• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Snösport, vilken skit! Är såååååååå ledsen för er skull. Många många styrkekramar till dig. Som Kattenizze sa så kan det vara X-graviditet. Den är svår att upptäcka men kan ställa till det för dig. Du måste få ut det snarast, bäst om du kunde få en tablett för det och inte behöver skrapas.

Jag beundrar verkligen din inställning till allting. Jag skulle nog blivit ett vrak för länge sedan med tanke på allt du har gått igenom. Jag önskar så att du blir gravid snarast igen, naturligt förstås. Lycka till! Kram, kram, kram.

• turlid70
    Sunseed skrev 2011-06-10 20:29:03 följande:
    Jag är bara här och smygläser... Skriver inte så mycket... Men Snösport... Till dig vill jag skicka världens största kram. 

Och till Turlid vill jag skicka en till kram.

Och alla andra här kan få en kram också... För det behöver man i processen.. Själv har jag nyss börjat få ägglossning igen efter IVF:en i januari/februari... Nu ska vi prova själva hemma över sommaren, annars blir det FET  till hösten. Jag har gått på akupunktur hela våren och nu går sambon..

KRAM till alla! 
    Tack! Kram tillbaka {#emotions_dlg.flower} och Lycka till med hemma försöken över sommaren.
  • turlid70
    Fjällsippan skrev 2011-06-11 13:38:55 följande:
    Jag var ju hos Ludmila igår. Ett mycket hjärtligt och välgörande besök. Innan jag gick dit hade bestämt mig för att lägga min mer ifrågasättande natur åt sidan, och försöka ta in hennes sätt att behandla och tänka med hull och hår. Besöket började med att jag fick berätta min historia kort för hennes sköterska, och så tog hon HB och blodtryck. Sedan fick jag träffa Ludmila och jag fick berätta mer detaljerat om min historia, och hon pratade mycket hon också . Sedan gjorde hon en vanlig gynyndersökning och tog sekret för att titta i mikroskop. Hon konstaterade att jag hade en infektion, som jag förmodligen har haft länge. Som jag förstår det så är, liksom Snösport, tarmbakterier som har bosatt sig i både vagina och livmoder. Bakterierna gör det ogynnsamt och näringsfattigt för embryona i livmodern.  Dessa finns även hos partnern. Hon gjorde ultraljud, men allt såg fint ut. Sedan fick jag utförliga instruktioner kring behandlingsplanen, som jag tror är detsamma som den Snösport fick. Antibiotika (2 sorter) till både mig och sambon). Dalacinkräm till mig. Efter behandlingsfasen så blir det en friskvårdsfas med bl a Ovesterinkräm (östrogen). 

Ludmila stämde av med mig att mina TSH-prov var tagna. Hon tog även upp att vid "hemma-plus" så ska jag börja med progesteron. Hon frågade även om jag provat Pergotime; eftersom jag har bra ägglossning så har jag hittills tänkt att det inte behövs. Men nu i efterhand så ångrar jag att jag inte frågade henne mer kring Pergotime, och om hon tycker att jag "behöver" det. 

2 000 kr kostar det. Jag misstänker att turlids teori stämmer; för jag tyckte mig så en namnlista om "fri läkarvård" eller något liknande i väntrummet.

Vid ett flertal gånger så klappade Ludmila mig på kinden, och jag som brukar vara så riktad och karsk i mötet med IVF-läkare blev mer som en liten flicka. Det kändes skönt att bli omhändertagen av denna starka, positiva och roliga kvinna. Hon har utarbetat en noggrann behandlingsplan, hon tror på det här och jag respekterar henne för det.

Idag har vi börjat behandlingen. Sambon mår redan illa
    Jag saknar ord, det är enda jag känner och att IVF läkarna måste vara korkade, ursäkta mig. Jag hoppas du åker på återbesök till CvL och ställer dem mot väggen. Fan att det kan vara så svårt att få till en enkel prov och rengöra bort sådana bakteriehinder. Skrikandes

Jag fick ju också en behandling med Dalacin strax innan vår senaste IVF av en annan gyn läkare. Först fick jag Fluconazol mot svamp och sen 3 vagitorier med dalacin. Efter det har vi inte haft sex (på det vanliga sättet alltså) och nu kan jag inte låta bli att tro att det kanske varit min räddning. Jag vågar inte ha sex så länge jag är gravid, får gosa på annat sätt om det krisar.
  • turlid70
    Enya70 skrev 2011-06-13 15:08:33 följande:
    Zinfandel - Nu har jag en massa frågor till dig.

