• Zinfandel

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Kalimero; nu ska jag svara dig lite mer utförligt som jag lovade tidigare idag.

Det är mycket som ska vara på plats i denna märkliga verkstad. Jag tror det är helt viktigt, tom avgörande, att ha allt annat på plats när man ger sig in i denna cirkus men det vet du ju. De flesta blir nog överväldigade och överrumplade över den process det innebär, dels är det oerhört känslomässigt, dels är det otroligt utlämnande och inte en trevlig historia att genomgå. Det är tufft med alla hormoner, att fläka ut sig på ÄP och den fasansfulla väntan med alla känslor i omlopp. Sen ska man hantera misslyckandet. Och tiden går. Och det tär. Det påverkar på alla plan, både mentalt & fysiskt. Tankarna är nån helt annan stans hela tiden. Ni har varit med så länge och behövt hantera så mycket längs vägen, det måste vara oerhört påfrestande.

Och så våra älskade män. När jag började här på FL verkade allas män så otroligt engagerade och delaktiga, de verkade veta minsta detalj och var mer insatta i fertilitet än läkarna. Nu ett tag senare vet jag att så är inte fallet. Väldigt många, har jag fått reda på genom mail, är inte alls med på noterna. Eller ja, de vill såklart, men de visar inte den sympati & det engagemang som vi önskar. Men hur känner männen det då? Det är såklart olika men oftast fruktansvärt jobbigt att stå vid sidan av och att allt läggs på kvinnan. De kan inte påverka särskilt mycket och det är vi som får gå och ha ont och ta sprutor och må dåligt. Sen är det såklart manligheten & prestationsångesten, precis som jag tror att många av oss kvinnor känner att vi inte blir gravida, det som kanske är hela vitsen med kvinnligheten. Jag har förstått att många män som gör IVF, oavsett anledning, känner sig omanliga inför pappor. En del inför mammor. Det är djupt rotat att föröka sig och bära hem föda till familjen, det plockar man inte bort hur moderna vi än är.

En del män, som min, sitter hur lugnt som helst i båten. Han verkar tro att vi är 25 och har all tid i världen. Och har vi inte det så är det inte hela världen. Det är också frustrerande. Jag får portionera ut mina nya rön, ideér & förslag, annars framstår det som nipprigt & halvt hysteriskt. Det är väldigt jobbigt men så får det hanteras. Jag vet nu att jag är långt ifrån ensam om detta.

Nu står ni dessutom inför nästa fas att använda en annan mans spermier, om jag får uttrycka det så. Vid valet att ta donerade ägg så är det inte kvinnans genetiska barn men vi bär ändå barnet och får därmed en annan samhörighet. Vid SD står mannen helt utanför, det är inte ens hans spermier, så resonerar han. Jag förstår att det ställer till det för många män. Jag hade i början väldigt svårt att tänka mig ÄD, då får ju min man faktiskt barn med en annan kvinna. Men riktigt så är det ju inte, när man låtit det vila ett tag, inser man det. Det är ju likadant med adoptivbarn. Det är en del känslomässiga hinder att ta sig förbi som är väldigt jobbiga. Min man kan absolut inte tänka sig vare sig ÄD eller SD - jag hade nog kunnat tänka mig det men jag tänker inte tanken - ännu. Man måste utgå ifrån hur det känns långt därinne.

Hur hanterar man då detta? Det finns nog bara en väg - genom kommunikation. Men när det är svårt att sätta ord på och det är vansinnigt jobbigt att prata om, jag då får man nog bara låta tiden gå eller ta hjälp utifrån. Efter allt ni har gått igenom är ni extra sårbara och jag hoppas så för mitt liv att ni klarar detta, med eller utan barn. Män har ofta inte lika många att prata med, om ens någon alls, som vi har och det gör det desto jobbigare. Det är inte ett ämne man börjar prata med vem som helst om. Utöver detta så har ni kanske annat som tynger, då är det en hemskt jobbig situation. Har ni möjlighet att "bara vara" något i sommar? Jag tror det är otroligt viktigt att åter finna det som en gång förde er tillsammans. Det som är ni. Det som gör att ni älskar varandra. Kärleken i detta är den viktigaste faktorn. Detta är svåra saker att hantera som det inte finns nån mall för och alla känner och hanterar det olika. Vi i denna tråd står faktiskt inför sanningen att det kanske aldrig blir barn. Det är en enorm sorg, ilska, frustration och uppgivenhet som man dras med på olika vis. Men glöm aldrig att livet ändå fortsätter vid sidan av, ett vackert liv med många underbara ingredienser! Glad 

