• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

{#emotions_dlg.flower}Jättegrattis till dagens nyblivna ruvare ! Enya och mamman -  nu ska det minsann bli plus i tråden!!!{#emotions_dlg.flower}

Skytten: Jag mår också skit av Rapifen, så jag vet vad du har gått igenom idag. Inte roligt. Nu håller jag tummarna för fin befruktning!

Turlid:  Så underbart skönt att allt såg fint ut idag och att bebisen mår bra! Är så glad för er skull!

Kalimero: mina tankar och tummar har gått till dig åtskilliga gånger under veckan som gått, beklagar så att det inte blev ett plus. Och usch vad tungt med sms-gräl under semestern. Stor kram till dig! 
    Snösport: hur är det med dig?
  • Fjällsippan
    Mia69 skrev 2011-08-26 22:28:42 följande:
    EGO: Kom på idag att jag kanske måste ha någon form av intyg från min man när jag gör FET på måndag. Han kommer inte kunna att vara med. Vet ni något om detta? Typiskt att jag glömde detta idag
    Ja, ett intyg brukar dom vilja ha. Jag brukar skriva intyget så här:

Härmed godkänner jag, mannens namn (personnummer xxxxxx-xxxx), att vårt/våra embryo återförs till min sambo, mitt namn (personnummer xxxxxx-xxxx), den (datum för återföringen) på (namn på kliniken).

Underskrift och telefonnummer

Så otroligt spännande att du äntligen ska få ruva !

• Fjällsippan

Inanna: efter min skrapning så gick min menscykel tillbaka exakt på samma takt/datum som innan graviditeten/skrapningen. Och trots att jag hade gått igenom både IVF, graviditet. MA och skrapning i v 10 så valde min kropp att fortsätta som vanligt. Konstigt, men tydligen helt ovanligt. Hur som haver så kanske din kropp gör detsamma och att du kan vänta dig mens/ÄL ungefär som förut. Kram.

• Fjällsippan
    Skytten skrev 2011-08-27 13:46:59 följande:
    Men NÄÄÄÄR ringer CvL??? Jag börjar tro att det ska bli dåligt besked eftersom de inte ringt.  
    Jag tror att dom ringer och meddelar antalet befruktade ägg om man ber om det; inte annars. No news is good news (eller vad det heter..).
  • Fjällsippan
    Inanna Li skrev 2011-08-27 13:52:15 följande:
    Efter förra skrapningen kom min mens tillbaka efter 5 och en halv vecka och det var helt normalt. Denna gång skrapades jag två veckor senare i graviditeten och det har snart gått 7 veckor utan att mensen kommit tillbaka. Det känns lite underligt. Och något utslag på ÄL-stickorna har jag inte fått heller.  Men det är bara att hoppas att jag får normala cykler snart igen.
    Jobbig väntan, det känns ju avigt i hela kroppen när menscykeln är på villovägar. Du ska se att den snart hittar tillbaka till sin rytm igen. Har du fått något återbesök efter skrapningen? 
  • Fjällsippan

turlid: grattis till pojken i magen{#emotions_dlg.flower}!

Celin: lycka till med disken idag; och grattis till lyckad bröllopsmiddag ! Hoppas att det blir sprutstart för dig snart.

Hönan: Stort lycka till i Örebro! Har det funkat bra med Oxbackskliniken?

Maryhe: intressant att man helt dissar FET för 40+ i Italien. Är det enbart för att man har dålig statistik på FET för "äldre"?  Funderar själv på om det är lönt att sätta in mina små frysisar; det kostar ändå 10.000:-.

• Fjällsippan
    Mia69 skrev 2011-08-29 14:55:54 följande:
    Äntligen får jag sätta upp mig på ruvningslistan...Glad
    Ja, verkligen ÄNTLIGEN ! Grattis till ruvningen, och vad skönt att  du har planen utstakad med tjuvtest och allt!
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-08-29 16:38:58 följande:
    Enya: På A svarar jag att jag tyvärr inte vet. Finns garanterat nån annan som vet. Fjällis tittar säkert snart in, hon har råkoll på det mesta Glad
    På B svarar jag att ja, det kan absolut vara en nid - även om det är betydligt mer ovanligt än vad det verkar som här på FL... och ja, du blöder lättare av trombyl och ja, du bör fortsätta ta dem! 
    Enya70 skrev 2011-08-29 17:00:48 följande:
    Åh Mia stort tack! Då känns det lugnare. 
    Ringde CFC också nyss och fick prata med en sjuksköterska där. Hon sa att det inte var några problem om jag tar Pevaryl och proggisar på olika ställen. Det kunde de ju ha kläckt ur sig i lördags och besparat mig flera dagars svidande.
    Men men nu jäklar ska det bli bättre Glad
    Tack, Zin - usch ja, jag är helt insnöad på IVF'er, på gott och ont.

Enya; fy sjutton för svamp - skönt att du fick ett vettigt svar från CFC idag! Visst kan man bli mer lättblödande av Trombylen; speciellt om du har svamp och småsår. Men det är bara att fortsätta att ta Trombylen. En eller flera av dina små kan ju ha påbörjat sin implantation - så tummar till tusen att det är en nidis!!!
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-08-30 12:57:23 följande:
    Jag tror faktiskt att svenska läkare skyller på att PGD skadar embryot för att slippa ta ställning. Det kan säkert skada embryot men vad är det mot att riskera MF, då sorteras det ju ändå bort. I Sverige är vi livrädda för ett elitistiskt samhälle (vad det nu innebär...) men det blir då feltänkt eftersom det mig veterligen är bättre för alla inblandade att ta bort det på embryostadiet istället för på fosterstadiet..?! Nu ges ju tillfälle att abortera det fram till nästan halva graviditeten då vore det väl bättre att få möjligheten innan det utvecklas till det vi kallar mänskligt liv. Och med tanke på hur kostsamt missfall är för sjukvården, de drabbade och dess arbetsplatser pga sjukskrivning & emotionellt så känns inte valet så svårt. Nu pratar jag alltså enbart om oss som är till åren komna.... Jag personligen hade riskerat hela äggskörden för PGD om det visade sig att det ändå inte var lönt att sätta tillbaks något av dem, om man har möjlighet att bedöma att det inte kommer att kunna utveckla sig, leder till MF eller inte ens fäster. Det hade besparat mig en hel del! Är jag egoistiskt nu..?! Skäms
    Jag har följt PGD-tjejer här på FL som har fått göra det i Sverige p g a genetiska sjukdomar; och man tar loss/analyserar en hel cell från det 4-celliga embryot - vilket så klart är en risk. Å andra sidan så kanske ett friskt embryo repar sig från att blivit snuvad på en cell. För mig som har fått så många embryon återförda som inte har blivit någon graviditet (det är 25 st som har gått under i min livmoder sammanlagt) finns det en stor undran om vi skulle kunna få klarhet i vår situation genom PGD. Men i så fall måste vi vända oss utomlands; och orken räcker inte till för det efter alla försök som vi har gjort. Tyvärr.
  • Fjällsippan
    mbo: lycka till på ET idag! 

Syskon nu: och lycka till på ÄP (som förmodligen pågår just nu)!  

märtaros: stort grattis till spontangraviditeten! Måste vara så otroligt fantastiskt när det plötsligt händer! 
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?