• Mamma gås

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Fjällsippan - Jag har bara positiva grejor gällande korta metoden :) Dels mådde jag mkt bättre jämfört med den långa å så blev jag ju gravid :) Håller tummarna för dig att allt går bra!

kattenizze - Ho ho.., "nu kommer skrocktanten in" hihi..  Mantran ska inte innehålla ordet "inte" - det sägs att det är som med barn, ordet inte uppfattas inte.
    Tips på mantra kan vara: Jag är gravid å min kropp mår bra av det. :)

Snösport - Visst är det en häftig upplevelse när man upplever det du gjorde på sista behandlingen, upplevelsen av att aha är det därför jag mått så el känt så.. Härligt att du mår så bra (förutom bakterierna då) :)
  • Mamma gås
    Snösport - Jo, det går framåt. Har haft oturen att må väldigt dåligt, förutom det vanliga illamående å trötthet åkte jag på en rejäl infektion (får svar i morron om det var mykolplasma), men nu börjar jag se ljuset i tunneln :) Illamåendet har gått över å jag har känt mig pigg i skallen i en vecka nu :) Tjoho :)

Vi har inte gjort något KUB test, pga av att jag anser att det där testet är som en lotteridragning. Chansen/risken är lika stor att få ett barn med DS oavsett om du får ett lågt värde el ett högt. Dessutom anser jag att man måste vara medveten om vad man gör med resultatet man får, klara man av att göra en abort? Jag/vi känner att oavsett om barnet har DS el inte så är det vårt barn å jag är inte beredd på att göra abort.
    Skillnad är om det visar sig på vanliga UL i ca v 18 att något inte stämmer ex vattenskalle el annat, då är det risk för barnets liv men det är det inte med ett DS barn.

Det som oxå kan vara förvirrande med KUB testet är att får du ett lågt värde gör du antagligen ett fostervattensprov å i de flesta fall visar det ok. Men får du ett högt värde gör du inget fostervattensprov utan går å tänker att allt är frid å fröjd, men risken är lika stor att det barnet har DS som det med ett lågt värde. Jag pratade med BM om det å hon höll med.

Min tanke är att skulle jag vara beredd att ta bort fostret om det var något fel så skulle jag inte göra KUB utan fostervattensprov direkt, men det innebär en större risk för missfall än att det är något fel på barnet.

Man kan vrida å vända på det till dödagar, men vi har sagt att oavsett vad, så är det vårt barn å det skulle kännas sjukt galet att ta bort det nu, har ju kännt rörelser å allt.

Jag har även fundrat lite på moralen kring detta. Här i Sverige kollar de ju inte kromosomfel på äggen vid IVF pga att de inte vill ha något "elitsamhälle" men vi kan göra KUB test å annat för att då ta bort det. Vore det inte bättre att kolla redan vid embryostadiet om det fanns kromosomfel för då har det ju inte blivit ett foster..??!!

Jag håller tummarna att du snart är där jag är!! Jag hoppas att alla härinne ska vara där snart!! :)

Stor kram till alla kämpare!!
  • Mamma gås

Visst är det underbart med denna härliga sol Solig
    Varför gör dom inte testet där ni bor?

• Mamma gås

Ok, trodde det var nåt dom gjorde i alla landsting. Då är det ju bra om man/Snösport kan åka till ett annat landsting å göra det Glad

• Mamma gås
    Enya - Jag körde som Snösport sa å jag fick oxå en superfin slemhinna :) Fick mkt beröm för den av läkarna.. Haha.. Jag hade den på vårt tredje försök (den det tog sig på) men inte på de två första.
  • Mamma gås

Snösport - Jag tänker att man säkert kan ha både och, och då olika fr ÄL till ÄL. Varför mina tankar går så är för att jag de två första gångerna jag gjorde IVF hade kassa ägg, men vid tredje hade jättefina.. Varför är det så tänker jag?? Vad är det som påverkar att vissa är bra å andra inte? Är det bara medicinerna vi trycker i oss som avgör det..

Superhärligt med positiva kickar från mammi :)

• Mamma gås

Hmm, tanken slog mig nu när vi pratar om att de bästa äggen värps i unga år.. Jag har en kompis som inte har haft ägglossning någon gång, hon är nu 33 å har fått ner värdena till det normala å väntar på mens. Men min tanke är då; eftersom hon inte haft ägglossning, har hon kvar de "bra" äggen?

• Mamma gås

Ja, hon har haft skyhöga värden i hypofysen (kommer inte ihåg vad det heter men det är hormonellt för hennes kropp tror hon är gravid konstant).

• Mamma gås
    Har dessvärre tråkiga nyheter.. Fick igår reda på att vår bebis inte längre lever.. Sitter nu å väntar på att det ska bli ons å fre då vi ska tillbaka så att de kan sätta igång förloppet. Allt såg bra ut förutom att bebisens hjärta inte slog längre. Tydligen inte jättevanligt att det händer så sent men nu har det hänt å det är förjävligt!
    Jag tar bort mig från listan. Lycka till alla kämpare!!!

*VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Snösport, 42år, IVF6 start i maj, bor Luleå går i Falun
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Thuleslapper: IVF3 någon gång när jag känner mig redo (vecka 18-24), USÖ
    Fjällsippan, 42 år, bor i Stockholm, syskonförsök nr 5 i maj på CvL
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april
    Mia, 42, IVF2 runt 10 maj
    Inanna, 42 år, Göteborg, ICSI 3 i maj?
    Boe, 38 år, Stockholm, CvL syskonförsök 1 (IVF 3) spaystart 5/5
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2

***SPRAYAR***
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA, FET ?, p-piller istället för spray.
    Enya70, 40 år Uppsala (IVF9 på CFC i Köpenhamn) spraystart 14/4

***SPRUTAR***
    Fruttan, 37 år, Stockholm, IVF Sophiahemmet. (Syskonförsök 2) sprutstart 26/4.
    Zinfandel, 39 år i Skåne, IVF4 sprutstart 30/4, ÄP fredagen den 13:e ;)
    Hönan 38 år, Stockholm ICSI 2 , sprutstart 30/4, ÄP troligtvis v19

***ÄP***
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, ÄP 6/5 + ET 8/5

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, ET 11/4, TD 25/4
    Underverket06, syskonförsök IVF 2 på CvL, ET 14/4, TD 30/4, bor i Hässelby.
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5
    pralinen jessica 38, ivf 2 SU, långa metoden, ET 27/4, TD 15/5, bor i götelaborg
    Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 2, långa metoden, ET 2/5, TD 20/5. Stockholm

***GRAVIDA***
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt***
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    ChippiChoppi, 44 år, syskonförsök hemma, bor i Täby (nära Stockholm)
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver
    Myrslok69, 41 år, avbrutet ivf vid vul = hemmaförsök!
    Hispan 39 år, hemmaförsök till i höst.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?