• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

pralinen jessica: usch, vad tungt med mens och minus ! Stor kram till dig!

Hönan: jag har gått på Oxbackskliniken i flera år, Gunnar är bra och noggrann. Men man får gå upp i ottan för att hinna med både blodprov på Södertälje sjukhus (ofta långa kö) och VUL. När ska du dit?
  • Fjällsippan
    Hönan skrev 2011-08-21 23:11:20 följande:
    Ska dit till kl 07.00 på torsdag min sambo kan åka med så vi tar bilen puuh... och sen är det blodprov. De ligger väl ganska nära varandra eller? Hur är han som doktor? Är han klar och tydlig vilket är något jag har stort behov av just nu... Kommer för sjutton inte ihåg ett skvatt när jag hormonknarkar.....inte ens att jag ska skriva ner det... Känner mig som Doris i "Hitta Nemo" konstant just nu! Ha ha ha! Må så gott
    Det tar bara 3 minuter med bilen mellan kliniken och sjukhuset. Men det är enklast att gå, för det finns nästan inga parkeringsplatser vid sjukhuset. Däremot kan man stå gratis vid Oxbackskliniken (på de anvisade platserna; dom är jättesnabba på att lappa om man parkerar fel). Gunnar är påläst och tydlig. Men tyvärr kan han vara lite stressig på morgontiderna eftersom det är "öppet hus" från 7 för alla som ska göra VUL. Han kommer att ringa dig på kvällen när blodprovsresultatet har kommit; och om det har dykt upp några frågor under dagen har du möjlighet att prata med honom då också. Lycka till!
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-08-21 21:59:52 följande:
    Jag har börjat med Progynon idag inför FET! Det blir en riktigt tung medicinperiod nu, allt för att dämpa mitt högaktiva immunförsvar. Innan dess ska jag även göra HSG (äggledar- & livmoderröntgen) och har precis gjort hela utredningen som man egentligen gör efter 3 MF (har aldrig haft något). Så förhoppningsvis lönar sig allt detta jobb och alla mediciner, sen finns ett ännu tyngre artilleri att gå på men vi börjar här nu Glad
    Grattis till Progynonstart ! Hur ser medicinupplägget ut nu? Prednisolon, Trombyl, Fragmin?
  • Fjällsippan
    Boe skrev 2011-08-22 20:02:04 följande:
    Ego- börjat leta ÄL nu. Har så snabb topp så måste testa 3 ggr per dag. Frågade cvl om dessa snabba äl toppar kan påverka chansen för lyckat FET men de sa nej. Någon som hört annat? Jag kan göra FET närsom men inte 31 aug pga jobb!! Hoppas verkligen inte det är då det blir. Måste vänta 1 mån i så fall. Spännande att se om jag lyckas pricka in annan dag & om något av de 4 i frysen överlever. Kram till alla tappra kämpare!
    Sundsvalls-Ludmila och jag pratade generellt om ÄL-tester, och då sa Ludmila att vissa kvinnor som tror att de inte har ÄL över huvud taget har ofta "kort" LH-peak och behöver därför ta ÄL-test flera gånger/dag. Som jag förstod det så är det inget problem med att ha kort stegring, men det är så klart svårare att hitta den glada gubben. Hoppas att din stegring sköter sig och hoppar över den 31/8!
  • Fjällsippan

Tyvärr hinner jag inte kommentera allas spännande inlägg; men jag finns här och läser och håller tummarna för er alla{#emotions_dlg.flower}!

Ego: väntar på mens, och vet inte om det blir FET den här månaden. Tänkte börja med Inofolic (den utan melatonin först) när mensen kommer. 

• Fjällsippan
    Skytten skrev 2011-08-23 21:29:05 följande:
    Lenafena, det är sant. Sabbar man den har man ju ingen annan. Hm...
    Jag tryckte just i mig sista orgalutran och lät en liten bubbla vara kvar och satan vad ont det gjorde. Jag har ju tryckt ut luftbubblan på orgalutranet tidigare. Dessutom kom det ut lite vätska efteråt från magen och en millidroppe blod. Är det dåligt när det kommer ut vätska? Det har aldrig hänt.
    Turlid - jag ska spana in sprutan i morgon och se hur mycket luft det är. Det var INTE kul att ta Orgalutran med luft.