Ja, det blev ju lite långt! Om du orkat läsa ända hit så hoppas jag så innerligt allt gott för dig Kalimero och alla andra kämpande i denna tråd. Egentligen vill jag nog mest säga att ni är alla fantastiska, tappra och underbara Hjärta Nu ska jag gå och ta mig ett glas fredag Skål kramar

• Zinfandel

Tack Thule! Tänk vad olika det kan vara! Det är bara bra, jag vill alltid ha sanningen. Dessutom har jag kommit på mer än en gång i livet att om jag är inställd på värsting-värsting (överlevnadsteknink ;) så blir det oftast mildare och då var det ju inte så farligt Flört Njut av Skål

• Zinfandel
    Slemmis: ge inte upp, det är tidigt än!!

Kalimero: jag håller helt med, man gör vad man kan så länge man har möjlighet så man inte behöver ångra sig sen. Du är så stark, du fixar detta!!

Saknar Innana här Kyss

Thule: ja du , sånt där råkar man utför emellanåt. Man tänker några snabba fula tankar men sen kommer verkligheten ifatt en, de har det nog inte så lätt på andra plan......

Snösport: ser fram emot att höra allt om l´Arginin! Kommer mannen din att ta dem också?

Linköping: hoppas sååå du får göra ett försök till!!

Ego: nu har jag på kort tid hört 3 st som fått sena MF eller tom förmodad infertilitet pga de otroligt vanliga Grupp B Steptokocker, jag antar att det är de "analbakterier" utöver VB som Ludmila spanar efter. Men när man läser detta förvånas man ju över att inte alla kliniker tar dessa enkla prover inledningsvis, särskilt ni som emellanåt får UVI. Här ska det kollas GBS!! Den typiskt svenska slutklämmen: antibiotika ges inte i förebyggande syfte och det finns risker med att ge antibiotika blabla.....

www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Grupp-B-streptokocker/
    www.socialstyrelsen.se/fragorochsvar/gruppb-streptokocker
  • Zinfandel

Nä, oroa er inte för mycket men jag tycker det är bra att vara medveten om den del risker som man inte får info om. Särskilt när det visar sig att det är så vanligt men ändå inte rutin hos gyn/BM/kliniker/MVC. Jag hade ingen aning om att det varken var så vanligt eller så riskabelt, faktiskt. Att få barn framstår mer och mer som ett större mirakel än vi sagt tidigare, oavsett hur lätt eller svårt man har för att bli gravid...... Flört 

• Zinfandel

Nämen det finns verkligen inget skadligt med kolsyrat vatten!! Kanske är det mindre bra om man vill gå ner i vikt, enligt en del, det är naturligtvis alltid bättre med vanliga kranvatten så det beror ju på alternativet. Har man druckit mycket läsk så är ju kolsyrat vatten bättre under en övergångsperiod. Och 1-2 glas kolsyrat vatten till middagen som vi dricker medför inget åt nåt håll, då går det under "roligare än vatten men fortfarande inte osunt" men ännu hellre skumpa jiiiiiiii Tungan uteSkrattande

• Zinfandel
    turlid70 skrev 2011-07-04 15:02:25 följande:
    Tror inte det heller, man rekomenderar ju dricka kolsyrat vaten när man är magsjuk t.ex. 
    Precis, smart tanke där Flört

Anna-Linn: Här har du en till Öresundare... Hoppas dock på att slippa besöka dem igen, här ska det avlas barn i sommar Tungan ute{#emotions_dlg.djavulsk}Baby hahahooooooo Skrattande 
  • Zinfandel

Hihi, nu har vi ätit spenat & rödbetor, mannen är mer inblandad än vad han vet SkrattandeSkrattande

Slemmis: håll dig hos oss Flört 

AnnaLinn: jag har tyvärr inte så mycket till övers för våra svenska kliniker men visst är de snälla..... 

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?