• Fahlvik

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Skruttefia: Underbara nyheter, grattis! (och tack!) Då är du tre veckor före migFlört Längtar efter mitt UL...

Inanna: Skönt att höra av dig igen, tack för uppdateringen. Fint av maken att förbättra oddsen, inte alla karlar som förstår vitsen. Själv gör du ju allt man kan göra hör jag ;o) Rekommenderar även akupunktur om du inte redan testat?

• Fahlvik

Turlid: Oj, oj, oj, låter HEMSKT! Du får inte gå med på mer än du klarar av! Du måste bli mer egoistisk annars går du under. Vet flera som inte klarar av det vardagliga ens efter en ordentlig "smäll-i-väggen". En kunde inte koka kaffe ens, på tre månader, maken fick hälla i termos innan han gick till jobbet...
    Du verkar dessutom inte uppskattad för ditt arbete på din arbetsplats, det tyder på nå´t allvarligt fel hos dina chefer!
    Vet att det inte är bästa tiden att byta jobb men alternativet är kanske att säga stop!
    När jag fick mer och mer arbetsuppgifter "det är ju bara så och så litet uppdrag" så började jag faktiskt tacka nej (det satt långt inne och det krävdes att jag blev mamma först, tydligen) med motiveringen att det inte är ansvarsfullt av mig att åta mig mer än jag hinner med. I mitt fall skulle kunder bli lidande och det är ju svårt att argumentera mot. När de bagatelliserar nya uppgifter så tycker jag chefen kan göra dem själv om de nu är så enkla och "inte tar någon tid alls".
    Jag blir upprörd över din situation, att det finns folk som utnyttjar varje tillfälle att suga ut allt ur en arbetstagare, usch!
    Kaxa till dig om du kan ;o)

• Fahlvik

Turlid: Det är bara bra att du får ur dig lite av skiten, ös på bara! Förstår att vissa dagar är sämre än andra, hade jag som du skulle alla dagar vara i svackan, otroligt att du orkar vara så positiv andra dagar.
    Hoppas du har många som ger dig stöd!
    Kram!

• Fahlvik

Hej!
    Kul med så mycket att läsa, ni har varit produktiva ;o)
    Först idag har jag varit så illamående som man kan vara som gravid. Och därmed tänker jag tillbaka på tiden dagarna efter ET, när man tyckte det var ett illavarslande tecken att jag inte mådde riktigt illa. De KAN alltså komma först i vecka 5. Är inte på vippen att få upp nå´n mat eller så men om halsduken trycker det minsta på halsen så kommer det en våg. Ändå är jag hungrig och medan jag äter mår jag bra...
    Idag är det bara 10 dagar kvar tlll ultraljud, har nyligen läst i en tråd om en som inte hade nå´t i livmodern trots positivt gravtest...
    Trevlig fredagkväll på er!

• Fahlvik

Apropå jobb så jobbar jag med tjänstepensioner, ni har väl sett till att ha det via jobbet?!!

• Fahlvik

Flyttar ner mig försiktigt och hoppas få stanna där Flört

**VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Turlid, 40 år, IVF1/FET1 v48 Huddinge, bor i Norrtälje (nära Stockholm och Uppsala)
    Inanna,  42 år, bor i Göteborg, inväntar MA och nytt försök (antingen FET eller IVF/ICSI 2)
    Sushikatten: 42 år , bor i GBG, inväntar ett nytt ET i januari.
    Fjällsippan, 42 år, syskonförsök nr 4 på CvL, jan/feb, bor i Stockholm
    dallas, 37 år, syskonförsök nr 1,nybesök 17/12 på CA,  bor strax söder om Göteborg

***SPRAYAR***

***SPRUTAR***
    ChippiChoppi, syskonförsök IVF nr2, S:t Göran, bor i Täby (nära Stockholm)

***ÄP***
    pp08, IVF4 (syskon IVF1), ÄP 8/11

***ET***

***FET***

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Underverket, IVF nr3, ET 2/10, TD 18/10???, bor i Hässelby
    Eviglängtan IVF, ET 25/10, TD 10/11, 39 år, bor i Skåne
    pp08, 40, syskonförsök, ÄP 8/11, TD 26/11, Stockholm
    Zinfandel, 39 år, FET1, TD 5/12, bor i Skåne

***GRAVIDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, bor i Frankrike, 41, BF 14 februari
    Fahlvik, syskonförsök IVF nr1, ÄP 25/10, BF?, bor i Göteborg

***Övrigt**
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet

• Fahlvik

Grattis ChippiChoppi!

Här räknas det ner för måndagen då jag ska tillbaka till kliniken för att se om Moshi och Koshi finns kvar och växer som de ska. Mår illa hela dagarna sedan en vecka tillbaka, är trött och dricker litervis men är ändå törstig. Igår somnade jag vid 20 men idag har jag gäspat hela dagen ändå. Småäter mandlar och skorpor för då försvinner illamåendet några minuter. (Kan inte tro att kollegorna inte börjar märka nå´t ;o)

Magen växte plötsligt förra veckan så det blev tydligt att det finns nå´t mer än mat därinne men nu har det inte hänt något mer denna veckan. Undrar lite vart allt vatten tar vägen som jag hinkar i mig?

Läser tråden dagligen så jag har koll på er ;o) Kram!

• Fahlvik
    underverket 06 skrev 2010-11-25 20:51:49 följande:

Fahlvik: Förstår att du räknar ner till vulet på mån. Hoppas allt ser bra ut därinne. Tror jag frågat dig tidigare, men frågar igen. Hur gammal är du? Har du fyllt 40 i år? Vilket syskonförsök var detta du lyckades på?

Chippichoppi: Grattis till ET. Hoppas nu du får ett + denna gången? Håller tummarna!