Men vad tror ni om mitt schema:
    Tis: 125 puregon, orgalutran
    Ons: Ovitrelle kl 22
    Tors: Sprutfri dag
    Fre: CvL kl. 10

Två hela dagar utan orgalutran....är det okej?
    Det här är nog det vanligaste behandlingsupplägget med enbart Ovitrelle kvällen innan den hormonfria dagen. Oroa dig inte över att det kom ut lite vätska ikväll, det gör det ibland. Vad gäller luftbubblan i Ovitrellen så vågade jag inte trycka ut den vid mina första IVF'er; men numera gör jag det. Egentligen minns jag inget obehag från luftbubblan; men nu när jag har blivit så van vid sprutor så gör jag på rutin. Men det gäller att vara superförsiktig; sprutan är trög och det är lätt att den svingar iväg och att de dyra dropparna sipprar ut. Tänk, nu är ditt ÄP nära , stort lycka till! 
  • Fjällsippan
    ***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 3 i höst
    Mia, 42 år,  IVF2/FET 1 i augusti/september 
    Mammagås, 38 år, 3 IVF:er. Bor i Örebro, gör IVF på CvL, FET 1 i sep
    Inanna 42 år, 3 ICSI och 2 FET, MA i oktober 2010 och juni 2011. Kanske nytt försök i augusti!
    Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL, nästa IVF blir på CFC, DK under hösten, ej bestämt när.

***SÄNGHALMSLIGAN***
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, syskonförsök nr 6 på CvL, ÄL ?, BIM 22/9 
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, sept 2011
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök (får man väl kalla det) IVF i höst

***FET*** 
    Fruttan, 38 år (i sept), Stockholm, 2 skruttembryon tillbaka 17/8
    Zinfandel, 39 år i Skåne, 5:e försök. Progynon from 21 aug

***SPRAYAR***
    Celin, 39 (i okt), Stockholm, spraystart 20/8 (IVF2 för syskon)
    Victoria71, 39, Göteborg, IVF1, IVF-centrum, sprutstart 25/8 (inte börjat än alltså)

***SPRUTAR***       
    Skytten, 39, Stockholm, IVF1, CvL, sprutstart 15/8, korta metoden
    Hönan 39 år, Stockholm, ICSI 3 i Örebro spraystart 27/7, sprutstart 18/8
    Syskon Nu, 41 år, IVF Kliniken Sthm, Syskonförsök 5 Sprutstart 20/8 korta metoden. (troligen sista försöket)
    Maryhe 42 år, Pozzolo Formigaro Italien, IVF1 på Centro Promea Turin sprutstart 22/8 

***ÄP/ET***
    mamman0301 IVF2 Blekninge, Cura Malmö ÄP 24/8 ET 27/8
    Enya70, 40 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10, CFC ÄP 24/8

***RUVARE OCH TESTDAG***

***GRAVIDA***
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1
    Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1. Tvillingar
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF27/1
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan.
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan
    Lumix, 40 år, BF mars 2012
    Lenafena, 42, Åmål, hemmaförsök, BF 17 april 2012

• Fjällsippan
    Enya70 skrev 2011-08-24 12:08:00 följande:

Tack för alla lycka till och tummar. Är tillbaka från ÄP nu och fick ut hela 11 ägg!!!

Världsrekord för mig Solig. Nu ska jag gå och vila lite då jag är rejält öm i magen. Kör ju äggplock med enbart lokalbedövning och idag kändes det ordentligt men det är det väl värt när man får många ägg Skrattande.

Men wow !!! Grattis till 11 ägg! Jag hänger inte riktigt med i tråden nu för tiden; har du ändrat din behandling den här gången?
  • Fjällsippan
    Maryhe skrev 2011-08-24 12:22:05 följande:
    Ego: Varit på ivf kliniken på morgonen för VUL och blodprov. Hade idag på dag tre 16 äggblåsor men dom var små så cetrotide sprutan fick följa med hem igen. Blir troligtvis den på fredag då. Hon höjde dosen till 225ie gonal nu. Menopur ska jag lägga till troligtvis from fredag då jag ska dit igen för samma kontroller. Hon förklarade att gonal innehåller bara FSH och menopur  FSH och LH. Jag har så högt LH ändå sa hon. Men cetrotide sprutan kommer att stoppa min LH poduktion helt, så då sätter de in menopur. Det är skönt att de inte har några standard protokoll utan bedömer helt individuellt, det gillar jag. Sen att hon är trevlig, har glimten i ögat och humor är ytterliggare ett plus!
    16 folliklar är ju jättebra! Och vad skönt med den individuella behandlingen som du får -  det är vi verkligen inte bortskämda med här i Sverige.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?