• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Ego: jag är på CD 10 idag och har börjat med ÄL-stickor. Men vi har fortfarande inte bestämt om vi ska göra FET den här månaden....så här veliga har vi aldrig varit tidigare. 

• Fjällsippan
    En funderingen som jag skulle vilja ventilera med er kloka: Sedan något år tillbaka har jag noterat och varit uppmärksam på när mina allergier/eksem (atopiker) bruka förvärras/förbättras under min menscykel. Och det följer absolut ett mönster; under lutealfasen (2-5 dagar efter ÄL) blir jag alltid sämre, och vid mens och follikelfas så dämpas reaktionerna återigen. Jag funderar mycket kring det här och hur immunförsvarat och hormonerna hänger ihop (ex om LH-stegring gör en mer känslig på något sätt). Jag kan även nämna att när jag var gravid så dämpades mina allergier nästan helt, och jag kunde exempelvis äta ost utan att få den minsta reaktion (vilket jag inte kan göra annars). Men det har kanske en naturlig förklaring för vid graviditet så dämpas immunförsvaret; däremot så har jag inte hittat någon tillfredställande förklaring kring skillnaderna under menscyklerna. Någon annan som har märkt något liknande?
  • Fjällsippan

Grattis till fin skörd. Syskon nu!

Zin; superduper att livmodern är utan anmärkning och att en äggledare har fri passage . Och du, med hänvisning till mitt förra inlägg har du hört talas om "Autoimmune Progesterone Dermatitis". Har precis börjat luska kring det men hinner inte fördjupa mig just nu. Finns så klart en massa på nätet och här är en intressant diskussion: http://www.inciid.org/forum/showthread.php?t=30262

• Fjällsippan
    Skytten skrev 2011-08-31 14:28:47 följande:
    Snösport - kul att se dig! Hur går det med ditt nya liv?
    Instämmer, hur är läget
  • Fjällsippan
    Fruttan2 skrev 2011-08-31 20:59:10 följande:
    Hoppas nu jag fick tag i senaste listan! Flyttar mig då vi får ta nya tag efter misslyckat FET. Vi ska till kliniken i morgon så då får vi se vad de säger. 
    Så ledsen för er skull, Fruttan! Stor kram, och hoppas att samtalet på kliniken går bra idag.
  • Fjällsippan

Maryhe; men fy vad ont med stukad fot...och överstimulering på det . Glöm inte att dricka mycket vatten; jätteviktigt vid OHSS.

• Fjällsippan
    Boe skrev 2011-09-01 08:29:14 följande:
    Tack Zin & Turlid. Må de små överleva upptiningen. Taggad till tusen!!
    Stort lycka till inför FET på söndag !
  • Fjällsippan
    Maryhe skrev 2011-09-01 14:00:36 följande:
     Läkaren tror på ÄP i alla fall imorgon.
    Oj, vad spännande - stort lycka till ! Och krya på dig med stukningen! 
  • Fjällsippan
    Skytten skrev 2011-09-02 08:16:34 följande:
    Myran, så är det verkligen! Kram!

Inatt har jag inte vaknat av värken i alla fall och den känns mindre vass i dag. Men dagen har ju bara börjat...

Zin - vad jobbigt när man inte kan förutsäga om mensen ska komma under eller efter proggisarna. Jag kämpar på. Förträngning ska bli min nya gren. Förresten när blödningen kommer - säger ni att det är mensen som kommer eller kallar ni det missfall? Eller ska man först ha testat positivt för att ha räknats som gravid och sen om blödningen kommer då är det missfall. Precis vad jag vill tänka på nu. Men jag bara kom att tänka på det, vad säger man.

För mig brukar svullnad och (gravkänsla) försvinna när Ovitrellen har gått ut ur kroppen (RD 4 - 5), och så var det även när jag var gravid. Missfall är det när man har testat positivt och sedan får en blödning. Lycka till med förträngningen !
  • Fjällsippan
    Anemon skrev 2011-09-01 19:29:11 följande:
    Hejsan, får jag ansluta här?
    Lovar att även jag närmar mig 40 då jag är på god väg till 39....
    Har följt er en tid och insett hur mycket kunskap och omtanke som finns i den här tråden bland er starka och kloka kvinnor.
    Själv är jag mitt inne i min 5:e behandling, den här gången långa metoden efter enbart korta vid tidigare försök.
    Var inne på mitt 2:a VUL idag och det ser väl så där ut. Oerhörd spridning på blåsornas storlek 7-21 mm så frågan är hur många ägg som kan vara något att ha på måndag. Jag är lite fixerad vid antalet då jag är låg AMH-are och det känns "trist" att räkna hela 8 blåsor men att kanske bara 3 blir av lagom storlek. Men kanske är de av superkvalitet i stället
    Jag hade förhoppningar om att långa metoden skulle ge jämnare storlek än vid korta men icke sa nicke för mig. Någon som har liknande erfarenheter eller varierar det mycket även med långa metoden hur jämna blåsorna blir?
    Undrar också om någon här inne vet om äggblåsorna fortsätter växa efter att man tagit ägglossningssprutan? Tänker på att den största nog blir övermogen och om någon av de mindre kan tänkas slutspurta lite och växa ikapp?
    Välkommen till oss, Anemon! På mig verkar det som att blåsorna fortsätter att växa fram till ÄP; för vid vissa plock har det dykt upp fler ägg än det har funnits "stora" blåsor (har gjort 9 IVF och 6 FET). Men "få" ägg verkar i alla fall vara det bästa för mig, för när jag väl lyckades bli gravid så fick man ut 4 ägg, 2 befruktade och återförda till mig och en bebis. På den tiden när jag fick ut 10 - 16 ägg blev det många småttingar till frysen; men ingen bebis. Stort lycka till på måndag!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?