Alldeles i början på förra IVF cykeln tjatade jag till mig att ta några blodprover som jag ringde och fick ut värdena på idag. Har du lust att kommentera dem om det är ngt du tror jag behöver ta tag i. Vi har telefontid med Sven i Danmark på torsdag så jag vill vara förberedd då.

TSH   1.92
    T4     16
    T3      4.6
    TNF-alfa 6.4

Tror jag läst någonstans att TSH helst ska var under 1 för att kunna bli gravid  (och ej under 3-4 som är normalvärdesgränsen).

Tror också jag såg ngn skriva i en tråd att TNF-alfa helst ska vara unter 4 också för att kunna bli gravid.

Nästan så jag hoppas att det är ngt av dessa värden som är för höga så jag kan ta ngn medicin för att normalisera dem och sedan ha större chans igen.

Kommentarer ngn på dessa värden?
    TSH ska ligga under 2 och T4 över 12. Jag hade en gång TSH på 1,8 och T4 på 16 och då sa min specialläkare att det var optimalt. Har ingen aning on andra värden, men undrar också om TNF-alfa
  • turlid70
    callimero skrev 2011-06-13 15:36:41 följande:
    Jag var förra veckan hos en endokrinolog på Sophiahemmet. Han som tyckte jag "såg så frisk ut"... fick svaren på mina värden vilka han tyckte var perfekta också. Så slapp han mig. TNF fick jag inte ta, däremot TPO-antikroppar där jag hade mindre än 5. TSH under 3,5 var hans bud.

TSH - 1,3
    T4 - 10
    T3 - 4,5
    Erik Svedberg? Har träffat honom också.
  • turlid70
    callimero skrev 2011-06-13 16:20:07 följande:
    Precis.
    Enya70 skrev 2011-06-13 16:13:22 följande:
    Ska kanske tillägga att blodproven togs på dag 8 av sprutandet med gonal -f (alltså efter 2.5 veckors sprayande med suprecur och 8 dagar sprutande med gonal-f  o spray m suprecur) så mitt i hormoncirkusen. Vet ej om det påverkar värdena.
    Enligt Dr ovan så påverkade inget av alla preparat vi tar värdena.
    Erik satte mig på 50 mg levaxin. Jag frågade IVF läkare om det var ok när jag börjar spreja spruta och ökade han rakt av till 75 mg, vilket jag tar nu, men hörde också att alla dessa hormoner inte påverkar TSH. Jag tror att dem gör det i alf, därför är det ok att höja levaxin under behandlingen.
  • turlid70
    Fahlvik skrev 2011-06-13 21:23:45 följande:
    Jag har förstått att man ska börja med Levaxin i mindre doser för att öka långsamt... 25 mg till att börja med. Antar att det gått bra ändåCool
    Sist låg jag på 1,4 TSH med den högre dosen, trots två st järntabletter om dagen, så att det var ok, men måste själv hålla på och kolla upp det, min husläkare ringer inte ens om hur jag ska fortsätta med tabletterna, måste ringa imorgon och be om tel tid.
  • turlid70
    Fjällsippan skrev 2011-06-13 22:31:50 följande:
    Härligt ! Rubrik? Hemmaförsökarna låter tillkrånglat. Vad var det du skrev innan idag, miniruvarna...? Iofs vill jag känna mig som en storruvare när jag håller på med hemmaförsök . Vi inväntar till imorgon för att höra att det är ok med de andra att lägga till en rubrik.

Måste sova, godnatt. 
    Ja visst, inga problem. Fixa gärna till listan.
  • turlid70
    Zinfandel skrev 2011-06-14 07:25:11 följande:
    Idag är det ingen vanlig dag för det är Inannas Testdag {#emotions_dlg.flower}Hjärta

Fjällis & Turild: Hemmaruvarna?! Hemmaverkstan? Sänghalmen haha Skrattande
    Sänghalmsligan?
  • turlid70
    Inanna Li skrev 2011-06-14 13:44:04 följande:
    Hej alla underbara tjejer! Tyvärr har jag inte vågat testa än. Vet att jag är tokig. Det får bli ikväll eller imorgon!
    Lycka till Inanna! Önskar så att det blir ett plus!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?