 doser, samma som jag hade räcker som sagt i 15 dagar, ska du behandlas längre än så måste du se till att ta ut en flaska till i god tid. Jag behandlades med synarela i 23 dagar och fick fullständig panik när den tog slut på dag 19 och jag hade ingen ny hemma, för att jag fattade inte att den ena skulle räcka till endast 15 dagar. Det är bäst att kolla upp, dessutom fortsätter man med Synarela under sprutperiod med halva dosen dock.

• turlid70

Ni som har genomgått hela vegen en IVF-behandling, hade ni några biverkningar av vagitorerna? Vilka i så fall?

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?