• Inanna Li

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

turlid70 skrev 2010-09-25 11:17:06 följande:
    Vad roligt! Kan du ta en vaggi natten innan FET för säkerhetsskull?
    Kanske jag kan göra. Ingen dum idé!
  • Inanna Li
    dallas skrev 2010-09-26 07:50:33 följande:
    Turild; trist med minuset

Chippichoppi: Tack, ja, då är det nog dax för ett nytt HIV test, fast det kanske man kan göra hos gyn innan så är det klart. AMH test gör jag gärna, så man kan få en hint.

Har ni köpt 3-pack eller är det bäst att köpa 1 och 1? frysisar kostar väl inte lika mkt om man skulle få några sådana på exempelvis första försöket? Har gjort 2 IVF totalt innan och fått i frysen bägge gångerna så det känns som man skulle ha en chans igen-fast det är ju klart nu är man ju äldre...
    Jag är för gammal för 3-pack annars hade jag definitivt slagit till på det. På IVF-kliniken ingår en frysåterföring i 3-packet som kostar 49 000.
  • Inanna Li

Jag slår nog alla rekord i att vänta med att försöka bli med barn. Vi blev ihop redan 1992 och det tog 17 år innan vi började försöka strax efter att jag fått fyllt 41 förra året.  I dagarna har det gått ett år sen dess! Min övre gräns var tidigare i livet 38 och den hade jag ju nu passerat Obestämd! Mina skäl var många bl a, studier som tog tid, anställning som ej var fast, fruktansvärd förlossningsskräck och dålig ekonomi. Åren rullade bara på och flera mediepersonligheter (Madonna och andra) fick ju barn i hög ålder "utan problem". Så jag skulle nog bli med barn "lätt som en plätt" trodde jag i min naiva enfald (en lång akademisk utbildning till trots) och hade noll koll på åldersgränser för IVF-behandlingar. Och eftersom jag ser så ung ut måste det ju funka Flört ? Nja, det fanns ju andra faktorer jag ej räknat med som polyper i livmodern och en sambo med nedsatt spermaprov (fast han "bara" är 38) och det faktumet att äggkvalitén blir sämre med åren bara av den anledningen att äggen funnits i kroppen över 40 år samt att man ägglossar de allra bästa äggen först så 30 år av ägg är ju redan förbrukade. Jag ångrar mig djupt att jag väntade så länge så nu får jag leva i oron att det kanske aldrig blir nåt men än har jag inte gett upp. Så länge jag får bra resultat och pengarna räcker så fortsätter jag. Men jag skulle aldrig råda någon att vänta med barnförsök tills 40-årsdagen kommer med den kunskap jag har nu!

• Inanna Li
    sushikatten skrev 2010-09-27 21:11:34 följande:

Inanna68: Åhhh vad jag känner igen mig i din berättelse! Ja det var så precis för oss med tanken att skaffa barn och alla andra kompisar hade skaffat barn väldigt tidigt och jag var inte alls mogen att starta då. Nu har åren bara sprungit iväg. Vi försöker också men ibland kommer tanken att man kanske aldrig kommer att bli mor och det känns oehört tungt.  Hoppet är det sista som överger en! Vi börjar här nu snart med ivf igen och hoppas på det. Nu har jag fått alla mediciner  Predinosolon, trombyl, levaxin och destonex för prolaktin värdet. Nu eller aldrig! Nåt måste ju hjälpa! Låter desperat jag vet men vad gör man inte snart.  Måste tro att det ska funka denna gången!

underverket: Ja lycka till och hoppas det växer till sig!

turlid: underbart att ha så många i frysen. Är det blastisar?

Bra att jag inte är ensam om att vara "lite tokig" Flört! Nu ruvar jag på min första blastis. Oerhört nervöst!

Hoppas allt jag kan att det kommer gå bra för dig framöver. Det är klart att vi inte ska ge upp än!
  • Inanna Li

Hej alla!

Idag kl 13:45 gjorde jag min första FET. Blastocysten som tinades upp var lika fin som när den blev nedfrystGlad!
    Jag fick lite ont i magen efter införandet men jag gissar att det berodde på att läkaren "bökade runt" uppe i min livmoder. Jag ska ta vagitorier 2 gånger om dagen på egen begäran för att förhoppningsvis förlänga lutealfasen.

Jag undviker kaffe sen idag. Jag är inte heller sugen då jag är förkyld; väldigt snuvig och lite ont i halsen. Sex försöker jag också undvika den närmsta tiden Flört!

Jag frågade aldrig om mina chanser i procent idag. Jag fick ca 25 %  (20 med ett och 5 % extra med två, allt baserat på min ålder 41 och förmodad äggkvalité )när jag fick två 3-dagarsembryon insatta. Nu har jag ju en femdagars så det borde ju bli lite bättre chans. Ca 38 % för en tinad blastis för kvinnor under 39 enligt statistik från Falun. Hoppas att detta även gäller en "gamling"!