För oss blir det nästa IVF försök antingen spraystart i slutet av dec eller slutet av jan. Har i o för sig sagt till kliniken att vi kör i dec, men nu blir jag osäker om jag vill börja spraya mitt under julsemestern.

Idag fyller sonen 2 år. så vi har firat lite. Tyvärr skulle sambon på kurs just idag tills imorgon, så jag o sonen åkte till mina föräldrar o där sover vi över också. Ville inte sitta ensam på sonens födelsedag. Vi firar med släkt o vänner på sön. Sonen ska sova över hos mormor o morfar imorgon också, för då tänkte jag o sambon ha en kvälel o natt för oss själva. Ska bli skönt. Det är första gången han sover över hos mormor o morfar. Han har sovit en gång hos farmor dock. Undrar om man blir extra nojig när man fått kämpa för att få sitt barn. Jag vågade inte lämna bort sonen förrän han var 7-8 månader. En gång var min mamma barnvakt när han var 5 mån dock. Lämnat honom över natten gjorde vi inte förrän han var 1 år o 10 månader. Jag har inte velat tidigare. Detta var en lite utvikning från temat i tråden.

Jag fyllde 40 i våras och det här är mitt första IVF. Vår 4-åriga dotter kom till på första försöket, första cykeln efter att vi slutade med preventivmedel men efter det hände något.
    2008 gick jag upp 4-5 kg i vikt på ett halvår (förutom andra inte lika uppenbara symptom) men först i våras konstaterades fel på sköldkörteln. Jag äter Levaxin nu men fick normala värden först i augusti. Sköldkörteln spelar roll för bl.a hormonproduktion och hormoner påverkar i stort sett hela kroppen.
    Att jag inte blev gravid, har jag funderat på själv, kan bero på flera saker:
    1. För korta cykler (fel på hormonbalansen?)
    2. Stopp i äggledarna (ej utrett)
    3. För högt TSH-värde (pga fel på sköldkörteln)
    4. Åldern

Att IVF funkar tyder på att det kan vara nå´t av ovanstående...
    Jag har spekulerat en hel del eftersom vi inte har gjort någon grundlig utredning men tack och lov fungerar min man perfekt! Ville inte heller ödsla tid på utredning (som man betalar själv i min ålder) eftersom det förmodligen ändå inte skulle spela roll för graviditet vid IVF, i alla fall när jag fått ner TSH-värdet.

Apropå att lämna bort sitt barn över natten så är jag precis lika nojig, vill inte lämna henne längre än absolut nödvändigt. Har inte så många barnvakter att välja på heller men antar att vi är lite kräsna och vill inte lämna henne till "vem som helst".

Äntligen helg, trodde knappt jag skulle orka hela arbetsveckan! Funderar på att ta ledigt nå´n dag bara för att få ligga och vila. Men det är angenäma problem ;o)
  • Fahlvik

Rapport:Gravid

Var på ultraljud idag och en av de två insatta var kvar! (Nu behöver vi inte fundera mer på att köpa en större bil, Fiestan funkar med en till ;o)
    Han/hon var 9 mm "stor" och det var tydligen normalt när man precis påbörjat vecka 7. Fick med oss en bild på raringen och fick se hjärtat slå. Är så lycklig så det kommer en tår bara av att skriva detta. Hoppas ni alla får känna er lika lyckliga inom en snar framtid. (Lipar för vad som helst just nu men ändå)

Läkaren på kliniken är verkligen rar och sa att -Nu när ni fått ett kort av mig så vill jag också få ett foto så småningom. Det verkar inte vara löpande bandet-principen och det känns roligt när man hör hur det funkar på allmänmottagningen...

Han/hon är beräknad till den 18 juli så det ska bli extra roligt med nästa års semester.
    Lyckliga kramar till er!

• Fahlvik

Turlid: Lycka till även med nytt jobb!
    Inanna: Håller tummarna!

Angående genetiska tester (PGD?) så läste jag i lokalblaskan nyligen att vissa landsting tillåter det, så det beror tydligen var man bor...som så mycket annat...suck.

*VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Inanna,  42 år, bor i Göteborg, inväntar nytt försök (antingen FET eller IVF/ICSI 2)
    Sushikatten: 42 år , bor i GBG, inväntar ett nytt ET i januari.
    Fjällsippan, 42 år, syskonförsök nr 4 på CvL, jan/feb, bor i Stockholm
    dallas37 årsyskonförsök nr 1,nybesök 17/12 på CA,  bor strax söder om Göteborg
    Underverket06, 40 år, IVF2, syskonförsök på CvL i jan/feb, bor I Hässelby/Stockhom.
    Snösport, 42år,IVF5, bor Luleå går i Falun i mars, (korta metoden om det går annars bara hemmaförsök)

***SPRAYAR***
    Ladycocos, 39 år, Linköping, IVF Sophiahemmet. ÄP i jan...

***SPRUTAR***

***ÄP***

***ET***

***FET***
    Turlid, 40 år, IVF1/FET1 v47-48 Huddinge, bor i Norrtälje (nära Stockholm och Uppsala)
    Riita, 40 år, IVF1/FET1 v. 50, Uppsala

***RUVARE OCH TESTDAG***
    pp08, 40, syskonförsök, ÄP 8/11, TD 26/11, Stockholm
    ChippiChoppi, syskonförsök IVF nr2, S:t Göran,  ET 25/11, TD 13/12, bor i Täby (nära Stockholm)
    Eviglängtan, syskonförsök. FET (stimmulerad) 26/11, TD 13/12.

***GRAVIDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, bor i Frankrike, 41, BF 14 februari
    Fahlvik, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    Betty Boop, 37 år, PGD  nr 2 på Huddinge sjukhus. BF 26/6-11

***Övrigt**
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?