• Inanna Li
    Skruttefia skrev 2010-09-29 11:51:55 följande:
    Tack, men det blir bara mer o mer
    Håller tummarna ChippiChoppi!
  • Inanna Li
    turlid70 skrev 2010-09-29 18:48:06 följande:
    Inanna grattis till lycksd insättnin! Vad glad jag blir att det gick så bra med upptiningen för dig, det ger oss andra större hopp också. Nu är det bara att stå emot och inte testa för tidigt, den där eviga väntan. Nu håller vi tummarna för en juni tillökning! När har du testdag?
    Tack Turlid! Min testdag är oerhört långt fram i tiden, 19/10. Jag antar att jag lär veta redan i början av nästa vecka om jag har lyckats. BIM borde bli runt 4-6 oktober. Jag kommer nog inte testa före 6 oktober i alla fall.
  • Inanna Li
    underverket 06 skrev 2010-09-29 22:25:16 följande:
    Inanna68: Va skönt att allt gick bra idag. Nu håller jag tummarna att det fäster också. När har du testdag?
    Tack! Alla tummar behövs! 19 oktober är testdag men det är ju på tok för sent! Så nu kommer jag oroa mig varje gång gör toabesök framöver. En faslig tid den här ruvarperioden! Blastisen borde fästa idag och senast imorgon enligt allt jag läst! Jag undrar om man kan känna något?
  • Inanna Li
    underverket 06 skrev 2010-09-30 07:41:04 följande:
    Idag är det ÄP. Är nervös. (inte för själva ingreppet utan resultatet). Nu har man ju fött ett barn o det gör ju ONT så smärtan under ÄP är jag inte rädd för. Har aldrig känt något under ÄP. Hur upplevde ni andra ÄP? Nu är jag jättenervös på hur det går idag.
    Lycka till med ÄP! Jag håller tummarna för dig. Jag tyckte att upplevelsen var rätt OK. Mycket lättare an vad jag hade trott. Då jag är extremt rädd för sprutor och blodprov tycker jag att själva kanylinsättningen var värst. Av själva ÄP kände jag nästan ingenting. Jag var ganska groggy av morfinet. Jag minns att jag till och med tackade nej Flört till mer morfin då jag inte tyckte att det behövdes. Sen hade jag förstås mensvärk resten av dagen och kvällen men alvedonen hjälpte till slut.

Hoppas du får massor av fina ägg!
  • Inanna Li
    underverket 06 skrev 2010-09-29 22:23:59 följande:
    Turlid70: Konstigt det där med att sätta in 2 ägg. Verkar variera från klinlik till klinik. Oddsen ska ju inte öka med 2 ägg vad jag förstår, för annars skulle de ju alltid sätta in 2 ägg. Det var ju mycket vanligare för 10 år sedan o tidigare ändå att man fick 2 ägg insatta. Jag frågade den IVF vi fick sonen om vi fick sätta in 2 ägg, men det fick vi inte o läkaren sade att chanserna inte ökade med 2 ägg. Vad sade de till er? Fick ni själva bestämma om ni fick sätta in 2 ägg.

Ni andra, har ni fått 2 ägg insatta? Har ni frågat eller har läkaren sagt att ni skulle det? Vad har fått fått för svar om ökade chanser med 2 ägg. Jag skulle nog vilja sätta in 2 ägg om chanserna ökade med det, men jag undrar om min klinik låter mig sätta in 2 ägg om jag/ vi vill det.

Någon som vet varför chanserna att lyckas med bra ägg sjunker med åldern? Generellt sett ha man ju sämre ägg ju äldre man blir men vid IVF om man hittar ett guldägg borde ju en 40- åring ha lika stor chans till graviditet som en 35- åring om äggen är lika bra. Fast det kanske har med hur lätt ägget fäster. Blir det svårare ju äldre man blir?
    Oceanny har redan gett en jättebra beskrivning av detta men jag kan tillägga att jag blev erbjuden två ägg för att jag var över 40. Chansen skulle inte bli dubbelt så hög utan ungefär 5-7 % mer sannolikhet att lyckas. Tvillingrisken förmodades vara liten på grund av min ålder och jag tog denna chans att få ett extra embryo för att öka oddsen lite i alla fall.

På utsidan kan ju ett embryo se helt perfekt ut men ändå ha kromosomfel. Ett toppembryo från en "äldre" kvinna innehåller oftare inre kromosomfel än en yngre kvinnas. Detta bara på grund av åldern. Därför är jag glad att jag fick långtidsodla embryon för att då blir det "survival of the fittest". Det är bara embryona som har en graviditetschans som växer till blastocyster. Blastocyster kan givetvis också vara defekta men risken är mindre.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?